Gå til innhold

Førstegangs tjeneste hva skal jeg velge!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om du har lyst på operativ tjeneste så regner jeg med at du snakker om mye grønn tjeneste i felt? Yrkessoldat kan jo være så mangt og er ikke synonymt med MG-ener i TMBN feks.

Panserbataljonen eller 2 bataljon vil jo være to klare valg for deg om det er dette du ønsker. Stormeskadronen i PBN feks?

Sjekk ut www.forsvaret.no for en beskrivelse av hva de forskjellige styrkene gjør.

Lenke til kommentar

Da velger du Hæren, som nevnt over. Det er ikke lett for sjødimminger å komme seg inn på f.eks TMBN eller hærens befalsskoler etter endt tjeneste, etter erfaring fra mange medsoldater som prøvde.

Anbefaler deg å reise langt vekk hjemmefra, da det er en del av den store opplevelsen. Jeg var ca 6 mil hjemmefra etter rekrutten, og jeg angrer litt på det ;)

Lenke til kommentar

Tenker du å fullføre førstegangtjeneste og så verve deg?

Hvis du vil til Afghanistan så er vel in-tops i luftforsvaret noe å satse på. Ettersom luftforsvaret skal ta over mye der nede. Store deler av det offensive bidraget til Norge skal trekkes tilbake ( som f.eks TMBN etc). Og inn skal vakt og ordensstyrker. Med andre ord luftforsvaret, og eventuelt andre avdelinger i Hæren og Sjøforsvaret som har med vakthold.

Når det kommer til mest "kamper" så vil det selvfølgelig være den offensive delen (TMBN og andre avdelinger). Ettersom de rykker ut på oppdrag for å eliminere fienden, og støtte allierte i deres offensive slag. Med de har også patruljering og beskyttelse. Men det vil det eventuelt bli mindre fokus på offensive kamper, og større fokus på vakthold og tilstedeværelse.

Hva mener du med hva de forskjellige styrkene gjøre her? Her i Norge? Det er velding enkelt å svare på. Trening, trening og mer trening! Få inn rutiner, kjøre forskjellige scenario om hva de kan havne i etc. Det gjelder alle avdelingene.

Men hvis du tenker på utenlands tjeneste senere. Noe som er fult mulig ettersom man aldri vet hva som kan skje i denne verden. Så er TNBM noen av de første som drar utenlands når det kommer til offensive avdelinger (sett bort ifra spesial jegere, har hørt at Norske spesial jegere var blant de første som gikk inn i Irak sammen med amerikanske styrker. Om det er sant kan jeg ikke svare på;)). Men det kommer jo helt ann på hva som trenges. Hva Norges kan bidra med til sine allierte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...