Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Frysninger, Blue screens og rar oppførsel i bios!

Anbefalte innlegg

Sitter her nå på en selvbygd datamaskin. Denne datamaskinen har fungert ekstremt bra i ca 1 år. Ikke før i forrige uke har jeg hatt problemer med denne!

Det hele starter da jeg spiller et spill. Ikke et krevende spill, men helt ok. Det som skjer her er at etter noen timers gameplay, fryser alt seg. Ingenting fungerer, men pcen er fortsatt på. Jeg trykker på reset knappen, og starter opp igjen. Nå, bare etter et par minutter fryser alt seg igjen. Jeg tar en titt innom eventloggen og finner en kritisk error kalt "kernel power id 41" Jeg vet ikke hva jeg skulle gjøre, men tenket selv at en clean install av windows kunne gjøre susen. Jeg har windows 7 home premium. Jeg installere alt på nytt på min crucial m4 ssd, og prøver helt fra bunn av igjen. Igjen etter mange timer fryser det seg igjen og den fæle "kernel power" erroren oppstår igjen. Etter 24 timer med memtest og lignende tester finner jeg ingen feil. Jeg prøver derfor å installere windows på en av mine hardisker. Samme problem her!

Problemet her er at det ikke er noen regel på når ting kræsjer. Det kan ta 10 timer eller 10 minutter. Jeg har selvfølgelig søkt dette opp på google, men ingen av de som har løst dette har hjulpet meg. Jeg har prøvd:

- Opdatere alt av drivere, spessielt lyd drivere

- Disable enkelte ting i bios

- Fikset på strømalternativer

- Sette opp noen voltages

- Opdatere bios på hovedkort, og GPU

Jeg har så og si prøvd det meste, men det skjedde noe her som fikk meg til å muligens finne en løsning. Mens jeg skulle fikse noen settings i bios, hang til og med bios seg. Bildene fløy frem og tilbake, og alt så helt "på jordet" ut. Jeg har en film på hvordan ting så ut:

http://www.youtube.com/watch?v=wAYMUk5i7kg

Etter jeg fikk denne feilen har jeg en mistanke om enten defekt hovedkort, eller cpu, men selvfølgelig er jeg ikke sikker i det hele tatt! Det er derfor jeg trenger hjelp. Hva tror dere kan være ødelagt eller "ikke i orden?"

Takker for hjelp uansett!

Playron

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kernel power høres jo ut som strømforsyningen til cpu, så det første som faller meg inn er hovedkort eller strømforsyning.

kan du poste litt info om maskinvaren (cpu, hovedkort og strømforsyning), evt, kjøling, overklokking osv.

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar

Selvfølgelig, oppsettet er:

P7P55D Deluxe - Hovedkort

i5 760

Chieftec nitro series 850 watt

Crucial 1066 mhz ram

2 gtx 460 i SLI

1 Crucial m4 128 gb ssd

2 Samsung f3 i tb hard drive

1 western digital 500 gb hard drive

Kjøles av coolit vantage alc, har ingen overclock!

Lenke til kommentar

Har du fått bluescreens så gå til:

c:\windows\minidump

og legg opp minidump filene til forumet.

Hvis noen gidder å gå gjennom disse for deg og analysere dem så er de som regel detbeste verktøyet til å feilsøke problemet med. De er mindre nyttig dersom det er hardware-defekter da de ikke kan peke til alle slike typer feil, men jeg ville ihvertfall begynnt med å gjøre dette.

BIOS feilen din ser nesten ut som enter-keyen bare er stuck (som om du holdt den nede). Det skal jo selvfølgleig ikke skje det heller, men jeg tørr ikke konkludere noe spesiellt utifra bare det.

-Stigma

Lenke til kommentar

Hvis noen gidder å gå gjennom disse for deg og analysere dem så er de som regel detbeste verktøyet til å feilsøke problemet med. De er mindre nyttig dersom det er hardware-defekter da de ikke kan peke til alle slike typer feil, men jeg ville ihvertfall begynnt med å gjøre dette.

-Stigma

Burde ikke en sånn feil blitt fikset av komplett reinstall?

Lenke til kommentar

Problemet er at pcen fryser, men ingen bluescreen! Fins ikke!

Mange på nettet har løst prblemet med software, mens andre med hardware. Jeg har enda ikke kommet over noen som har samme problem som meg da! Merkelig nok...

- Edit: Bluescreen kommer, men ingen dump!

Endret av Playron
Lenke til kommentar

-Stigma

Burde ikke en sånn feil blitt fikset av komplett reinstall?

Nei det er mange ting som kan forårsake bluescreens som ikke vil rettes av en OS reinstall.

hardware-konflikter (ikke defekter altså) er bare et eksempel.

En minidump vil fungere ypperlig til å spore opp slike problemer ved å (som regel) peke til enten hardwaren (eller annsvarlig driver) hvor problemer oppstod fra.

Noen typer hardware defekter vil også kunne plukkes opp. Ikke alle dog - eller rettere sagt så kan noen minidumps fra hardware defekter være vanskelig å tolke. Det mest klassiske eksempelet er minnedefekter f.eks. som vil resultere typisk i veldig random feilkoder. Men, selv slike minidumps er nyttige å ha - for når jeg ser flere minidumps med masse forskjellige feil (ikke konsist samme feil altså) så er nettop minnet det første jeg ber folk sjekke. Nå forstår jeg det slik at minnet har blitt testet i dette tilfellet, men dette var bare ment som et eksempel for å svare på spørsmålet ditt altså :)

Så, om det finnes minidumps - spesiellt etter reinstallen (han mistet vel de han hadde fra før) så kan det ikke skade å laste dem opp. Med litt flaks vil en erfaren person som analyserer dem kunne peke rett på feilen. Jeg kan ikke garantere at jeg har tid til å se på dem selv vel og merke (det finnes forøvrig langt bedre kvlaifiserte folk på forumet til dette enn meg).

-Stigma

Lenke til kommentar

Dette er forövrig erorren, ser at min bärbare pc har den samme erroren, så tror denne bare sier at pcen ble skrudd av på en måte windows ikke likte den: - <Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">

- <System>

<Provider Name="Microsoft-Windows-Kernel-Power" Guid="{331C3B3A-2005-44C2-AC5E-77220C37D6B4}" />

<EventID>41</EventID>

<Version>2</Version>

<Level>1</Level>

<Task>63</Task>

<Opcode>0</Opcode>

<Keywords>0x8000000000000002</Keywords>

<TimeCreated SystemTime="2011-08-09T13:14:18.468417500Z" />

<EventRecordID>3116</EventRecordID>

<Correlation />

<Execution ProcessID="4" ThreadID="8" />

<Channel>System</Channel>

<Computer>Per-Dator</Computer>

<Security UserID="S-1-5-18" />

</System>

- <EventData>

<Data Name="BugcheckCode">0</Data>

<Data Name="BugcheckParameter1">0x0</Data>

<Data Name="BugcheckParameter2">0x0</Data>

<Data Name="BugcheckParameter3">0x0</Data>

<Data Name="BugcheckParameter4">0x0</Data>

<Data Name="SleepInProgress">false</Data>

<Data Name="PowerButtonTimestamp">0</Data>

</EventData>

</Event>

Systemet har startet på nytt uten å avslutte på riktig måte. Denne feilen kan oppstå hvis systemet uventet har sluttet å svare, krasjet eller mistet strøm.

Endret av Playron
Lenke til kommentar

Mange på nettet har løst prblemet med software, mens andre med hardware. Jeg har enda ikke kommet over noen som har samme problem som meg da! Merkelig nok...

Du får bluescreens (som du nevner i tittelen) men ikke minidumps?

Det skal ikke kunne skje - ved mindre det er slått av at maskinen skal lagre minidumps i instillingene.

Sjekk det på denne isntillingssiden under egenskaper på min datamaskin. Instillingene dine bør ligne omtrent på mine for at den skal lagre minidumps. Vær obs på at om du velger full memory dump så langer den ikke til "minidump" katalogen, men til filen som står spesifisert under. Kanskje det er problemet. Full dump er også nyttig - men minidump holder som regel mer enn nok. Mer enn dette gir som regel bare "information overload" og er vanskeligere å analysere IMO:

post-4879-0-57181400-1312928193_thumb.png

EDIT: ops - feil i bildet. rettet nå.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Du får bluescreens (som du nevner i tittelen) men ikke minidumps?

Det skal ikke kunne skje - ved mindre det er slått av at maskinen skal lagre minidumps i instillingene.

Sjekk det på denne isntillingssiden under egenskaper på min datamaskin. Instillingene dine bør ligne omtrent på mine for at den skal lagre minidumps. Vær obs på at om du velger full memory dump så langer den ikke til "minidump" katalogen, men til filen som står spesifisert under. Kanskje det er problemet. Full dump er også nyttig - men minidump holder som regel mer enn nok. Mer enn dette gir som regel bare "information overload" og er vanskeligere å analysere IMO:

-Stigma

Noen ganger henger pcen seg helt, andre ganger får jeg bluescreens, uansett det fins ingen minidump. Har prøvd å få tak i all informasjon om hva som hendte det alt skjedde, men det er desverre ingenting å finne. Bare for å få det sagt er frysningen hovedproblemet tror jeg, og er samtidigveldig usikker om frysningen og bluescreenen kommer av samme årsak.

Lenke til kommentar

Strengt tatt så kan kernel power id 41 koden bety hva som helst, ifra konflikter fra komponenter til driverfeil i et nettverkskort.

Men at bios oppfører seg slik og du ikke har skiftet noen komponenter nylig gjør at

jeg tror det kan være ustabil strømforsyning (defekt kondensator f.eks)til en (eller flere) komponenter.

En måte å eliminere feil på er å fjerne alle unødvendige komponenter, sørge for at strømforsyninga til HK sitter godt.

Lenke til kommentar

Strengt tatt så kan kernel power id 41 koden bety hva som helst, ifra konflikter fra komponenter til driverfeil i et nettverkskort.

Men at bios oppfører seg slik og du ikke har skiftet noen komponenter nylig gjør at

jeg tror det kan være ustabil strømforsyning (defekt kondensator f.eks)til en (eller flere) komponenter.

En måte å eliminere feil på er å fjerne alle unødvendige komponenter, sørge for at strømforsyninga til HK sitter godt.

Skal prøve å se litt ekstra i morgen! En person sa til meg at det også kunne være noen senskader på hk, uten at jeg vet hva det betyr!

Lenke til kommentar

Skal prøve å se litt ekstra i morgen! En person sa til meg at det også kunne være noen senskader på hk, uten at jeg vet hva det betyr!

Hvis du kobler av alt bortset fra boot-disk og 1stk gtx460 og fortsatt får en slik festlig bios, så kunne en sjekk av kondensatorer på HK (de ser du iallefall uten å skru noe) og kanskje i PSU`n . Du har jo sjekket minne, noe som er notorisk for å lage vilkårlige feilmeldinger.

Lenke til kommentar

Om hovedkortet ikke støtter mede enn 1333 stock, så kan du jo prøve og klokke til stock hastighet. Er forskjellig fra bios til bios, eller hovedkort til hovedkort. Hos meg velger jeg bare D.O.C.P i Ai tweaker i bios. Men pass på slik at du ikke klokker cpu med mindre du skal overklokke den.

i tilleg, så er vel brikkene egentlig på 1333 men at de er testet på 1600. :)

Lenke til kommentar

Om hovedkortet ikke støtter mede enn 1333 stock, så kan du jo prøve og klokke til stock hastighet. Er forskjellig fra bios til bios, eller hovedkort til hovedkort. Hos meg velger jeg bare D.O.C.P i Ai tweaker i bios. Men pass på slik at du ikke klokker cpu med mindre du skal overklokke den.

i tilleg, så er vel brikkene egentlig på 1333 men at de er testet på 1600. :)

Bruker xpm funksjonen, dette funker bra, men det er som er litt rart da er at når jeg bruker hwmonitor står det at cpu maks bruker 62 watt (før 95) er dette noe å bli bekymret på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...