Gå til innhold

Kamptråd - Norge vs Tsjekkia (Privatlandskamp)

Latias

Anbefalte innlegg

Håper da for guds skyld Drillo ikke bruker Carew i stedet for Moa mot Danmark

Hadde fotball vært så enkelt at en treningskamp er talende for hvordan det kan gå, da hadde nok de fleste vært enig med deg. kvallikkampen er selvfølgelig noe helt annet...

Moa hadde vel en langt bedre sesong enn det Carew hadde i fjor. Greit nok at dett er tidlig i sesongen, men Moa viser tendenser at fjoråret ikke var tilfeldig.

Jeg synes Norge blir et langt mer spillende lag med Moa enn Carew på banen. Carew er for forutsigbar, mens Moa kan klare ting på egenhånd.

Med begge i form kunne kanskje Drillo brukt begge i en 4-4-1-1 formasjon eller som i dag 4-3-3.

La også merke til at vi spilte med kun èn fra hjemlig serie. Lenge siden det har skjedd. Drillo har nå bygget et slagkraftig lag, spørsmålet er hvem som kan forvalte det skikkelig

Og så om han hadde en langt bedre sesong? Carew har hatt en haug med gode sesonger...

Carew er på landslaget for å vinne dueller, binde opp forsvar og skape sjanser og score mål. selv om det har skortet en del på det siste, så er han veldig viktig for Norge i de tre andre delene og snart tror jeg han scorer igjen...

Drillo har bygget ett slagkraftig lag som han tvinger til å spille Drillo-fotball. få inn Jørn Andersen eller en annen god norsk trener, så kan vi spille god possession fotball ved å bruke styrkene til spillerne på en best mulig måte...Og få inn f.eks Fellah, Singh, PVM, m.fl som kan gi laget kreativitet, så begynner det å ligne på noe...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fellah, Singh og Pvm er spillere som kan brukes i "possession" fotball. Men hvilket nivå får vi med slike spillere? Internasjonalt nivå? Nei det tviler jeg på. Iallefall ikke opp mot det nivået vi vil være.

Vi hever nivået på det som er middels og mest sannsynlig en hevning av nivået av Norge på sitt beste...Samtidig så får vi antakeligvis med en slik trener, en disiplin som gjør at vi ikke slipper inn slike mål som vi gjorde mot Portugal...

Lenke til kommentar

Enig. Carew har vært verdens absolutt beste spiss i 10 år nå, og det er noe han vil forbli i 3-5 år til. Jeg er ikke i tvil om at han kan greie det.

Å si at Carew har vært verdens absolutt beste spiss de siste 10 årå er vel å ta litt hardt i... Han har vært god lenge, ingen tvil om det, men han har aldri vært verdens beste spiss.

I en alder av 31 år skal det masse til for at han fremdeles holder toppnivå om 3-5 år.

Lenke til kommentar

Det jeg mener med at Drillo har forstått, er jo det at Drillo var så i mot Barcelona fotballen. Jeg satt det litt på spissen, noe ikke du forsto.

Drillo har nok mer en forkjærlighet for Real Madrid som lag mer enn noe annet. Norge spillte uansett ikke i nærheten på samme måte som det Barcelona gjør. Norge spiller delvis som du nevner med "fotball langs bakken, med sikre pasninger", men det gjør ikke Barcelona. De spiller bevisst på markerte spillere i trengte posisjoner, som ofte er feilvendt i tillegg. Skjønner ikke hvordan du får Tsjekkia kampen til å ha noe relasjon til Barcelona fotball.

Lenke til kommentar

Håper det er god stund til vi får se Carew på landsen igjen. Det er da ingen vits i å spille med han når vi har Moa i form. Når Carew kommer i form, da kan man begynne å snakke om å spille med begge på topp.

Når Carew som enslig spiss ikke klarer å skåre mål, det er i grunn god nok til å sette han ut av laget. når han ikke spiller fast på klubblaget, hvorfor skal han da spille fast på landslaget?

Lenke til kommentar

Det jeg mener med at Drillo har forstått, er jo det at Drillo var så i mot Barcelona fotballen. Jeg satt det litt på spissen, noe ikke du forsto.

Drillo har nok mer en forkjærlighet for Real Madrid som lag mer enn noe annet. Norge spillte uansett ikke i nærheten på samme måte som det Barcelona gjør. Norge spiller delvis som du nevner med "fotball langs bakken, med sikre pasninger", men det gjør ikke Barcelona. De spiller bevisst på markerte spillere i trengte posisjoner, som ofte er feilvendt i tillegg. Skjønner ikke hvordan du får Tsjekkia kampen til å ha noe relasjon til Barcelona fotball.

Jessss, sa jeg at Norge spiller som Barca? Jeg sa at Drillo ENDELIG har forstått at det ikke er negativt å spille fotball langs bakken. For en stund tilbake var Drillo så imot den fotballen og mente den ikke hørte hjemme. Men han endret synes sitt igjen. Det at Norge spiller som Barca sa jeg absolutt ikke. Les før du svarer.

Lenke til kommentar
Ole Kristian Grime lurer på om du fortsatt mener at Barcelona spiller fortidens fotball?

- Vel, jeg tror den voldsomt possesion-orienterte fotballen de står for, sakte men sikkert vil forsvinne, ja.

http://www.nettavisen.no/sport/fotball/article3072541.ece

Selvfølgelig spiller Barca veldig mye på fot og ikke alltid like raskt i lengderetning. Men uansett, si meg hvilket lag som utklasset et annet?

Det er uansett mye bedre at Norge prøver å spille på fot, en å skyte ballen opp hele tiden. Det er vel du enig i?

Lenke til kommentar

Jessss, sa jeg at Norge spiller som Barca? Jeg sa at Drillo ENDELIG har forstått at det ikke er negativt å spille fotball langs bakken. For en stund tilbake var Drillo så imot den fotballen og mente den ikke hørte hjemme. Men han endret synes sitt igjen. Det at Norge spiller som Barca sa jeg absolutt ikke. Les før du svarer.

Du drog en sammenligning til Drillos uttalelser om Barcelona som om han har "lært" nå når han spiller slik som ikke er samme måten (eller særlig nært) som Barcelona spiller på.

Igjen skjønner jeg ikke relevansen med Barcelona. Norge spiller mer langs bakken fordi vi har en annen spisstype enn det vi har pleid å hatt. Det er ikke fordi Drillo plutselig er blitt glad i pasninger langs bakken. Vi spillte fortsatt veldig mange langpasninger. Eneste store forskjellen var at vi ikke spillte de opp på spiss...

Lenke til kommentar
Ole Kristian Grime lurer på om du fortsatt mener at Barcelona spiller fortidens fotball?

- Vel, jeg tror den voldsomt possesion-orienterte fotballen de står for, sakte men sikkert vil forsvinne, ja.

http://www.nettavisen.no/sport/fotball/article3072541.ece

Selvfølgelig spiller Barca veldig mye på fot og ikke alltid like raskt i lengderetning. Men uansett, si meg hvilket lag som utklasset et annet?

Det er uansett mye bedre at Norge prøver å spille på fot, en å skyte ballen opp hele tiden. Det er vel du enig i?

Jepp, posession orientert fotball funket jo så mye bedre under Hareide...

Faktum er at Barcelona har noen av verdens beste teknikere, og Norge har få som er i nærheten av det. Drillo baserer seg på i størst mulig grad bryte opp uetablert forsvar. Da funker ikke posession fotball, da må man spille i lengderetning, og dét raskt.

For all del, flopasninger konstant opp til Carew de neste 4 årene er ikke noe jeg har lyst til å se, men jeg er 100% bak tankegangen til Drillo når han prøver å bygge opp et lag. Han kjører veldig mye den samme ellevern, og er varsom med å bytte for mye. Dette hjelper spillerne å bli bedre kjent med, og tryggere på hverandre. En av de uheldige konsekvensene av dette er at mange av spillerne er mye mer vant til Carew enn til Moa. Moa er i øyeblikket mye bedre enn Carew og har vært det i snart 2 sesonger minst. Men med tanke på Tsjekkia kampen ser det ut til at Moa endelig fungerer godt i laget, og med Moa blir det ikke noe grusomt mye lemping av ballen opp på ham.

Men hadde vi hatt en Jan Koller eller et lignende fyrtårn på topp som var i god form, så hadde jeg asbolutt ikke sett noe galt med mange langpasninger opp på topp hvis det hadde vært en strategi som funket. Spillestilen må tilpasses laget.

Lenke til kommentar

Du drog en sammenligning til Drillos uttalelser om Barcelona som om han har "lært" nå når han spiller slik som ikke er samme måten (eller særlig nært) som Barcelona spiller på.

Igjen skjønner jeg ikke relevansen med Barcelona. Norge spiller mer langs bakken fordi vi har en annen spisstype enn det vi har pleid å hatt. Det er ikke fordi Drillo plutselig er blitt glad i pasninger langs bakken. Vi spillte fortsatt veldig mange langpasninger. Eneste store forskjellen var at vi ikke spillte de opp på spiss...

Mange sier "Barcelona fotball" til lag som spiller fotball veldig mye langs bakken. Ikke alltid må det være så ekstrem som Barcelona gjør det irl, men du skjønner.

Det jeg mente med det var at endelig har Norge sluttet å skyte ballen opp og håpet på det beste. Selvfølgelig har dette noe med at Moa passer til det, men allikevel spilte vi veldig bra. Til og med over pari i forhold til hva vi har prestert tidligere.

Da jeg sier at Drillo har lært tenker jeg på det han var i mot og hvordan hans filosofi har vært de siste årene. Det har vært flo-pasningen og kjedelig fotball, noe kampen mot Tsjekkia ikke var. Den var relativt "lav-spilt" og var morsom, spesielt 1.omg. Forstår du ikke hva jeg mener når gir jeg opp. Virker som du kun er ute etter å kverulere.

Jepp, posession orientert fotball funket jo så mye bedre under Hareide...

Faktum er at Barcelona har noen av verdens beste teknikere, og Norge har få som er i nærheten av det. Drillo baserer seg på i størst mulig grad bryte opp uetablert forsvar. Da funker ikke posession fotball, da må man spille i lengderetning, og dét raskt.

For all del, flopasninger konstant opp til Carew de neste 4 årene er ikke noe jeg har lyst til å se, men jeg er 100% bak tankegangen til Drillo når han prøver å bygge opp et lag. Han kjører veldig mye den samme ellevern, og er varsom med å bytte for mye. Dette hjelper spillerne å bli bedre kjent med, og tryggere på hverandre. En av de uheldige konsekvensene av dette er at mange av spillerne er mye mer vant til Carew enn til Moa. Moa er i øyeblikket mye bedre enn Carew og har vært det i snart 2 sesonger minst. Men med tanke på Tsjekkia kampen ser det ut til at Moa endelig fungerer godt i laget, og med Moa blir det ikke noe grusomt mye lemping av ballen opp på ham.

Men hadde vi hatt en Jan Koller eller et lignende fyrtårn på topp som var i god form, så hadde jeg asbolutt ikke sett noe galt med mange langpasninger opp på topp hvis det hadde vært en strategi som funket. Spillestilen må tilpasses laget.

Mener du langpasninger er en god filosofi så lykke til. Det vil enda med at vi vil slite mot ballsikre lag som Spania etc. De vil rett og slett rævkjøre oss til de grader når de setter på 6 gir. Langpasninger burde dø ut, dagens fotball er ballsikker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...