satchman Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Hei! Bor i et område der Hafslund skal legge ned nye rør for blant annet fjernvarme. Dette medfører en betydelig andel støy og vibrasjoner da store deler av gaten må graves opp. De har nå holdt på i snart åtte uker med blant annet pigging og graving i gaten og sjelden vært mer enn 15-20 meter fra husveggen der jeg bor. De begynner 0700 hver eneste morgen på hverdager, men jeg våkner allerede 0645 siden en jobbebrakke står rett utenfor og der samles jo arbeidskara til kaffe og røyk hver morgen. Prikken over i'en er jo at de også har holdt på slik i hele ferien min. 4 uker i strekk der jeg har blitt vekket mer enn en halvtime tidligere enn jeg normalt har alarmen på når jeg skal på jobb. De holder som regel på til syv om kvelden, noe ganger lenger. I dag holder de på når jeg skriver dette - etter klokken ti om kvelden(!) Det er mange barnefamilier i området som sikkert skulle ha lagt ungene for lengst, og selv er jeg drit sliten av bråket - det er jo knapt nok mulig å sitte og slappe av en time foran TV'en om kvelden uten å ha volumet veldig høyt. Flere henvendelser fra meg og naboene til Hafslund via e-post blir bare avvist med at jobben må gjøres, tar lenger tid en prosjektert grunnet vanskelige grunnforhold, og dette er en viktig greie for bedre miljø og blablabla. Greia er jo at dette ikke er en offentlig livsnødvendig utbygging som f.eks. kloakk eller lignende, men et privat firma som bygger ut sine tjenester for å tjene mere penger. Jeg synes det er helt utrolig at de har lov til dette i så stor skala. Er det noen som vet lover og regler rundt dette? Det kan da umulig være lov å holde på fra tidlig til sent mange uker i strekk midt i et bo-område med hundrevis av mennesker i umiddelbar nærhet? Folk som hadde bråket tilsvarende med andre prosjekter som f.eks. flytting eller oppussing hadde jo blitt stoppet av politiet i løpet av en time eller to og fått en bra dose kjeft samtidig mens Hafslund-folka nærmest terroriserer et helt nabolag mange uker i strekk uten konsekvenser. Lenke til kommentar
SSL Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 (endret) Hadde lignende problemer i fjor sommer når en entrepenør bygde over gata her hvor vi bor hvor det var støy fra pigging tidlig og sent. Disse var til god hjelp når vi klagde til utbygger: Bestemmelser om støy - forurensningsforskriftenes kapittel 5 om støy (lovdata) Veileder til forurensningsforskriftens kapittel 5 om støy Støyforskrift for Oslo (lovdata) Vegvesenet har egen "nabokontakt" for naboer i nærheten av sine byggeprosjekter som innlosjerer berørte parter med behov for særlig behov for hensyn. Hafslund burde helt klart hatt det samme. Hvis de ikke har det, kan du argumentere i forhold til Hafslunds sammfunnsansvarsprofil og true med å gå til pressen eller sende en sint mail til kommunikasjonsdirektøren. Endret 9. august 2011 av SSL Lenke til kommentar
satchman Skrevet 10. august 2011 Forfatter Del Skrevet 10. august 2011 Takk for flotte innspill - skal kikke litt ekstra på dette. Det er mange som er helt utkjørt her nå, så noe må gjøres hvis de ikke klarer å bli ferdig i løpet av rimelig kort tid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå