HarryKlein Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Mine foreldre har en leilighet de ønsker å selge for å fordele inntektene fra salget på meg og min søster som begge er i etableringsfasen. Er det noen smarte måter å gjøre dette på for å unngå å betale mest mulig skatter og avgifter? Lenke til kommentar
KS Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Her kan det være mye å spare ved å snakke med en advokat som kan arverett. Men en ting som jeg mener kan være en mulighet: Dine foreldre kan gi deg og søs hvert sitt lån. Regner med at det må være et rentebærende lån for å tilfredstille skattemyndigheten, ellers risikerer du nok at kemmern betrakter hele lånet som forskudd på arv. Med låneopptak har dere oppnådd hoveddelen: Støtte ungene NÅ. Men i årene fremover kan foreldrene deres gi dere en skattefri gave og denne gaven kan være i form av ettergivelse av deler av lånet hvert år. Sjekk opp om det er 1G fra hver av foreldrene eller tilsammen. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 KS' forslag er nok en av de bedre strategiene. 1G er til sammen, husk at eventuelt rentesubsidie inngår i dette. For å gjøre subsidieregnestykket enkelt kan en bruke normrenten som fastsettes av Finansdepartementet, denne blir for skattemessige formål ansett som nøytral. 0.5G fra hver foreldre årlig skal dekke alle gaver, så tilbakebetalingen bør ligge et stykke under dette om en ønsker å holde seg på rett side av loven. Ellers vil selv bursdagsgaver telle mot fribeløpet for arveavgift. Lenke til kommentar
HarryKlein Skrevet 10. august 2011 Forfatter Del Skrevet 10. august 2011 Takk for svar folkens. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Det er div. ytelser som kan gå utenom arveavgiften, f.eks. i forbindelse med utdanning og felles feriereiser. "I etableringsfasen" er litt vagt, så jeg anbefaler at du søker etter artikler om arv/gaver på nettet for å finne ut om dere kan bruke noen av dem. Pass på at de ikke er mer enn et par år gamle, siden praksisen har endret seg litt. Skatteetaten har også en brosjyre om det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå