Gå til innhold

Nytt objektiv - kaos

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal kjøpe nytt/nye objektiv til mitt kamera, og går meg vill i alle uttrykk og alt som fins der ute, og håper noen vennlige sjeler kan hjelpe meg litt. Jeg har Canon EOS 450D, og har foreløpig det objektivet som fulgte med kamerahuset (18-55mm og f/3.5 - et eller annet..). Det jeg ønsker meg er et objektiv av samme typen, litt sånn "allround", men mer lyssterkt. Med eller uten zoom? Jeg har hørt uten zoom, og jeg har kikket litt på et 35mm f/2..

I tillegg ønsker jeg meg en macro, og her er forvirringen større. Jeg ønsker å ta bilder av blomster/insekter etc, og at jeg kan være nærme objektene for å ta bildet. Har fått foreslått et 100mm f/2.8, tror det er dette: http://fotovideo.no/Avdelinger/Produkter/Objektiver/Canon/Makro/Canon-EF-100mm-F28-USM-Makro-Makro-Objektiv-103136.aspx

Og tips til blits tas også i mot med takk :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du en anelse for hvor mye penger du vil bruke.

Skal du ha samme type zoom-område som du har så har jeg bare lovord å si om EF-S 17-55mm f2.8 IS. Her får du et lyssterkt objektiv med blender f2.8 i hele zoom-området og i tillegg IS (bildestabilisering)Dessuten er dette objektivet et av Canon sine skarpeste zoom-objektiv i dette området.

Et tilsvarende objektiv som er rimeligere er Sigma 17-50mm f2.8 EX DC OS som også er optisk godt og har bildestabilisering + f2.8.

Du nevner EF 35mm f2 , har du tenkt igjennom om dette er en brennvidde du er komfortabel med å bruke , prøv å stille objektivet du har på ca 35mm og sjekk hva du får med i bilderuten.

EF 35mm f2 er nok et optisk godt objektiv , men selv synes jeg brennvidden er litt trang.

Skal du ha et objektiv med fast brennvidde så kan jo EF 28mm f1.8 være grei eller om du har masse penger så er jo EF 14 mm f2.8 L II og EF 24mm f1,4 L II noe av det beste man kan få. Men desverre koster de skjorta.

Rimelige lyssterke objektiv er jo EF 50mm f1.8 og EF 85mm f1.8 om du er på jakt etter portrett objektiv eller objektiv til innendørs aktiviteter i fart.

Når det gjelder macroobjektiv så må du nok nærme innsektene selv om du velger et 100mm objektiv. Skal du ha litt avstand bør du gjerne tenke på Sigma 150mm f2.8 Macro eller Canon EF 180mm f3.5 L Macro.

Hvis du tenker på brennvidder rundt 100mm har du jo mange valg , Canon EF 100mm f2.8 Macro fåes jo i to utgaver , både med og uten IS. Dessuten er Sigma 105 mm f2.8 Macro og Tamron SP AF 90mm f2.8 Macro omtrent helt gjevnbyrdige optisk sett. Fordelen med Canon objektivene er at de ikke forandrer lengde når du fokuserer. Da skremmer man ikke innsektene like lett.

Blitz ja...her er jeg ikke like sikker på hva jeg skal foreslå. Selv her jeg fornøyd med Canon sin "midt på treet" blitz 430EX som nesten er idiotsikker å bruke selv for kløner som meg :-) Dessuten er den kraftig nok til det meste. Skal du ha karftigere blitz er Canon sin største blitz 580EX et godt men dyrt valg. Selv hadde jeg en Sigma EF 500 DG blitz i mange år som var veldig bra og minner mye om Canon sin 580 EX blitz , men mye rimeligere.

Til seriøs macrofotografering kan en ringblitz som man fester på objektivet være fordelaktig.

Som du skjønner så er det ikke enkelt når du først finner ut alt du bare MÅ ha :-))

Endret av helge.bringeland
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørs kor mange penger du skal bruke.

Canon 17-55 f2.8 IS og Canon 100mm L IS er ikkje billige akuratt!

Skal du da og ha ringblitz på så kjem det fort oppi rundt 23.000 kroner. (Ringblitz kan du kjøpe fra utlandet, og spare noken 1000 lapper

Eg har begge objektiva, og er svært fornøyd med dei.

Sikler etter ein ringblitz til macro objektivet mitt no for tida + ein tripod.

Lenke til kommentar

Først av alt, kjøp brukt. Særdeles mye fint på bruktmarkedet på foto.no om dagen. Jeg har shoppet litt for mye i de siste dagene, men enkelte ting er faktisk såpass billig at det er en skam å la de slippe unna. Dagens fangst var 40D, 4GB minnekort og 50mm f1.4 til 3900kr totalt. Rundt 1200kr under vanlig bruktpris. Helt genialt. :D

Men, ja. Normalobjektiv, litt mer lyssterkt. På 450D har du et par alternativer, Canon sin 17-55mm f2.8 IS som er temmelig fantastisk, men temmelig dyr. Tamron og Sigma lager sine respektive billigmodeller med fast f2.8, men med dårligere autofokus (tregere, mer unøyaktig og bråkete). Vanligvis ligger de på rundt 2000kr brukt. Det er uansett en oppgradering fra kitobjektivet, så du kan gjerne kjøpe et av disse billige og bruke det i en periode. Finner du ut at du kan leve med begrensningene, så er ingenting bedre. Masse penger spart. Om du vil ha bedre kvalitet, så selger du objektivet for omtrent det samme du gav for det, og bruker de pengene til å finansiere et bedre objektiv.

Når det gjelder macro, så vil jeg ikke anbefale noe annet enn 100mm f2.8 til Canon. Du trenger ikke "IS L"-utgaven i første omgang. Jeg kjøpte mitt objektiv for 2600kr brukt, vanligvis ligger de litt over det. Alternativer er Tamron 90mm og Sigma 105mm, men jeg vil ikke anbefale noen av dem. Prismessig er det ikke så mye å spare, og de har begge en konstruksjon som gjør at en tube tyter langt ut av objektivet under nærfokusering. Dette må drives av en dårlig motor, og er derfor treigt og ubrukelig til annet enn macro. Canon-objektivet har intern fokusering (IF) og USM (UltraSonic Motor), og fokuserer lynkjapt. Det kan derfor brukes til portrettbilder i tillegg til macro.

100mm er en fin mellomting. Du kan også kjøpe objektiv med kortere (50-70mm) brennvidder om du har fokus på f.eks. blomster eller matbilder, eller lengre (150-180mm) brennvidder om du tar mest bilder av insekter eller andre ting som krever litt avstand.

Når det gjelder blits til macro, kjøp en 270ex, samt en "c-bracket", "umbrella holder" og en "ettl-cord" fra ebay.

http://cgi.ebay.com/ETTL-Off-Camera-Flash-Shoe-Cord-Canon-550-380-EOS-E-TTL-/270556628466?pt=Camera_Cables_Cords&hash=item3efe6e85f2

http://cgi.ebay.com/C-Shaped-Bracket-Video-Light-Camcorder-New-/350193910536?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item51892f0308

http://cgi.ebay.com/360-Swivel-Flash-Umbrella-Holder-Light-Stand-Bracket-C-/370528159208?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item56453305e8

Koster en slikk og ingenting, går gjennom fortolling uten problemer, og fungerer fantastisk bra. Monteres omtrent som dette:

786821345_photobucket_33758_.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...