Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Blør regelmessig neseblod - årsak?

empetre

Anbefalte innlegg

Har i år begynt å blø neseblod (aldri blødd neseblod i hele mitt liv, før i år). Den siste mnd har jeg blødd neseblod to-tre ganger ukentlig. Hva kan årsaken til dette være? Kan være når jeg er ute, når jeg ligger i senga eller når jeg dusjer (veldig varmt vann).

Tenker jo at det kan være litt ømfintlige årer i nesa mi, men hvorfor har jeg da aldri blødd neseblod før? Vet det kan komme av jernmangel også. Er mye utmattet og sliten, kan dette ha noe å si?

Skal til søvnspesialist 29. august, så tenkte å ta det opp med han også.

- Kristoffer

Endret av empetre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Jeg også hadde noen perioder da jeg blødde veldig fra 16-18 års alderen.

Jeg snakket med en venn av meg som blødde veldig mye og han anbefalte dette:

-9 timers søvn eller mer hver dag. Uansett!

-Sjekke jerninnhold.

Jeg gjorde begge deler. Hadde lite jerninnhold, fikk tabletter og sov hvert fall 9 timer. Etter dette blødde jeg ikke mer.

Du må også huske på at neseblod er overflødig blod som kroppen tømmer seg med hvis det skjer uten grunn.

15 minutter med neseblod er absolutt ingenting. Jeg har sitti 1 time og 10 minutter med papir oppi nesen da jeg tok det ut blødde det enda, men stoppet 5 min senere.

Grunnen til at du plutselig blør nese blod er nok kanskje fordi du har jernmangel?

Lenke til kommentar

Føler meg ikke stresset iallefall. Har veldig rolige dager. Sover lenge, jobber på Expert 16-20, drar enten hjem eller en tur til en kamerat, ser på serier og så sovner jeg. Vil ikke kalle det en stressende hverdag iallefall. Om jeg er urolig på innsiden aner jeg heller ikke; føles iallefall ikke slik ut.

Ellers står jeg jo over et veiskille i livet, nemlig valg av utdanning. Er kanskje litt smålig bekymret for hvordan jeg kommer til å håndtere matten på dataingeniørlinja, i og med at jeg ikke noe særlig flink i matte. Bortsett fra dette så ser jeg ingen andre grunner.

Lenke til kommentar

Haha, det kan godt være mulig, Sovehest! :D

Neida, men skal ta og høre hva søvnspesialisten anbefaler meg. Har blødd neseblod 4 ganger det siste døgnet. Hvorav jeg våknet 07:15 av at jeg blødde. Er så utrolig irriterende, for det er så grisete.

Lenke til kommentar

Jeg hadde heller aldri blødd noe særlig neseblod før jeg plutselig en dag begynte (var vel rundt 16). Gikk til legen, legen sendte med videre til en...ehm..annen...som svidde vekk blodårene i ene neseboret, som var det største problemet. Etter det har jeg aldri blødd fra det neseboret. Etter hvert (par år) sluttet jeg mer eller mindre å blø fra det andre også. Så det er kanskje noe som hadde gått over av seg selv uansett.

Nå blør jeg av og til, kanskje mer enn vanlig, men langt i fra så ofte som før. Når jeg blør er det ofte hvis jeg har for varmt vann i dusjen, trener i kulde (skigåing) eller reiser meg for fort.

Jeg har forresten også hatt noe legen til slutt valgte å kalle postviralt trøtthetssyndrom, dette var på samme tid, men i følge legen var det ingen sammenheng. Under denne perioden tok jeg blodprøver nesten annen hver uke, omtrent alt som kunne bli sjekket ble det. Tok også EKG. Så skulle tro legen til slutt hadde ganske god oversikt over dette.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Neseblod kan komme av at neseslimhinnen tørker ut, det kan være fordi du snyter deg ofte eller fordi du befinner deg i et rom med lav luftfuktighet. Det er mange andre årsaker til det, og en lege kan nok gi et bedre svar, men jeg var ofte plaget med neseblod før, men det gikk over etter jeg skaffet en luftfukter...

Lenke til kommentar

Vel, har avfukter her, fordi det er veldig HØY fuktighet i lufta. Snakket med min stemor om det, som jobber på sykehuset, og hun ba meg få sjekket det. Kan blant annet tyde på problemer med lever sa hun, etter slik jeg forklarte det.

Lenke til kommentar

Du går visst gjennom samme fase som meg.

Plutselig blødde jeg på vei til skolen, plutselig i dusjen, plutselig midt på kvelden.

Dro til legevakten for engang stoppet det rett og slett ikke. Fikk time hos øre-nese-hals spesialist. Han så gjennom, røntgen og alt mulig, fant ingenting ga meg en krem som het Leon. Brukte den, hjalp ikke noe. Ettersom at legene her har veldig liten erfaring, og jeg skulle på ferie i Tyrkia, dro jeg til legen der. Legen spottet med engang at indre veggen eller noe slikt var litt skeiv, så det ble en form for friksjon der inne.

Han ga meg en jel og en krem som jeg skulle smøre i nesa, han sa også at jeg kunne operere om det var ønskelig, etter de medisinene er nesa helt perfekt nå. Men jeg var også alltid tett i nesa, kan hende det ikke er helt likt.

Men my 2 cents, om du skal til utlandet en gang, få deg en check up der ;)

Lenke til kommentar

Har i år begynt å blø neseblod (aldri blødd neseblod i hele mitt liv, før i år). Den siste mnd har jeg blødd neseblod to-tre ganger ukentlig. Hva kan årsaken til dette være? Kan være når jeg er ute, når jeg ligger i senga eller når jeg dusjer (veldig varmt vann).

Tenker jo at det kan være litt ømfintlige årer i nesa mi, men hvorfor har jeg da aldri blødd neseblod før? Vet det kan komme av jernmangel også. Er mye utmattet og sliten, kan dette ha noe å si?

Skal til søvnspesialist 29. august, så tenkte å ta det opp med han også.

- Kristoffer

Jeg hadde det samme problemet i 10-11-årsalderen. Legen måtte gjøre et lite kirurgisk inngrep med lokalbedøvelse. Det hele var ganske ubehagelig, men jeg har aldri blødd neseblod siden.

Lenke til kommentar

Takk for alle svar. Husker du hva disse kremen heter, Verbal? Har ikke blødd neseblod på flere dager nå forresten :tease:

Den som jeg fikk i Norge het: Leon

de jeg fikk i Tyrkia heter: Tonimal Nasal Gel (Tysk merke tror jeg)

http://www.shopmania.co.za/medicine/p-tonimer-nasal-gel-20ml-1442718

og den andre heter: Maxideg:

http://www.farmacep.com/img/125/maxidex_pomad.jpg

Btw, skjedde samme med meg, at jeg sluttet å blø, men så starter det igjen akkurat når jeg trodde det var ferdig ;)

Endret av Verbal Hologram
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...