Gjest medlem-245286 Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Hei, jeg lurte på om noen vet om en liste om hva vi får i HVU (distrikt 02), spesielt hvor mange liter sekken er på og om vi kan bruke utstyret på fritiden til fjellturer o.l.? Hvordan er det med kniver og hva er å anbefale, hørte at leatherman kunne bli dårlig i kaldt vær, derfor tenkte jeg å kjøpe meg en swith army knife, men hvilken? Har tenkt å kjøpe meg noen militæreffekter, bare små ting som ullgensere så jeg har noen og mapper, et par sko og sånt, men hvilken butikk er best? Lenke til kommentar
War Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 (endret) Denne er noen år gammel, men gir en liten oversikt. Det er god plass i sekken, kan stappe den full av 5-6-7 1,5L vannflasker så den veier 40kg om man vil. Teltduk og liggeunderlag festes utenfor sekken. Svart " rambokniv" i svart slite med enkel knappeåpner er å anbefale. Skal ofte ut med votter på. Iallefall noe i det her kaliberet. Min hadde stoff/sydd slire. Skal du kutte deg igjennom et brennende telt ol så kan du ikke folde ut noe mindre. Endret 9. august 2011 av War Lenke til kommentar
SuuntoCore Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 (endret) . Endret 16. november 2013 av daim911 Lenke til kommentar
HelloGoodbye Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 For all del, IKKE kjøp en random "Super-Rambo-Special-Forces-Knife". Kjøp kvalitet. Som daim911 nevner, samekniv, alltid en sikker vinner. Coldsteel SRK, Gerber LMF II, SOG Seal Pup og Fällkniven er også noen du kan se på. Lenke til kommentar
War Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Jeg sikter mer til utseende, stort blad , gjerne sort. Ofte monteres denne opp ned så den burde henge fast godt + lett å ta ut med votter. Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 (endret) Karabinkrok fra stridsvest og ned i lomma på buksa funker mye bedre enn å stroppe fast kniven opp ned i typisk amerikansk actionfilm stil... Ellers er det fort gjort at noe havner under sekke \ våpenremmer og har mine tvil på hvor comfy det kan være. Edit: Samekniv kan varmt anbefales, funker utmerket til alt fra åpning av boksmat og vedhogst til spikking av småting. Endret 10. august 2011 av Killswitch Lenke til kommentar
War Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 På dette bildet har jeg den i stridsbelte til venstre på bildet, med tanke på at dette beltet er høyt oppe så opplevde jeg problemer med å få ut kniven om man for eks henger i armene etter et tau eller ligger opp ned i en bilvelt. Så jeg flyttet den til brystet. Hvor man har kniven trur jeg det ikke finnes noen regler for, smak og behag. Regn med å grave i grus med kniven og kutte ståltråder så det er ikke noe man behøver å være redd for / fars same-arv-kniv. Lenke til kommentar
HelloGoodbye Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Du trenger å teipe magasiner fordi...? Lenke til kommentar
War Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Snu det isteden for å kneppe opp og bytte, greit når man er medic og har annet å tenke på, evt sleper noen eller man er på farta. De lommene passet akkurat om man satte magasinet rett nedi og var heldig. Det skader ikke å gjøre ting enklere for perioder. En tabbe man kan gjøre er å ha med seg egen vannflaske, var en på laget som fikk sin frosset igjen og tuten var mindre en standard som skal være stor med tanke på at man skal kunne hakke opp isen i tuten med kniven. Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 (endret) Vann må man ha! Et triks i ludo med forsvarets vannflasker er å oppbevare disse opp ned i lomma (for de som har stridsvest, hvordan dette virker med HVUs kryssremmer aner jeg ikke). Da blir luftlomma i bunnen av flasken, og det er der vannet fryser, mens du fint kan drikke fra tuten. Dette kunne sikkert fyren du nevner War også gjort med sin flaske. Angående kniven, så kommer den mye lavere med nevnte løsning med karabinkrok i stridsvest enn i beltet. Selv hos oss i storm ble det sett på som "litt for Rambo" med kniv på skulderen som du beskriver her War. Skulle jeg hatt kniven min der, ville jeg hatt 18 cm jeg ikke fikk bøyd på vesten og dermed ville den blitt vanskeligere å få lurt ned på VF plassen min. Forøvrig War, de lommene ser 100 ganger mer ræva ut enn en standard stridsvest, så det går nok mye lettere å slenge magasinet oppi der. Evt så hadde flere av fotgutta våre en egenkjøpt droplomme som de bare kunne la slenge nedover låret. Lettvint. Det viktigste er likevel å finne en løsning du selv er komfertabel med. Endret 10. august 2011 av Killswitch Lenke til kommentar
HelloGoodbye Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Snu det isteden for å kneppe opp og bytte, greit når man er medic og har annet å tenke på, evt sleper noen eller man er på farta. De lommene passet akkurat om man satte magasinet rett nedi og var heldig. Det skader ikke å gjøre ting enklere for perioder. En tabbe man kan gjøre er å ha med seg egen vannflaske, var en på laget som fikk sin frosset igjen og tuten var mindre en standard som skal være stor med tanke på at man skal kunne hakke opp isen i tuten med kniven. Er du i HVU? Lenke til kommentar
Gjest medlem-245286 Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 (endret) Takk for alle tips, tror jeg går for en 8" tommer sameknicv med fingerbøll. Men er det noe annet jeg bøt være obs på/vitd? Hvor ofte er det trening og øvelser f. Eks? Endret 10. august 2011 av medlem-245286 Lenke til kommentar
War Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Er du i HVU? For 11-12 år siden ja. Synes å huske at vi alle hadde flaskene nære kroppen om vinteren, den eneste som ikke fikk drikke var en med US-armyshop-flaske med 15mm tut som var bare is. Kanskje kunne det vært et tips å snu den, det kom iallefall ikke jeg på da. Det var bedre HVU på før 2002 , da kunne man gå patrulje osv, men nå er mye av dette tatt bort pga man skal ikke "leke krig bla bla" Lenke til kommentar
Sapere_aude Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Det var bedre HVU på før 2002 , da kunne man gå patrulje osv, men nå er mye av dette tatt bort pga man skal ikke "leke krig bla bla" Den oppfattningen har jeg og. Jeg og daim911 er HVU nå, og det er kraftig demper på det stridsrelaterte aspektet. Selvsagt skal ikke ungdom trenes til strid, men det har gått litt langt i motsatt rettning. Til TS, hvor ofte det er øvelser varierer etter distriktet. Noen har bare 4 øvelser i året, andre 6 og noen opp til 8-9. I tillegg kommer ukentlige møter og treninger og enkelte dager i året hvor man har skyting. Nyttige tips: - Org en tom ammopose, med litt klipping og bretting er det bra beskyttelse for skrivesaker. - Tom skopussboks, rens den og lim i skrapesidene fra fyrstikkeske og fyll den med fyrstikker. Vanntett fyrstikkeske. - Lag en skosåle av liggeunderlag til å ha i fotposene. - Ta alltid med med sokker og undertøy enn du tror du trenger. Tørre, varme sokker er gull! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå