FlinkeFreddy Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 For å si det sånn: til all vanlig bruk får du nesten ikke en datamaskin til over 5000 som ikke passer til ditt bruk (mtp spesifikasjoner/hastighet). Så ikke tenk på det! Det viktigste er at du får en kyndig kamerat til å sette den opp for deg når du først får den. Altså at han sletter unødvendig programvare og legger inn et bra antivirusprogram. Det som følger med er som vanlig et prøve- abbonement, og når det går ut på dato for du virus ganske fort. Av datamaskiner anbefaler jeg ASUS, og jeg anbefaler å holde deg vekke fra Acer. Dette er fordi Acer overdriver bruken av plastikk, og det sprekker når du tar den opp og ned av sekken/veska. Dette er bare et generelt tips basert på egne erfaringer, og trenger ikke å gjelde alle Acer- maskiner. Selv om du vil ha en feminin Pc er det ikke sikkert du vil ha en veldig rosa en. Slike datamaskiner pleier å være "søte" i noen uker når de er nye. Men så får du fingermerker på den, den blir slitt, og en eventuell hvitfarge falmer litt. Jeg støtter meg egentlig til enten en Vaio (dog ikke den du fant) eller Samsungen som ble linket til. Eller en ASUS, selv om disse er litt mer maskuline i fasongen Lykke til! Lenke til kommentar
eevee Skrevet 9. august 2011 Forfatter Del Skrevet 9. august 2011 En Mac fra Appel til rundt 7000 kr kan jeg ta meg råd til hvis det er verdt det. Tok en titt på maskinen og syns den er utrolig fin å se på, men har enda mindre peiling på om Mac er iforhold til PC. Om dette er et bedre alternativ for meg, eller om dette bare blir "show off". Men hvis en Mac egner seg bedre iforhold til varighet og virus (andre virus iforhold til PC enn Mac har jeg hørt?) osv så velger jeg kanskje det. Så Mac er absolutt et alternativ. Samsungen må jeg dra å se på i butikken, liker å holde og ta med den for å kjenne hvordan den virkelig er, men de virker veldig fine, så den er også et alternativ. Angående VAIO så trenger jeg råd om hvilken jeg eventuelt skulle valgt hvis jeg så bort i fra den jeg har funnet frem- Er åpen for forslag der. Lenke til kommentar
eevee Skrevet 9. august 2011 Forfatter Del Skrevet 9. august 2011 Jeg har nå funnet en annen VAIO (http://www.sony.no/product/vn-s-series) som jeg også syns var veldig fin i hvit. Men denne blir noe dyrere. Hva er kommentarene om denne? Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 En Mac fra Appel til rundt 7000 kr kan jeg ta meg råd til hvis det er verdt det. Tok en titt på maskinen og syns den er utrolig fin å se på, men har enda mindre peiling på om Mac er iforhold til PC. Om dette er et bedre alternativ for meg, eller om dette bare blir "show off". Men hvis en Mac egner seg bedre iforhold til varighet og virus (andre virus iforhold til PC enn Mac har jeg hørt?) osv så velger jeg kanskje det. Så Mac er absolutt et alternativ. Virus trenger man sjelden å bry seg om på Mac. Innstegsmodellen til 7900 er imidlertid en liten maskin – om 11" ikke er nok for deg kan det fort bli litt dyrt med en Apple-maskin, om du synes det er verdt det kan bare du avgjøre. Er du student får du noen prosent rabatt. Systemet er litt annerledes, men ikke særlig komplisert. Dette blir du vant til i løpet av noen uker. Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Jeg har nå funnet en annen VAIO (http://www.sony.no/product/vn-s-series) som jeg også syns var veldig fin i hvit. Men denne blir noe dyrere. Hva er kommentarene om denne? JEG synes dette var et meget bra alternativ... OG DEN KOMMER I ROSA Link(beklager hvis den ikke funker) En Mac fra Appel til rundt 7000 kr kan jeg ta meg råd til hvis det er verdt det. Tok en titt på maskinen og syns den er utrolig fin å se på, men har enda mindre peiling på om Mac er iforhold til PC. Om dette er et bedre alternativ for meg, eller om dette bare blir "show off". Men hvis en Mac egner seg bedre iforhold til varighet og virus (andre virus iforhold til PC enn Mac har jeg hørt?) osv så velger jeg kanskje det. Så Mac er absolutt et alternativ. Virus trenger man sjelden å bry seg om på Mac. Innstegsmodellen til 7900 er imidlertid en liten maskin – om 11" ikke er nok for deg kan det fort bli litt dyrt med en Apple-maskin, om du synes det er verdt det kan bare du avgjøre. Er du student får du noen prosent rabatt. Systemet er litt annerledes, men ikke særlig komplisert. Dette blir du vant til i løpet av noen uker. Nja, det var derfor jeg snakka om å få en datakyndig kamerat til å gå over datamaskinen slik den kommer ut av boksen. Altså slette bloatware og legge inn ny AV. Eksempelvis MSE, som kjører fullstendig i bakgrunnen. Da ser jeg ikke hvordan man skal kunne få virus. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 (endret) Denne gir mye for 4999,- og den har også Blu-Ray spiller slik at du kan spille av film/serier fra Blu-Ray plater. Den har også noenlunde bra lyd. http://www.netonnet.no/art/data/laptop/laptop-15---16-tom/asus-n53sv-sx513v/150159.3003/ Kanskje du er på jakt etter en rosa PC med hello kitty på? Endret 10. august 2011 av BadCat Lenke til kommentar
_Xorcist Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 (endret) Jeg tør påstå at du kommer til å bli mer fornøyd og få en bedre følelse av en Mac. Ikke nødvendigvis fordi det er en så utrolig mye bedre maskin enn de andre som er nevnt her, men fordi hele opplevelsen fra du pakker den ut av esken, skrur den på første gangen og til daglig bruk er så mye mer gjennomført enn på de Windows-maskinene jeg har vært borti i alle fall. Dette gjelder spesielt dersom du ikke er så datakyndig. Som nevnt av noen tidligere i tråden; hvis du går for en Windows-maskin så må du alliere deg med noen datakyndige som kan rydde opp på maskinen når den er ny fordi den kommer til å være stappfull av ting du ikke trenger. Det er i det hele tatt mye mindre fikling med en Mac. Selv har jeg ikke noe i mot å fikle litt med å få ting til å fungere og jeg har erfaring med Windows fra før og bruker Mac og Linux til daglig. Det er i jobbsammenheng jeg bruker Mac og det er jeg veldig glad for, fordi der foretrekker jeg å kunne gjøre jobben min i stedet for å bruke noe tid på å google løsninger på diverse problemer og krangle med IT-support. Merk også at MacBook Air-maskinene ikke har CD/DVD-spiller. Selv mener jeg at man ikke trenger dette i en tidsalder hvor vi har Spotify og grisebillige USB-sticks, men du bør jo vite dette slik at du ikke blir overrasket Det går for øvrig an å kjøpe og koble til en ekstern CD/DVD-spiller hvis du skulle ha et behov for det, men det er jo noe som eventuelt blir stående hjemme fordi det ikke er noe kult å dra med på slep. For et par år siden overtalte jeg kjæresten min til å kjøpe en MacBook Pro 13" da hun vurderte å kjøpe en laptop til 5-6000,-. Dette var før jeg hadde brukt en Mac selv, men på grunnlag at jeg hadde hørt mye godt om de fra folk jeg stolte på. Hun har hatt flere laptoper før, men hun satt stort sett på min stasjonære maskin i stedet for å bruke sin egen maskin. Med MacBooken er historien en annen, den bruker hun omtrent hver eneste dag og den ligger alltid fremme og er klar til bruk. Hun hadde ikke noen problemer med å ta den i bruk heller, selv om jeg ikke hadde kompetanse til å hjelpe henne noe særlig. Men som nevnt, husk at innstegsmodellen er en 11". Dersom du skal ha noe større så begynner du å tøye budsjettet ditt ganske langt. Om det er greit eller ikke er det jo bare du som kan bestemme. Du bør absolutt ta en tur innom noen som forhandler Apple og se litt nærmere på størrelsen for å få en følelse på om den er stor nok. Lykke til! PS! Dersom du skulle impulskjøpe denne hos en forhandler så pass på at det er den nye versjonen som kom for et par uker siden! Med ditt bruk kan det hende du ikke merker så mye forskjell på ny og gammel modell, men da bør du i alle fall sørge for å få en svært god pris på en eventuell gammel modell! Endret 10. august 2011 av _Xorcist 1 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Jeg mener man får en dårligere opplevelse av Mac pga man betaler dobbelt så mye som man får igjen i maskinvare. Når dag blir til kveld er det uansett maskinvaren som teller og ikke forpakningen. Lenke til kommentar
hardkjerne Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Jeg mener man får en dårligere opplevelse av Mac pga man betaler dobbelt så mye som man får igjen i maskinvare. Når dag blir til kveld er det uansett maskinvaren som teller og ikke forpakningen. Er vel ikke helt riktig, da jeg i alle fall vil påstå det er brukeropplevelsen som teller. At maskinvare er en del av brukeropplevelsen kan jeg være enig i, men at maskinvaren alene utgjør opplevelsen av et produkt er rimelig unyansert. Lenke til kommentar
_Xorcist Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Jeg mener man får en dårligere opplevelse av Mac pga man betaler dobbelt så mye som man får igjen i maskinvare. Når dag blir til kveld er det uansett maskinvaren som teller og ikke forpakningen. All den tid man ikke uten videre kan kjøre OS X på en vanlig PC så holder vel ikke det utsagnet vann? Det er selvfølgelig subjektivt hva man liker best av OS X og Windows, men at det kun er maskinvaren som betyr noe er direkte feil, uansett om man elsker eller hater Windows/OS X. Lenke til kommentar
eevee Skrevet 10. august 2011 Forfatter Del Skrevet 10. august 2011 (endret) Tusen takk alle sammen. Skjønner nå at diskusjonen mellom Mac og PC fort kan bli lang, og at valget ikke er lett å ta for meg som liker begge to. Valget står nå mellom VAIO til 7134,- og MacBook Air til 7890,- MAC - Vinner på utseende - Raskere og finere i fargene - Mangler HDMI, noe som er et MUST. Men dette kan jeg kjøpe som et munnstykke sidenav, men dette blir ekstra kostnadder... - Kan ikke legge til CD-rom spill av de simple typene som jeg kanskje kommer til å bruke, som The Sims. - Er kun "11" og er redd dette kan bli veldig lite. Grunnen til at jeg bytter pc er fordi den jeg har er ENORMT treg, liten og klønete. Så er redd jeg bare bytter til noe likt størrelse-messig... - Har bakgrunnslys på tasteturet så jeg nå, VELDIG praktiskt for meg som har den på fanget i sengen om kveldene. Driver å vinkler skjermen opp og ned etterhvert som jeg skriver på den nåværende. VAIO - Kjent program som jeg er vandt til. - Veldig fin i hvit den også. - "Riktig" størrelse på "13" som jeg tror passer meg bedre. Macen kan jeg også få i "13" men da må jeg opp 3000,- til, og det blir for mye. Kan gi litt ekstra for en maskin jeg vet jeg kommer til å sette pris på, men ikke over 9000,-. Min nye datamaskin kommer til å bli den jeg bruker hver dag, så den blir primær-pcen min. Har lest litt rundt nå og sett at "11" går helt greit til sidebruk og "på farten" men ikke som hovedbruker? Samsungen er derfor ute av bildet, da jeg liker de to andre, VAIO og MAC bedre. Men hvilken? Edit: Skriveleif. Endret 10. august 2011 av eevee Lenke til kommentar
_Xorcist Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Jeg aner ikke hvem som forhandler VAIO, men MacBook forhandles jo på Eplehuset, Humac og en del av de større elektrokjedene (Elkjøp?, Lefdal og Expert). Hvis du har mulighet til å besøke noen av disse butikkene så er det sikkert lurt å kikke litt mer på maskinene. Særlig MacBooken siden du er usikker på størrelsen. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Macen kan jeg også få i "13" men da må jeg opp 3000,- til, og det blir for mye. Kan gi litt ekstra for en maskin jeg vet jeg kommer til å sette pris på, men ikke over 9000,- Har du tilgang på studentrabatt (antar det mtp skolebruk av maskinen) får du en 13" MacBook Pro til 9200. Min nye datamaskin kommer til å bli den jeg bruker hver dag, så den blir primær-pcen min. Har lest litt rundt nå og sett at "11" går helt greit til sidebruk og "på farten" men ikke som hovedbruker? Det går. Avhenger litt av bruken, preferanser etc. Den har f.eks. et tastatur i full størrelse, mange små laptoper har ikke dette. Hvis du liker å ha flere vinduer åpne ved siden av hverandre (nettleser og iTunes, f.eks.) er 11" for lite, fokuserer du på ett program om gangen kan det fungere fint. Til 11" å være har maskinen høy oppløsning, så du får plass til ganske mye på den lille tassen. Synes ellers du hadde satt opp en fornuftig liste med fordeler og ulemper. Lenke til kommentar
eevee Skrevet 11. august 2011 Forfatter Del Skrevet 11. august 2011 Da har jeg kjøpt meg ny PC og sitter å skriver på den i dette øyeblikk!! Og valget falt på en.....MACBOOK AIR "11" med 4GB ram! Så den ble litt dyrere enn planlagt - havnet på rundt 9400,- men fikk beskjed av mannen at 2GB ram er veldig lite så jeg tok den hakket bedre. Er UTROLIG uvant å sitte med en Mac, ALT er forskjellig iforhold til en Windows, men dette håper jeg at jeg vender meg til. Så jeg håper jeg blir fornøyd. Takk for all hjelp!! Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Velkommen til den rette siden! Har man først kjøpt Mac en gang, så kjøper man aldri noe annet. Lenke til kommentar
_Xorcist Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Da har jeg kjøpt meg ny PC og sitter å skriver på den i dette øyeblikk!! Og valget falt på en.....MACBOOK AIR "11" med 4GB ram! Så den ble litt dyrere enn planlagt - havnet på rundt 9400,- men fikk beskjed av mannen at 2GB ram er veldig lite så jeg tok den hakket bedre. Er UTROLIG uvant å sitte med en Mac, ALT er forskjellig iforhold til en Windows, men dette håper jeg at jeg vender meg til. Så jeg håper jeg blir fornøyd. Takk for all hjelp!! Gratulerer! Jeg tror du kommer til å bli veldig godt fornøyd. Bare å starte den første gangen regner jeg med at ga deg en god følelse. Denne guiden er litt gammel, men det meste er fortsatt relevant, kanskje med unntak av installasjon av programmer. Nå har man App Store også på Mac så man får tak i ganske mange programmer der: http://mac1.no/switch Jeg vil også anbefale å sjekke ut gestures for å bruke maskinen mer effektivt: https://www.apple.com/macosx/whats-new/gestures.html Særlig å bruke 2 fingre til å scrolle er jeg utrolig glad i Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Godt valg! Hvis du lurer på noe er det mange på Mac-forumet som kan hjelpe. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Gratulerer med ny pc. Det er i alle fall et dyrt valg og håper at du ikke kommer til å angre. 11.6" er en god del mindre en 13.3". Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 Velkommen til den rette siden! Har man først kjøpt Mac en gang, så kjøper man aldri noe annet. Jeg kjøpte meg en Macbook Pro i fjor sommer og den er nå... solgt. Mac-plattformen er ikke bare gull og grønne skoger. Lenke til kommentar
_Xorcist Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 Jeg kjøpte meg en Macbook Pro i fjor sommer og den er nå... solgt. Mac-plattformen er ikke bare gull og grønne skoger. Om ikke annet så tapte den seg vel mindre i verdi enn en PC. Det er veldig lite som er for alle. Nå har du i alle fall prøvd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå