2rs1 Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Finnes det noen funksjon for å highlighte/markere tekst i Photoshop (bruker forsåvidt CS5)? Mener slik som dette: Jeg innbiller meg at det bør være mulig å gjøre med noen blending options, uten at jeg helt får det til. Det går jo an å tegne firkanten manuelt, men det er jo en rimelig standardfunksjon i Word og lignende, så bør være mulig i Photoshop på en eller annen måte. Uten at man trenger å tegne på ny hvis man skal justere teksten. Lenke til kommentar
wasco Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Jeg er ikke sikker på om jeg skjønner hva du mener. Men er det snakk om å skrive inn en tekst i en layer, og så markere denne? For å få fargen til å ligge bak bokstavene må du først skrive teksten, og så legge på en tom layer over tekstlayeren. I denne tomme layeren tegner du inn en firkant med marquee tool og fyller den med den fargen du ønsker. Så kan du bruke blendig option, Darken eller Multiply for å få fram den underliggende teksten Med tanke på at du kanskje skal behøve å forandre på teksten i framtiden, er det viktig at du ikke Flaten image, men lar layeren med fargelaget ligge over tekstlayeren. Hvis du forandrer på teksten og du behøver å forandre på fargerammenm markere du fargerammen (Ctrl T)og drar denne i den rettningen du ønsker det. Men fra det øyeblikket du slår lagene sammen "flaten image" er det ikke lenger mulig å forandre på noe. Utfordringen her, er at du selvsagt må legge til en ny tom maske for hver ny farge du ønsker å bruke som markør Lenke til kommentar
2rs1 Skrevet 12. august 2011 Forfatter Del Skrevet 12. august 2011 Jeg er ikke sikker på om jeg skjønner hva du mener. Men er det snakk om å skrive inn en tekst i en layer, og så markere denne? For å få fargen til å ligge bak bokstavene må du først skrive teksten, og så legge på en tom layer over tekstlayeren. I denne tomme layeren tegner du inn en firkant med marquee tool og fyller den med den fargen du ønsker. Så kan du bruke blendig option, Darken eller Multiply for å få fram den underliggende teksten Med tanke på at du kanskje skal behøve å forandre på teksten i framtiden, er det viktig at du ikke Flaten image, men lar layeren med fargelaget ligge over tekstlayeren. Hvis du forandrer på teksten og du behøver å forandre på fargerammenm markere du fargerammen (Ctrl T)og drar denne i den rettningen du ønsker det. Men fra det øyeblikket du slår lagene sammen "flaten image" er det ikke lenger mulig å forandre på noe. Utfordringen her, er at du selvsagt må legge til en ny tom maske for hver ny farge du ønsker å bruke som markør Ja, det er denne effekten, men jeg er ute etter en litt enklere måte å gjøre dette på. F.eks.: http://mcfc.co.uk/ - bak skrifta på bildene Knappen rett under bold/fet-skrift i word (her) gjør dette i word. Jeg nevnte blending options siden man da kan endre skrifta uten å måtte tegne/strekke ut firkanten bak på ny. Men det virker ikke som det finnes, hverken som en blending option eller som en annen funksjon. Lenke til kommentar
2rs1 Skrevet 12. august 2011 Forfatter Del Skrevet 12. august 2011 (endret) dobbel :\ Endret 12. august 2011 av 2rs1 Lenke til kommentar
wasco Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 Ja, det er denne effekten, men jeg er ute etter en litt enklere måte å gjøre dette på. F.eks.: http://mcfc.co.uk/ - bak skrifta på bildene Knappen rett under bold/fet-skrift i word (her) gjør dette i word. Jeg nevnte blending options siden man da kan endre skrifta uten å måtte tegne/strekke ut firkanten bak på ny. Men det virker ikke som det finnes, hverken som en blending option eller som en annen funksjon. Photoshop er jo ikke et tekstbehandlings eller grafikk program, så disse funksjonene finner du nok ikke i her. Dette finner du mer av i Illustrator Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå