Gå til innhold

Highlight/markere tekst i Photoshop

Anbefalte innlegg

Finnes det noen funksjon for å highlighte/markere tekst i Photoshop (bruker forsåvidt CS5)?

Mener slik som dette:

highlight-text-webpages-ff-addon.png

Jeg innbiller meg at det bør være mulig å gjøre med noen blending options, uten at jeg helt får det til. Det går jo an å tegne firkanten manuelt, men det er jo en rimelig standardfunksjon i Word og lignende, så bør være mulig i Photoshop på en eller annen måte. Uten at man trenger å tegne på ny hvis man skal justere teksten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke sikker på om jeg skjønner hva du mener.

Men er det snakk om å skrive inn en tekst i en layer, og så markere denne?

For å få fargen til å ligge bak bokstavene må du først skrive teksten, og så legge på en tom layer over tekstlayeren.

I denne tomme layeren tegner du inn en firkant med marquee tool og fyller den med den fargen du ønsker.

Så kan du bruke blendig option, Darken eller Multiply for å få fram den underliggende teksten

Med tanke på at du kanskje skal behøve å forandre på teksten i framtiden, er det viktig at du ikke Flaten image, men lar layeren med fargelaget ligge over tekstlayeren.

Hvis du forandrer på teksten og du behøver å forandre på fargerammenm markere du fargerammen (Ctrl T)og drar denne i den rettningen du ønsker det.

Men fra det øyeblikket du slår lagene sammen "flaten image" er det ikke lenger mulig å forandre på noe.

Utfordringen her, er at du selvsagt må legge til en ny tom maske for hver ny farge du ønsker å bruke som markør

Lenke til kommentar

Jeg er ikke sikker på om jeg skjønner hva du mener.

Men er det snakk om å skrive inn en tekst i en layer, og så markere denne?

For å få fargen til å ligge bak bokstavene må du først skrive teksten, og så legge på en tom layer over tekstlayeren.

I denne tomme layeren tegner du inn en firkant med marquee tool og fyller den med den fargen du ønsker.

Så kan du bruke blendig option, Darken eller Multiply for å få fram den underliggende teksten

Med tanke på at du kanskje skal behøve å forandre på teksten i framtiden, er det viktig at du ikke Flaten image, men lar layeren med fargelaget ligge over tekstlayeren.

Hvis du forandrer på teksten og du behøver å forandre på fargerammenm markere du fargerammen (Ctrl T)og drar denne i den rettningen du ønsker det.

Men fra det øyeblikket du slår lagene sammen "flaten image" er det ikke lenger mulig å forandre på noe.

Utfordringen her, er at du selvsagt må legge til en ny tom maske for hver ny farge du ønsker å bruke som markør

Ja, det er denne effekten, men jeg er ute etter en litt enklere måte å gjøre dette på. :ermm:

F.eks.: http://mcfc.co.uk/ - bak skrifta på bildene

Knappen rett under bold/fet-skrift i word (her) gjør dette i word. Jeg nevnte blending options siden man da kan endre skrifta uten å måtte tegne/strekke ut firkanten bak på ny. Men det virker ikke som det finnes, hverken som en blending option eller som en annen funksjon. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Ja, det er denne effekten, men jeg er ute etter en litt enklere måte å gjøre dette på. :ermm:

F.eks.: http://mcfc.co.uk/ - bak skrifta på bildene

Knappen rett under bold/fet-skrift i word (her) gjør dette i word. Jeg nevnte blending options siden man da kan endre skrifta uten å måtte tegne/strekke ut firkanten bak på ny. Men det virker ikke som det finnes, hverken som en blending option eller som en annen funksjon. :thumbdown:

Photoshop er jo ikke et tekstbehandlings eller grafikk program, så disse funksjonene finner du nok ikke i her.

Dette finner du mer av i Illustrator

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...