Sigmo Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Hei lurer bare på om det er noen her som klarer å forklare enkelt hva grafikkminne er? Og hva det har å si for en PC om den er høy eller lav? Beklager om dette skulle hvert allmenskunnskap... Lenke til kommentar
War Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Det er rammen til skjermkortet. Skulle den mangle dette vil den sette av en slant ifra rammen din så resten av OS får mindre å rutte med. Kjøp med dedikert gpu-minne om du må velge. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 (endret) Grafikkminne er der hvor teksturer og rammebuffer(framebuffer) lagres. For oppløsninger til og med 1920x1080 er det i de fleste tilfeller tilstrekkelig med 1 GiB grafikkminne. War: Det er ingen ting som heter "rammen" Det heter minne. RAM er kun en betegnelse for skrivbart minne med tilfeldig tilgang. I fall folk skal kjøpe minne så er det minnemoduler/DIMM "Dual In-line Memory Module" og ikke rammer. Ramme: vs DIMM/minnemodul: I dette tilfellet er brikkene loddet direkte på grafikkortet og ikke på en modul. Endret 9. august 2011 av BadCat 2 Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Det er ingen ting som heter "rammen" Det heter minne og RAM er en type minne. I fall folk skal kjøpe minne så er det minnemoduler/DIMM "Direct Input Memory Module" og ikke rammer. Han mente nok RAMen, men ja rammen blir litt feil Siden du retter, tar jeg sjangsen og sier: det heter "DIMM - Dual Inline Memory Module". Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 (endret) Ja, det stemmer. Nå er ikke jeg så opptatt av å rette, men jeg blir litt frustrert over at flere titalls folk på dette forumet omtaler minnet som rammen. Det er dårlig norsk å kalle det ramm/rammen. På 90-tallet snakket folk om å kjøpe seg minnemoduler/minne og det burde folk fortsette med. Hvis jeg husker riktig så var det også noen som kalte det RAM-brikker. Det kan være at det går an å skrive på engelsk "I'm going to buy some RAM." like godt som "I'm going to buy some memory/memory modules/DIMMs.", men det tar seg likevel ikke ut å si ramm/rammen på norsk. Endret 9. august 2011 av BadCat Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Ja, det stemmer. Nå er ikke jeg så opptatt av å rette, men jeg blir litt frustrert over at flere titalls folk på dette forumet omtaler minnet som rammen. Det er dårlig norsk å kalle det ramm/rammen. På 90-tallet snakket folk om å kjøpe seg minnemoduler/minne og det burde folk fortsette med. Veldig enig der. /Off topic: disabled Lenke til kommentar
Sigmo Skrevet 9. august 2011 Forfatter Del Skrevet 9. august 2011 Grafikkminne er der hvor teksturer og rammebuffer(framebuffer) lagres. For oppløsninger til og med 1920x1080 er det i de fleste tilfeller tilstrekkelig med 1 GiB grafikkminne. Takk:) vill det si at dette ikke har noe å si for programmer som photoshop og autodesk maya? Lenke til kommentar
War Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Jeg har høyere utdanning innen data, en ting jeg har lært som er viktig er å bruke et språk som motparten forstår. Om man ikke vet hva gpu-minnet er så kanskje han/hun har hørt om "ram" /"Fattern, stikker ned på supern , må øke rammen/ram-en i pcen..." Behøver ikke gjøre det vanskeligere enn det er Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 (endret) Det bør være tilstrekkelig med >=1 GiB grafikkminne og 4 Gib systemminne. Det går sikkert med halvparten også, men det vil jeg ikke anbefale. Systemkrav 32-bit Autodesk Maya 2012 # 2 GB RAM # 10 GB free hard drive space # Qualified hardware-accelerated OpenGL® graphics card Endret 9. august 2011 av BadCat Lenke til kommentar
War Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Og 64 bit OS med tanke på at dette da blir rett over 5GB Lenke til kommentar
Sigmo Skrevet 9. august 2011 Forfatter Del Skrevet 9. august 2011 takk alle sammen:) Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Det finnes grafikkort som er sertifisert for de programmene feks ATI FireGL og NVIDIA Quadro, men det bør gå å kjøre programmene på vanlige kort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå