Gå til innhold

[Løst] Hva er grafikkminne?

Sigmo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Grafikkminne er der hvor teksturer og rammebuffer(framebuffer) lagres. For oppløsninger til og med 1920x1080 er det i de fleste tilfeller tilstrekkelig med 1 GiB grafikkminne.

War:

Det er ingen ting som heter "rammen" Det heter minne. RAM er kun en betegnelse for skrivbart minne med tilfeldig tilgang. I fall folk skal kjøpe minne så er det minnemoduler/DIMM "Dual In-line Memory Module" og ikke rammer.

Ramme:

picture-frame4543821.jpg

vs

DIMM/minnemodul:

DIMMs.jpg

I dette tilfellet er brikkene loddet direkte på grafikkortet og ikke på en modul.

Endret av BadCat
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ingen ting som heter "rammen" Det heter minne og RAM er en type minne. I fall folk skal kjøpe minne så er det minnemoduler/DIMM "Direct Input Memory Module" og ikke rammer.

Han mente nok RAMen, men ja rammen blir litt feil :p

Siden du retter, tar jeg sjangsen og sier: det heter "DIMM - Dual Inline Memory Module".

Lenke til kommentar

Ja, det stemmer. Nå er ikke jeg så opptatt av å rette, men jeg blir litt frustrert over at flere titalls folk på dette forumet omtaler minnet som rammen. Det er dårlig norsk å kalle det ramm/rammen. På 90-tallet snakket folk om å kjøpe seg minnemoduler/minne og det burde folk fortsette med. Hvis jeg husker riktig så var det også noen som kalte det RAM-brikker.

Det kan være at det går an å skrive på engelsk "I'm going to buy some RAM." like godt som "I'm going to buy some memory/memory modules/DIMMs.", men det tar seg likevel ikke ut å si ramm/rammen på norsk.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Ja, det stemmer. Nå er ikke jeg så opptatt av å rette, men jeg blir litt frustrert over at flere titalls folk på dette forumet omtaler minnet som rammen. Det er dårlig norsk å kalle det ramm/rammen. På 90-tallet snakket folk om å kjøpe seg minnemoduler/minne og det burde folk fortsette med.

Veldig enig der.

/Off topic: disabled

Lenke til kommentar

Grafikkminne er der hvor teksturer og rammebuffer(framebuffer) lagres. For oppløsninger til og med 1920x1080 er det i de fleste tilfeller tilstrekkelig med 1 GiB grafikkminne.

Takk:) vill det si at dette ikke har noe å si for programmer som photoshop og autodesk maya?

Lenke til kommentar

Jeg har høyere utdanning innen data, en ting jeg har lært som er viktig er å bruke et språk som motparten forstår. Om man ikke vet hva gpu-minnet er så kanskje han/hun har hørt om "ram" /"Fattern, stikker ned på supern , må øke rammen/ram-en i pcen..."

Behøver ikke gjøre det vanskeligere enn det er

Lenke til kommentar

Det bør være tilstrekkelig med >=1 GiB grafikkminne og 4 Gib systemminne. Det går sikkert med halvparten også, men det vil jeg ikke anbefale.

Systemkrav 32-bit Autodesk Maya 2012

# 2 GB RAM

# 10 GB free hard drive space

# Qualified hardware-accelerated OpenGL® graphics card

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...