Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pacard Bell PC slår seg av ved spilling

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har googlet følgende problem, men velger å forklare det på nytt spesefikt for mitt tilfelle da broren min har samme problem med nøyaktig lik PC.

Jeg har følgende PC:

Packard Bell EasyNote TM

IntelCore i3-350M Prosessor

NVIDA GeForce GT 320M, 1 GB VRAM

4GB DDR3 Memory

Si ifra om dere trenger mer informasjon.

Problemet er at PCene våre slår seg av når vi spiller spill som:

- WC3 FT

- Age of Empire

- World of Tanks

- Sims (broren min som spiller)

Broren min spiller dog MineCraft, men tror ikke han sliter med det.

Hva kan problemet være? Selgerne som har solgt oss PCene (kjøpt på forskjellig tidspunkt) forklarte til mine foreldre når dem kjøpte datamaskinen til broren min at dette var en PC som kunne spilles på. For min del ble jeg fortalt at den skulle være ok å spille på, kunne muligens slite litt mot dem nyeste spillene.

Håper dere kan hjelpe meg raskest mulig da dette er utrolig irriterende nå som jeg er på LAN...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, min PC er kjøpt inn i februar/mars om jeg ikke husker helt feil. Min brors PC ble kjøpt inn til jul.

Etterhva jeg forstod så har han slitt med dette hele tiden, og levert maskinen 2 ganger til elkjøp på reprasjon, men problemet vedvarer. For min egen del så spiller jeg sjeldent, og merket det først nå som jeg er på LAN.

Endret av Lyspaere
Lenke til kommentar

Jeg har vært borti samme problem med en annen Packard Bell modell. Det kan virke som om PB rett og slett har brukt underdimensjonerte kjøleløsninger. Det er ikke stort annet å gjøre enn å kreve å heve kjøpet.

Slik kan du gå frem:

Finn en idiotsikker måte å reprodusere problemet på. Jeg brukte Prime95 og Furmark til stresstesting, og dette var nok til å dra cpu/gpu temperatur over hundre grader på et par minutter, og til shutdown-threshhold før 5 minutter var gått. Om du skal reprodusere problemet konsistent med et spill, uten at teknikeren på elkjøp trenger å spille på en bestemt måte eller passord til innlogging e.l. så fungerer dette også.

Lag en skriftlig reklamasjon. (Så slipper du å krangle senere om hva som ble sagt). Forklar symtomene, forklar nøye hvordan det kan reproduseres, men ikke still noen diagnose på egenhånd. Få med om maskinene har vært inne til service/rep tidligere for samme problem.

Hold en høflig tone uten trusler, og om at kjøpet heves i henhold til forbrukerkjøpsloven, evt at feilen utbedres. (Om maskinen har vært inne for samme feil 2 ganger tidligere har forhandleren brukt alle sine avhjelpsforsøk iht forbrukerkjøpsloven - Be om heving av kjøp)

Om du får tilbud om en ny pc istedet for tilbakebetaling av kjøpesummen, ikke la deg presse til å ta en rask avgjørelse om du ikke er sikker på at den nye maskinen er minst like god som den gamle. Be om å få tilbudet skriftlig, og en dag eller to til å vurdere det. Om forhandleren har brukt opp sine to avhjelpsforsøk kan du uansett kreve kjøpesummen tilbakebetalt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for tipset Krei! Dette er jo en katastrofe! Ihvertfall når selger har solgt en PC ment for spilling...

Problemet er at jeg flytter om 5 dager og skal gå på skole hvor jeg er rimelig avhengig av en PC, så jeg har ikke tid til å vente i 5 uker på reperason :-(

Lenke til kommentar

Finn en idiotsikker måte å reprodusere problemet på. Jeg brukte Prime95 og Furmark til stresstesting, og dette var nok til å dra cpu/gpu temperatur over hundre grader på et par minutter, og til shutdown-threshhold før 5 minutter var gått.

Må jeg bruke begge programmene (Prime95 OG Furmark)?? Eller holder det med en?

Er disse programmene farlige på maskinen og kan stoppe garantien på PCen dersom Elkjøp ser dem eller?

Broren min fikk tydeligvis ny prosessor eller noe ved sist reperasjon, og kan nå spille 'lenge' uten at den slår seg av, men den slår seg av etter noen få timer anyways. Før slo den seg av etter 5 min.

BTW; kan det funke med en kjøleplate eller ala denne?

Lenke til kommentar

1: Når dere kjøpte maskinene deres, spesifiserte dere at det skulle brukes til spilling, og naturligvis også hvilke spill som skulle kjøres?

2: Handlet dere på budsjett, eller fikk selgeren frie tøyler til å finne en god gaming-pc til dere?

Lenke til kommentar

Til min bror ble selger informert nøye om at dette var en pc som skulle brukes til spill. På den tiden var det hovedsakelig SIMS som ble spilt, noe datamaskinen ikke tålte.

Når jeg kjøpte PC så var det ett sekundærønske at spilling skulle være mulig, men selger informerte meg om at denne PCen kunne kjøre alle spill som var på markedet per dags dato (altså i feb/mars).

Frie tøyler fikk dem jo ikke, selvfølgelig. Da ville vi hatt en PC til 10k, ikke 6k.

Lenke til kommentar

Til min bror ble selger informert nøye om at dette var en pc som skulle brukes til spill. På den tiden var det hovedsakelig SIMS som ble spilt, noe datamaskinen ikke tålte.

Når jeg kjøpte PC så var det ett sekundærønske at spilling skulle være mulig, men selger informerte meg om at denne PCen kunne kjøre alle spill som var på markedet per dags dato (altså i feb/mars).

Frie tøyler fikk dem jo ikke, selvfølgelig. Da ville vi hatt en PC til 10k, ikke 6k.

Den maskinvaren som sitter i din laptop kan nok starte alle spill som var ute i februar/mars, men å kjøre de uten hakking? Neppe!

I februar/mars var det stort sett AMD som var best i ditt prissjikt på laptop grafikkløsninger, men dere valgte til slutt NVIDIA sitt GT320 kort? Hadde dere valgt AMD 5650 som lå i samme prisklasse på den tiden ville du hatt bedre spillytelse til litt mer moderne titler, men det kortet har også sine klare begrensninger i forhold til dagens nye titler (ad feb/mar).

Din brors PC er enda eldre, så den var et bedre kjøp hvis han fikk den til 6K før jul, mtp at du betalte det samme for din 2-3 mnd etterpå. Nvidia GT 320 kan meget fint klare å kjøre the sims uten problemer. søk frem de to kortene i denne listen for å bedre se forskjellen.

Er du sikker på at ikke intel's integrerte grafikkløsning er den som har vært i bruk? Kunne jo velge manuelt eller la maskinen selv velge det for brukeren utifra hva som skulle kjøres av programvare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...