lur4d Skrevet 9. august 2011 Rapporter Del Skrevet 9. august 2011 (endret) Har da leitet frem sykkelen etter at den har stått ubrukt i minst 2 år. Men lockout-systemet fungerer ikke lengre. Dempegaffel: Rockshox J3 - med lockout Bilde av dempegaffel (den midterste) Har lest noe om å fylle luft, hvordan gjør jeg det? Får forøvrig ikke sykkelen i de laveste girene lengre, har stilt H-skruen - noe som gikk helt fint. Men uansett hvor mye jeg strammer/slakker på gir-vaieren, stiller på L-skruen (med og uten vaier tilskruet) så får jeg den ikke lavere enn 4 gir. Dette gjelder bak. Endret 9. august 2011 av jdmik Lenke til kommentar
johome Skrevet 9. august 2011 Rapporter Del Skrevet 9. august 2011 (endret) Jeg har ikke sett nærbilde av denne gaffelen. Kan dog gi deg generelle råd. Lockouten kan selvfølgelig ha sluttet å virke. Siden den har stått urørt i 2 år , er det rimelig at det har lekket en hel del luft. Hva skjer når du trykker gaffelen hardt ned ? Demper den ? ________ Noe som bør gjøres 1 gang i året er å fylle på med olje. Luft må også fylles med jevne mellomrom. For å fylle opp med luft , trenger du en pumpe : Den koster fra ca 250,- og oppover. Jeg har en Manitou R7 gaffel ( jeg forklarer hvordan jeg gjør med min , siden jeg ikke har nærbilde av gaffelen din ), og løsner på den skruen du ser på motsatt side av lockouten (motsatt av den røde ) Så fyller jeg på med luft : OBS: Det gjelder å være forsiktig , når den skruen løsnes. Hvis det er mye lufttrykk i gaffelen , kan den fyke ut i stor fart. Jeg bruker værnebriller. Hvis det er lenge siden du har fyllt opp med olje , ville jeg først ha tømt gaffelen for luft. Deretter fyllt opp med olje. Så ville jeg ha fyllt opp med nok luft. På min gaffel løsner jeg skruen til oljereservoaet med 20 mm fastnøkkel ( under den skruen ). Her er den løsnet : Deretter fyller jeg på med vanlig mineralbasert olje. _________ Angående giringen , bør du først løsne vajeren helt nederst mot giret med en umbrako nøkkel. Deretter strammer du til , slik at den blir noen mm kortere. Sjekker så om den girer opp til letteste gir. Hvis ikke , strammer du enda mere. Endret 9. august 2011 av johome 1 Lenke til kommentar
lur4d Skrevet 10. august 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 10. august 2011 Tusen takk for et oversiktlig og godt svar! Gaffelen demper ja, med og uten lockout på. Hvor kan jeg få kjøpt en slik pumpe? Det jeg hadde glemt med girene var å gire slik at vaieren ble helt slakk, så det fikk jeg fikset Dessuten er kjedet blitt rustent, går det vekk med vanlig rustspray eller? Lenke til kommentar
johome Skrevet 10. august 2011 Rapporter Del Skrevet 10. august 2011 Den billigste jeg fant var denne til 239,- Den pumper opp til 20 bar , som burde være nok. Fast Bikes selger denne til 345,- Den pumper opp til 25 bar. Det bør hjelpe på med rustspray. Kjede er nok den komponenten jeg skifter oftest. Jeg skifter den ca 3 ganger i året på hver sykkel. Et utslitt kjede vil medføre at du også må skifte kassett (nest nederste bilde ) og drev langt oftere enn du trenger. Lenke til kommentar
lur4d Skrevet 10. august 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 10. august 2011 (endret) Da har jeg åpnet opp demperen, det var mye dritt oppi der ja. Noen spesielle instruksjoner på hvordan jeg skal vaske fjæra, og inni? Og hvor mye olje skal jeg fylle? Hvilken ventil er det som skal brukes for å pumpe der? Tenkte å undersøke om det var en bensinstasjon som kanskje hadde det. EDIT: Bilventil ja... er det bare å fylle rett nedi der? Så ikke noe "ventil-aktig" der. Endret 10. august 2011 av jdmik Lenke til kommentar
johome Skrevet 10. august 2011 Rapporter Del Skrevet 10. august 2011 (endret) Du kan vel bruke en ren klut. Jeg pleier å fylle helt opp. Har også pumpet opp luft på bensinstasjon. Tror du skal være litt forsiktig , når du fyller der. Temmelig kraftige pumper ... Her er en (to stk. da) video jeg fant på nettet. Pumping av luft : http://www.youtube.com/watch?v=FEA4CgLwYwU Del 2 http://www.youtube.com/watch?v=ZOAOZpldBNQ ________ Hvis du har tenkt å gå grundig til værs , kan du gjøre en skikkelig service : http://www.youtube.com/watch?v=Yl0GdF0w5hI http://www.youtube.com/watch?v=b2kjQXOgoGI ________ Nå er jeg forøvrig ganske forsiktig med dempere. Det nemlig litt komliserte saker ... Da jeg f.eks for en stund siden måtte skifte pakning på min demper , leverte jeg den inn til G-Sport. Istedet for å gjøre dette på den lokale butikken , sendte de den heller til hoved service kontoret i Norge. De innrømte at dette var litt for komplisert for dem ... Endret 10. august 2011 av johome Lenke til kommentar
lur4d Skrevet 10. august 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 10. august 2011 Fylle helt opp til kanten, så det nesten renner over? Også luft inni der igjen? Hørtes trangt ut. Ser han skrur fast pumpa, hvordan blir det med type- bensinstasjonpumpe? Takk for svar! Lenke til kommentar
johome Skrevet 10. august 2011 Rapporter Del Skrevet 10. august 2011 Ikke så mye at det renner over nei Som sagt så vet jeg ikke hvordan gaffelen din er. Hos meg er olje og luft adskilt. Du skrur ikke fast en pumpe ifra bensinstasjonen. Bare trykk den litt hardt ned , og fyll på med luft. Lenke til kommentar
lur4d Skrevet 10. august 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 10. august 2011 Jeg skrudde opp der på andre sia av lockouten, og der var det bare en fjær. That's it Hvordan er lufta og olja adskilt hos deg? Kanskje jeg har samme system Lenke til kommentar
johome Skrevet 10. august 2011 Rapporter Del Skrevet 10. august 2011 Her er den skrudd av. Nå kan jeg fylle på med olje. Skrur den så fast. Deretter skrur jeg av den lille sorte dingsen i midten. Nå kan jeg fylle på med luft Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå