Il-Sung Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Synes kravene for jagerflypilot burde være individuelle. Noen har dårligere syn osv. enn andre fra naturens side, og da burde disse ha enklere krav. For det viktigste er jo at absolutt alle har sjansen til å få jobben, ikke at man ansetter de som med størst sannsynlighet vil mestre den. Enig! Og universiteter burde ikke ha krav i det hele tatt, de burde ha loddtrekning om hvem som kommer inn.. Det er nemlig ikke alle som klarer å få like bra karakterer som andre klarer, men de må vel likevel få sjansen til å studere på universitet. Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Dersom en mann og kvinne har ubskyttet sex, har kvinnen rett til IKKE å fortelle mannen at hun er gravid, og etter 9mnd kan hun fortsatt kreve barnebidrag, selv om mannen overhodet ikke ville ha barnet. Uansett kan mannen ikke fraskrive seg barnet, det er det kun kvinnen som har rett til. Kan noen forklare meg dette? Hvorfor har kvinnen all rett her? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Fordi at barnet i utgangspunktet har rett til og leve og forventes av lovverket at skal eksistere, men på grunn av at å få barn kanskje ikke alltid er til det beste er abort innført som alternativ og lovverket er i tillegg tiltenkt slik at abort bare er en siste utvei og ikke et førstevalg slik du fremstiller det. 1 Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Opp med hånden dere som daglig blir rammet av kjønnsdiskrimenering da.. Sånn direkte? Klart de har jævlig med fordeler, men personlig legger jeg ikke såå forbanna mye til det at jeg griner meg i søvne av det. Det med f.eks kvinnetaxi tror jeg er e tiltak for å få dem tryggere hjem etter voldtektsbølgen. Poeng i militæret er for å lokke flere kvinner dit, siden det er mannsdominert. Og mennene selv ønsker dette. Vi er ikke like og alle kan ikke gjøre alt - dermed vil det ikke være 100% likestilling. Men i teorien, så kan man det ved å bare ha mulighetene. Og det er det samfunnet gjør.. Gir folk muligheter til å gjøre noe de vanligvis ikke hadde gjort ved å lokke dem med diverse goder. Men det er slik, og det kommer alltid til å være slik at kvinnen føder og melker barnet sitt, og ikke mannen. Vi er gode på forskjellige måter. Dog har kvinnfolket blitt et overlegent vesen som ser ned på mannen i dagens samfunn, og det syns jeg er noe å grine over. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Hvilke andre fordeler? om en mann kan løfte en 150 kg person bort fra slagmarken og en kvinne kan løfte en 80 kg person bort fra slagmarken og det ligger 2 stk skadde der på 110 kg hver og det er 2 stk friske soldater som kan bære dem bort hvordan virker da kjønnet på de to friske soldatene inn? Hvilke fordeler skal kvinnen dra fremm som gjør at hun plutselig kan redde den 110 kg tunge skadde soldaten? Ehh ... hvis kvinnen oppfyller dagens krav for menn på det fysiske, så faller vel den argumentasjonen din bort, gjør den ikke? Om det da er en dame eller mann som akkurat klarer dette kravet, så blir det vel like tungt/lett for begge å løfte en på 150 kg. Hvorfor skal kravene heves for menn? kvallifisert er kvallifisert. Hva har det man har mellom beina å gjøre med om man skal få jobben eller ikke å gjøre? Det er ren kjønnsdiskriminering. Hvorfor heves for menn? ,- da blir det mulig å flytte på den personen på 150kg lettere og ofte er dagens fysiske krav for lette til å utføre oppdrag du viser til. Er det plutselig ikke viktig med fysikk, men at kvalifisering er kvalifisering. Totalt sett blir altså dette bedre kvalifiserte folk til å utføre disse jobbene hvis man gjør det slik jeg foreslår. Jeg ser det slik: Når jeg trener med vekter og jeg ser ei som tar like mye eller mer enn meg i enkelte øvelser, så er jeg i alt for dårlig form. Jeg som mann bør kunne prestere mer enn en kvinne på det fysiske. Selv om den damen er i knallform og knuser de fleste menn i disse øvelsene. Da er altså problemet meg og min form - jeg skulle vært over i prestasjon ettersom jeg fra naturen har fått forutsetningene for å være nettopp det. Forøvrig dreier det seg ikke bare om fysikk i disse jobbene og damer er på andre områder bedre skikket enn menn i mange tilfeller. Likestilling bør være under like forutsetninger. Ja, jeg skjønner argumentasjonen og at begge kjønn bør være i stand til å utføre arbeide, der er vi enige. Forøvrig er jeg enig i trådens emne. Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 (endret) Kvinner på slagmarken er faktisk overraskende.. Var inne i militæret for ett år siden, og der hadde vi et par blubber som ødela for oss. MEN, så var det et par stykke som var i bedre form enn gjennomsnittsgutten i militæret. Og alle de var ikke spesielt muskuløse eller store og hadde ufattelig god utholdenhet. Når det gjelder krig osv, så er det krav for å komme inn på krigsskoler osv, og det er HARDE krav. De jentene som klarer seg gjennom de kravene er mer enn gode nok for slagmarken. Det var da jeg lærte at vi menn kan være litt overlegne på styrken våres også.. Morsomt å se en jente på 60kg bære 40kg tng pakkning og våpen uten å klage i en uke i -22grader, mens halvparten av guttene på 90kg gasset ut tidlig og gjorde ingenting annet enn å hate hele øvelsen. Endret 10. august 2011 av baBuShKa 1 Lenke til kommentar
aluxez Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Dette er jo bare sutring fra ende til annen. Menn tjener mest, gjør minst husarbeid (http://www.kk.no/497730/kvinner-gjor-fortsatt-mest-husarbeid), er mindre plaget med sykdom (http://www.aftenposten.no/jobb/article3925973.ece), er overrepresentert i stort sett alle lederstillinger, mye mindre utsatt for voldtekt og trakassering osv. Jeg synes denne listen er mye mer graverende enn listen over saker der menn blir diskriminert. ps: hver helg voldtas 70 jenter i Norge. 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 ps: hver helg voldtas 70 jenter i Norge. norske kulturverdier? Lenke til kommentar
aluxez Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 ps: hver helg voldtas 70 jenter i Norge. norske kulturverdier? hæ? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 ps: hver helg voldtas 70 jenter i Norge. norske kulturverdier? hæ? Siden islamsk bakgrunn alltid tillegges muslimer som begår slik handling, så lurte jeg på om det er norsk kulturarv og kristen kulturarv som får etniske nordmenn til å begå voldtekt? Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 (endret) Morsomt å se en jente på 60kg bære 40kg tng pakkning og våpen uten å klage i en uke i -22grader, mens halvparten av guttene på 90kg gasset ut tidlig og gjorde ingenting annet enn å hate hele øvelsen. Var på befalsskolen og der erfarte jeg det samme. Utrolig hvor knallhard enkelte små damer er. Mens mange store sterke menn(gutter) begynte å se syner og ikke klarte å tenke klart etter harde fysiske utfordringer, så sto enkelte damer fram og viste seg overlegen. Ingen klaging og tenkte nesten like klart. Så den 'lille' damen har tenkt og kunne hjulpet menn som har vært skadet på slagmarken, kontra menn som har svimet rundt og sett syner - mye hjelp i å ha fysikk til det når hjernen ikke er med :S [...]gjør minst husarbeid [...] ps: hver helg voldtas 70 jenter i Norge. Menn gjør mer praktisk arbeid, som å skifte bildekk, reparere bil og i huset. Pusser opp osv ... Uansett er den private sfære noe annet enn det offentlige. Man kan nesten ikke bygge likestilling med regler i folks hjem, de må nesten bestemme dette selv - de kan bare gjøre det slutt eller jobbe med det hvis de ikke vil ha det slik (både menn og kvinner) Hva har kriminalitet og overgrep med likestilling å gjøre? Det er ikke lov å voldta hverken menn eller kvinner. Endret 10. august 2011 av kandasa 1 Lenke til kommentar
aluxez Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 ps: hver helg voldtas 70 jenter i Norge. norske kulturverdier? hæ? Siden islamsk bakgrunn alltid tillegges muslimer som begår slik handling, så lurte jeg på om det er norsk kulturarv og kristen kulturarv som får etniske nordmenn til å begå voldtekt? Aner ikke jeg vel. Hva har det å si uansett? Det skjer, uansett hva som er grunnen. Hva har kriminalitet og overgrep med likestilling å gjøre? Det er ikke lov å voldta hverken menn eller kvinner. Det er likevel en del av virkeligheten. Derfor er for meg, at kvinner får et ekstra studiepoeng når de studerer ingeniør, nesten betydningsløst. Det er nemlig mange steder menn har fordeler, om de så ikke akkurat er "konstruert" av staten. Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 (endret) Var på befalsskolen og der erfarte jeg det samme. Utrolig hvor knallhard enkelte små damer er. Helt sant.. "+1" til den. Se på Angelina Jolie f.eks.. Det er likevel en del av virkeligheten. Derfor er for meg, at kvinner får et ekstra studiepoeng når de studerer ingeniør, nesten betydningsløst. Det er nemlig mange steder menn har fordeler, om de så ikke akkurat er "konstruert" av staten. Helt enig! Jeg vil gjerne ha et par damer rundt meg i jobbhverdag resten av livet mitt. Ikke for å prøve meg på dem, men fordi det kan være litt tørt å bare jobbe med menn som kollegaer. Dermed er det heller ikke noe galt i å lokke til seg en helt annen menneskegruppe til et sted for å få litt variasjon i hverdagen. Endret 10. august 2011 av baBuShKa 1 Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Det er ikke bare i militæret kvinner har det enklere; på skolen også. Gymfaget er helt, for å si det sånn: fucked up. Jeg får 3-ere for mine tider på 3000-meteren. For å oppnå den treeren må jeg ha minst to måneders løpetrening i forkant. Da løper jeg på ca. 13 min. Jentene, derimot, løper 1500-meteren. For å få 3-er, må de løpe på 7,5 minutter ... Som om det ikke var nok at de løper halve distansen, så får de 30 sekunder mer tid per 750 meter... Men det er greit... liksom. 2 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 (endret) Hva har kriminalitet og overgrep med likestilling å gjøre? Det er ikke lov å voldta hverken menn eller kvinner. Det er likevel en del av virkeligheten. Derfor er for meg, at kvinner får et ekstra studiepoeng når de studerer ingeniør, nesten betydningsløst. Det er nemlig mange steder menn har fordeler, om de så ikke akkurat er "konstruert" av staten. En del av virkeligheten ja, men ingenting med likestilling å gjøre. Det er det som tross alt er temaet. Man kan trekke fram mange ting fra virkeligheten, men som har 0 med emnet å gjøre og bare for at flere menn tar selvmord, så har vel heller ikke det noe med studiepoeng å gjøre. Kvinner har også mange fordeler der det ikke er konstruert av staten. Poenget med tråden er vel å fokusere på at menn ofte glemmes i likestillingskampen. Edit_fun: det er vel ganske så naturlig at kvinner har 'fordeler' - De er ikke konstruert fra staten, men fra naturen Endret 10. august 2011 av kandasa Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Det er ikke bare i militæret kvinner har det enklere; på skolen også. Gymfaget er helt, for å si det sånn: fucked up. Jeg får 3-ere for mine tider på 3000-meteren. For å oppnå den treeren må jeg ha minst to måneders løpetrening i forkant. Da løper jeg på ca. 13 min. Jentene, derimot, løper 1500-meteren. For å få 3-er, må de løpe på 7,5 minutter ... Som om det ikke var nok at de løper halve distansen, så får de 30 sekunder mer tid per 750 meter... Men det er greit... liksom. Da er det sikkert gymlæreren din som var litt pedobear. Jeg var aldri sånn kjempeflink i gym, men gjorde en helt okei innsats og har hatt 5 i gym gjennom hele ungdomsskolen og VGS med mange forskjellige lærere også. Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Det er ikke bare i militæret kvinner har det enklere; på skolen også. Gymfaget er helt, for å si det sånn: fucked up. Jeg får 3-ere for mine tider på 3000-meteren. For å oppnå den treeren må jeg ha minst to måneders løpetrening i forkant. Da løper jeg på ca. 13 min. Jentene, derimot, løper 1500-meteren. For å få 3-er, må de løpe på 7,5 minutter ... Som om det ikke var nok at de løper halve distansen, så får de 30 sekunder mer tid per 750 meter... Men det er greit... liksom. Da er det sikkert gymlæreren din som var litt pedobear. Jeg var aldri sånn kjempeflink i gym, men gjorde en helt okei innsats og har hatt 5 i gym gjennom hele ungdomsskolen og VGS med mange forskjellige lærere også. Hehe Jeg har snakka litt med ham, og han har antydet at han synes gymkravene er merkelige. Han følger bare de reglene som skolens ledelse gir ham å følge. Kravene er like for alle klassene på skolen, men jeg vet om minst en gymlærer som gir firer for at man i det hele tatt kan løpe hele distansen. Og på andre skoler har man andre krav. Lenke til kommentar
Nihilist1 Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Nei, dette tar jeg avslappet. Det som er greia bak slike diskrimineringstiltak er ren økonomi. Innehaverene vet at jenter liker å bli båret fram som prinsesser. Når man har jentekvelder, så blir de da litt "special." Jeg er skrudd sammen litt annerledes. Jeg liker ikke å få fordeler eller bli behandlet som priviligert uten at jeg har gjort meg fortjent til det. Jeg tror det er fordi jeg er for forfengelig til å tørre å framstå som usympatisk. På meg så virker fordringsfull adferd usympatisk. Men det er litt påfallende at det ikke er noen jenteaktiviteter som tar hensyn på samme måte som tradisjonelt guttedominerte greier tar hensyn. Når så vi sist en ballettskole invitere til machokveld, forening av koreografi og parcours? Når så dere sist en rideklubb ha egne timer for kun menn hvor man kan ha kombinert sprangridning med pistol og geværskyting fra ryggen på bevegende objekter? Jeg savner litt nytenkning den andre veien. Menn som f.eks velger å jobbe i barnehage blir jo ikke akkurat overlesset med goder. 1 Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Når som voksen begynner jeg å se ting i samfunnet som skremmer meg, dette er ting som: -Treningstudioer bare for jenter/kvinner -spa bare for jenter/kvinner -Selforsvarskurs for bare for jenter/kvinner (ofte med "no men allowed" i annonsene sine) -Perioder/dager på treningsstudioer og svømmehaller med "mannefritt". Dette hva jeg kommer på i farta. DETTE ER GALT!!! Jeg klarer ikke se hva som er så ille med dette. Det er jo tydelig at noen jenter blir drittlei glanerne/sjekkerne. Det er da bare å velge et annet treningsstudio. At vi ikke har tilsvarende "kvinnefrie" opplegg skyldes vel at det blir regnet som homofilt, eller at menn heller vil glane på jentene når de trener. Det eneste jeg kommer på som virkelig kan kalles diskriminering er kvinnepoeng i enkelte utdanninger. Lenke til kommentar
Skrujernet Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Synes kravene for jagerflypilot burde være individuelle. Noen har dårligere syn osv. enn andre fra naturens side, og da burde disse ha enklere krav. For det viktigste er jo at absolutt alle har sjansen til å få jobben, ikke at man ansetter de som med størst sannsynlighet vil mestre den. Har du dårlig syn kommer du aldri til å få kjørt jakerfly, uansett. Og, nei. Det viktigste er ikke at alle skal få sjangsen til jobben når de ikke klarer kravene, ihvertfall ikke i i det yrket. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå