Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PSU`n som har gått?

Anbefalte innlegg

Hei og hallo.

Har et lite problem her, som egentlig er ganske stor.

Den stasjonære pcn min vil ikke starte. Kan egentlig ta alt fra starten av.

Rundt nyttår, sluttet pcn min plutselig å virke som den skal, når jeg prøvde å skru den på, virker det som om maskinen startet, men alt lyste oransje, som egentlig skal lyse grønt. Når jeg trykket på power-knappen for å slå på dataen, lyste den oransje istedenfor grønt, og pcn virket til å starte, viftene var i gang, PSU vifta gikk på, men skjermen var bare svart. Rart nok. Så jeg bestemte meg for å teste alt. Til slutt fant jeg og en kompis ut at det var PSU`n som ikke var helt i orden. Så jeg bare byttet ut den, og pcn virket nesten som ny : )

Men det egentlige problemet kommer her : Nå vil ikke pcn starte i det hele tatt, jeg trykker og trykker på power knappen, men ingenting skjer. Når jeg drar ut kontakten fra PSUn og trykker power knappen et par ganger, så lyser den oransje og ingenting skjer etter det. Og ikke minst, så lager pcn en rar SKURRE / PIPPE lyd når kontakten er i men pcn er helt avslått. Prøvde å finne ut hvor lyden kommer fra, men er litt vanskelig. Det meste tyder på at den kommer ifra hoved viften, men er forsatt litt vanskelig å si fordi det er en slags beskyttelse foran den, men er vell litt rart at den lyden kommer uten av at pcn er på?

Uannsett, 3-4 uker tilbake, begynte egentlig hele problemet.

Når jeg trykket på power-knappen, reagerte ikke pcn, knappen bare lyste oransje og blinket. Jeg klarte å få pcn på ved å dra ut kabelen til pcn / psu`n og trykke på power-knappen, da ville den begynne å lyse oransje HELE tiden i ca 5-10sec. Innen de 5-10 sec måtte jeg sette inn kabelen til pcn / psun og pcn ville skru seg på. Måtte gjøre det et par ganger, men pcn gikk da på til slutt.

Her om dagen, så vile ikke pcn bli med på det. Den reagerte ikke i det hele tatt. Den reagerer ikke på power-knappen, og når jeg drar ut strømmen til pc`n / psu`n og trykker på power knappen, da bare blinker den 2 ganger oransje og ikke noe annet skjer. Da må jeg sette inn strømmen igjen, og ta den ut igjen, og da vil den blinke 2 ganger oransje igjen, og thats it.

Den lyste ikke oransje som før , og ga meg ikke muligheten til å sette inn strømmen igjen så pcn ville skru seg på.

Dette emnet ble UTROLIG langt merket jeg. Men hadde vært snilt om dere hadde giddet å lese gjennom det hele og gi meg en liten tilbake melding om hva dere synes. Jeg aner egentlig ikke hva det er. Venter på en ny PSU imorgen, som jeg skal teste med. Kanskje det er den som har tatt kvelden.

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For meg så virker det som du har fått overspenning i pc'n i forbindelse med lyn nedslag i nærheten el..

Etter at du har "juksa igang" maskina med å plukke ut og sette inn kontakta til psu'n (Ser ikke helt hva du mener her..) så har problemet blitt værre og nå funker ikke maskina lengere.

Se om du får noen flere svar og forslag her, eller ville jeg sendt maskina inn for test hos et autorisert verksted og evt få igjen på forsikringa..

Lenke til kommentar

For meg så virker det som du har fått overspenning i pc'n i forbindelse med lyn nedslag i nærheten el..

Etter at du har "juksa igang" maskina med å plukke ut og sette inn kontakta til psu'n (Ser ikke helt hva du mener her..) så har problemet blitt værre og nå funker ikke maskina lengere.

Se om du får noen flere svar og forslag her, eller ville jeg sendt maskina inn for test hos et autorisert verksted og evt få igjen på forsikringa..

Det jeg mener med å sette inn kontakta til psu`n er at : Jeg drar ut kontakten bak på pcn > trykker på Power-knappen > power knappen begynner å lyse oransje > jeg setter inn kontakten bak pcn > pcn starter av seg selv.

Høres helt umulig ut. Men sånn skjedde det hele : p

Og det med lyn, er litt umulig egentlig. Har ikke vært noe torden her på en stund.

Lenke til kommentar

Det jeg mener med å sette inn kontakta til psu`n er at : Jeg drar ut kontakten bak på pcn > trykker på Power-knappen > power knappen begynner å lyse oransje > jeg setter inn kontakten bak pcn > pcn starter av seg selv.

Og det med lyn, er litt umulig egentlig. Har ikke vært noe torden her på en stund.

Sorry, jeg som surra litt der. Var vel egentlig ganske klart hva du gjorde ja.

Når du tar ut kontakta fra PSU, så er det fortsatt strøm der, som du tømmer ved å prøve å slå på maskina igjen.

Men at det skal ta så lang tid som du sier virker litt rart.

Om at PSU'n din har tatt kvelden er det vel liten tvil om..

Er den gammel eller kanskje for liten for maskina di?

Jeg ville uansett ikke leika mere med den, så spørs det jo litt på åssen det har gått med resten av komponentene dine.

Etter det du sier, så skal vel de være i orden.

Jeg ville prøvd en ny PSU uansett.

Hvis du finner ut at flere komponenter har tatt kvelden også, så trenger du jo en ny PSU hvis du bygger selv.

Lenke til kommentar

Sorry, jeg som surra litt der. Var vel egentlig ganske klart hva du gjorde ja.

Når du tar ut kontakta fra PSU, så er det fortsatt strøm der, som du tømmer ved å prøve å slå på maskina igjen.

Men at det skal ta så lang tid som du sier virker litt rart.

Om at PSU'n din har tatt kvelden er det vel liten tvil om..

Er den gammel eller kanskje for liten for maskina di?

Jeg ville uansett ikke leika mere med den, så spørs det jo litt på åssen det har gått med resten av komponentene dine.

Etter det du sier, så skal vel de være i orden.

Jeg ville prøvd en ny PSU uansett.

Hvis du finner ut at flere komponenter har tatt kvelden også, så trenger du jo en ny PSU hvis du bygger selv.

Jeg skal prøve ny PSU imorgen. Og PSU`n er akk passe for denne pcn.

Hvor gamel den er? - Pcn er vell fra ehm, 2005? 2006 kanskje? Rundt der, fikk den egentlig av broren til dama. Funker som bare det, bare jeg for den på : )

Og PSU`n er vell rundt der også, har aldri kjøpt en ny PSU, bare tatt en lik en fra en gamel pc, som er like stor som den orginale til pcn.

Ser ut som om det eneste jeg kan gjøre er å vente på den PSU`n jeg for imorgen, og tester.

Kommer tilbake til dette emnet så snart jeg har fått testet.

Takk for all hjelpen så langt : ]]

Endret av Idiothodet
Lenke til kommentar

Da har jeg testet PSU`n, og det er den som har gått : ) Nå er det bare å kjøpe en ny, fordi den jeg fikk av en beskjent er en "nyere" PSU, som ikke helt passer til pcn min. Den passer ja, men output på PSU`n som skal inn i hard drive, passer ikke :p siden pcn er litt eldre enn PSU`n : )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...