Gunfreak Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 (endret) For noen uker siden, begynte pcen å gjøre masse rare feil, det er så spredd ut at jeg tror det må være hovedkortet. Feil jeg får inkluderer, at maskinen bare restarter og restarter selv selv hele tiden, pcen kommer til windows så etter noen sekunder bare restarter pcen og slik vil den holde på helt til jeg starter den i safemode og så restarter jeg den. Andre feil er bluescreen og restart. Pcen fryser seg også rett som det er, hvor bare pcen og alt stopper i windows, mus og tastatur lystrer ikke. Det er random hver gang jeg starter pcen om den vil virke eller ikke. AMD Phenom, Quad core, 2.51ghz 2gig ram ATi HD 4800s x2 StatusOm megEmnerInnleggBloggTilbakemeldinger There are no status updates to display Endret 9. august 2011 av Gunfreak Lenke til kommentar
Brede_Skapstroppen Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Er jo selvfølgelig mange potensielle feilkilder her... ig grunn det meste, inkludert din tanke om at det kan være hovedkortet. Dersom det er slik at maskinen restarter helt vilkårlig, også før POST screen i oppstarten så er det jo mest naturlig å tenke at det er enten hovedkort eller strømforsyning som sliter. På en gammel pc kan jo faktisk også være at BIOS-batteriet er slitent/dødt. Har faktisk opplevd dette en gang, men vet ikke i hvilken grad dette påvirker maskiner i dag. Dersom harddisken din er i ferd med å ta kvelden så vil det være naturlig at problemene oppstår under lasting av windows eller andre programmer. Det som er det første spørsmålet er jo egentlig om du har en gammel maskin? Hva er spesifikasjonene, og gjorde du noen endringer på hardware eller software umiddelbart forut for at problemene startet? Det er jo ikke mange bevegelige deler i en PC, og de fleste "slitasje" feil kommer jo av en slags materialtretthet på grunn av strømmen de blir tilført i komponentene. Dersom du har en maskin som står på 24/7 så vil jo dette slite mer på maskinen enn om du skrur det av. Du kan for eksempel sjekke hovedkortet for om det er noen kondensatorer som har begynt og lekke. Dette vil være synlig, men vil ofte kjennetegnes ved at det lukter rart. Regner med at du har forsøkt å kjøre windows i sikkermodus. Gjør dette og sjekk event-log. Det kan være nyttig å poste log-fila her, som beskrevet i en av sticky-ene i toppen av dette forumet. Mange folk som er dyktige på å tyde disse. Jeg tror jeg ville forsøkt å redde viktige filer, og evt forsøkt en ren installasjon av operativsystemet. Hender jo at dette hjelper. Dersom du ikke kommer inn på pcen for å redde filene så ville jeg tatt ut harddisken og montert den i en annen maskin eller et eksternt harddiskkabinett. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 9. august 2011 Forfatter Del Skrevet 9. august 2011 Pcen blir 3 år i Oktober, eneste maskinvare oppgradringen den har fått er en ekstra gig med ram for et års tid siden. Ellers ble maskinen så rævkjørt av virus for noen måneder tilbake at jeg endte med å formatere og reinstallere alt på nytt. Lenke til kommentar
Brede_Skapstroppen Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 3 år skulle jo ikke representere noen store problemer hverken på den ene eller den andre måten. Er det slik at du ikke får gjort noe inne i windows i det hele tatt? Eller er det slik å forstå at noen ganger så funker maskinen som normalt en stund for deretter å plutselig gå ned? - Prøv å koble fra alle unødvendige USB-dingser. - sjekk om det er mye støv og skitt i kabinett/vifter osv - kan jo være temperatur som er problemet (ikke overbevist, men alle vifter bør jo snurre ) - Sjekke at alle kabler osv sitter godt fast - begynne å plukke ut komponenter som strengt tatt ikke er nødvendig. Ekstra harddisker, lydkort. - Regner med at RAM-brikken er av samme type som det du hadde fra før. Ram er jo ofte kilden til mange ustabile system, så jeg ville kanskje prøvd å plukke ut noe her for deretter å sette inn en etter en, eller forskjellige kombinasjoner. Greit å sjekke manualen til hovedkortet for å se hva som er riktig config. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 9. august 2011 Forfatter Del Skrevet 9. august 2011 Ram er mulig problem, meldigene jeg får opp er raske så jeg rekker ikke lese dem. Men det jeg har fått med meg er at noen ganger kommer det opp at minnet ikke funker og pcen må bruke en tregere from for minne hva enn det betyr. Her er den siste dumpen, men står at jeg mangler symboler eller noe, så vet ikke hvor mye hjelp det er. Microsoft ® Windows Debugger Version 6.12.0002.633 X86 Copyright © Microsoft Corporation. All rights reserved. Loading Dump File [C:\Windows\Minidump\Mini080911-01.dmp] Mini Kernel Dump File: Only registers and stack trace are available Symbol search path is: *** Invalid *** **************************************************************************** * Symbol loading may be unreliable without a symbol search path. * * Use .symfix to have the debugger choose a symbol path. * * After setting your symbol path, use .reload to refresh symbol locations. * **************************************************************************** Executable search path is: ********************************************************************* * Symbols can not be loaded because symbol path is not initialized. * * * * The Symbol Path can be set by: * * using the _NT_SYMBOL_PATH environment variable. * * using the -y <symbol_path> argument when starting the debugger. * * using .sympath and .sympath+ * ********************************************************************* Unable to load image \SystemRoot\system32\ntkrnlpa.exe, Win32 error 0n2 *** WARNING: Unable to verify timestamp for ntkrnlpa.exe *** ERROR: Module load completed but symbols could not be loaded for ntkrnlpa.exe Windows Server 2008/Windows Vista Kernel Version 6002 (Service Pack 2) MP (4 procs) Free x86 compatible Product: WinNt, suite: TerminalServer SingleUserTS Machine Name: Kernel base = 0x81e3d000 PsLoadedModuleList = 0x81f54c70 Debug session time: Tue Aug 9 17:53:17.154 2011 (UTC + 2:00) System Uptime: 0 days 2:15:00.909 ********************************************************************* * Symbols can not be loaded because symbol path is not initialized. * * * * The Symbol Path can be set by: * * using the _NT_SYMBOL_PATH environment variable. * * using the -y <symbol_path> argument when starting the debugger. * * using .sympath and .sympath+ * ********************************************************************* Unable to load image \SystemRoot\system32\ntkrnlpa.exe, Win32 error 0n2 *** WARNING: Unable to verify timestamp for ntkrnlpa.exe *** ERROR: Module load completed but symbols could not be loaded for ntkrnlpa.exe Loading Kernel Symbols ............................................................... ................................................................ ............................ Loading User Symbols Loading unloaded module list ...... Unable to load image \SystemRoot\system32\DRIVERS\yk60x86.sys, Win32 error 0n2 *** WARNING: Unable to verify timestamp for yk60x86.sys *** ERROR: Module load completed but symbols could not be loaded for yk60x86.sys ******************************************************************************* * * * Bugcheck Analysis * * * ******************************************************************************* Use !analyze -v to get detailed debugging information. BugCheck D1, {6f38869c, 2, 1, 92d4e158} *** WARNING: Unable to verify timestamp for ndis.sys *** ERROR: Module load completed but symbols could not be loaded for ndis.sys *** WARNING: Unable to verify timestamp for tcpip.sys *** ERROR: Module load completed but symbols could not be loaded for tcpip.sys *** WARNING: Unable to verify timestamp for NETIO.SYS *** ERROR: Module load completed but symbols could not be loaded for NETIO.SYS ***** Kernel symbols are WRONG. Please fix symbols to do analysis. ************************************************************************* *** *** *** *** *** Your debugger is not using the correct symbols *** *** *** *** In order for this command to work properly, your symbol path *** *** must point to .pdb files that have full type information. *** *** *** *** Certain .pdb files (such as the public OS symbols) do not *** *** contain the required information. Contact the group that *** *** provided you with these symbols if you need this command to *** *** work. *** *** *** *** Type referenced: nt!_KPRCB *** *** *** ************************************************************************* ************************************************************************* *** *** *** *** *** Your debugger is not using the correct symbols *** *** *** *** In order for this command to work properly, your symbol path *** *** must point to .pdb files that have full type information. *** *** *** *** Certain .pdb files (such as the public OS symbols) do not *** *** contain the required information. Contact the group that *** *** provided you with these symbols if you need this command to *** *** work. *** *** *** *** Type referenced: nt!_KPRCB *** *** *** ************************************************************************* ************************************************************************* *** *** *** *** *** Your debugger is not using the correct symbols *** *** *** *** In order for this command to work properly, your symbol path *** *** must point to .pdb files that have full type information. *** *** *** *** Certain .pdb files (such as the public OS symbols) do not *** *** contain the required information. Contact the group that *** *** provided you with these symbols if you need this command to *** *** work. *** *** *** *** Type referenced: nt!_KPRCB *** *** *** ************************************************************************* Probably caused by : yk60x86.sys ( yk60x86+10158 ) Followup: MachineOwner --------- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå