Nimbin Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Hei, Jeg skulle gjerne hatt hjelp til å finne ut om det vil være mulig, og eventuellt hva som vil være den beste løsningen, for å dele internett-tilkobling mellom 2 hus. Kartutsnitt finner dere her: Link Forklaring til kartutsnitt: HUS A = Huset til svigerforeldre som har nett-tilkobling HUS B = Huset jeg bor i som trenger internett HUS C = Liten arbeidsbrakke som er eneste strømpunkt mellom A og B. Låven kommer i veien slik at det ikke er fri sikt til Hus B herfra. Punkt X = Fibertilkobling til huset hvor boksen fra Tafjord Mimer er plassert. Punkt Y = Trådløs ruter av merke Linksys som brukes til å dele nett til alle i hus A. Punkt Z = Eneste rom i Hus B som har fri sikt til Hus A. Merk at det kun er fri sikt til punkt Y, ikke punkt X - Jeg har tatt en enkel test med Speedtest via Iphone i HUS C og kommer der på nett og har 3Mbit/5Mbit på en 10/10 linje. - Det er mulig på punkt Z å se SSID til Linksys på macen min, men det er for dårlig signal til å koble seg til. - Det hadde være fint om en løsning ikke medførte forandringer på eksisterende trådløsnett hos svigers i Hus A. - Jeg kan ganske lite om nettverk og slik, så det hadde vært en stor fordel om en løsning er forholdsvis ukomplisert. - Det er kun Edge-dekning her slik at mobilt bredbåd er litt uaktuelt etter hva jeg kan skjønne. - Avstand mellom Hus A og B er 60 meter eller noe under. Jeg har lest en god del på forumet her for å se om det finnes tilsvarende tråder som gir meg svaret på problemet mitt uten å komme helt i mål. Mine forslag til løsning som jeg gjerne vil ha innspill på er: Løsning 1: Gå til innkjøp av en kraftigere trådløsruter som plasseres enten i punkt X eller Y for å se om det kan være tilstrekkelig til å gi gode nok signaler til Hus B. Jeg har litt liten tro på at dette kan fungere, men det hadde jo vært det enkleste. Løsning 2: Denne fikk jeg fra en annen tråd her på forumet, og som jeg har noe mer tiltro til. Link til tråden er her: Link Vil en løsning med en trådløs repeater i Hus C koblet til en retningsbestemt antenne og en boks til på punkt Z som tar i mot signalet og fungerer som aksesspunkt for alle enheter i hus B fungere? Det er kun WLAN enheter i hus B forøvrig. Punkt Y på Hus A er kanskje det beste stedet å ha en retningsbestemt antenne, men tviler på at det er aktuelt å skru opp en slik på husveggen. Derimot på veggen til Hus C så skal ikke dette være noe problem. Hadde vært fint om noen kunne sett på problemet og kommet med innspill om hva som har størst sjanse til å fungere. Begynner å bli litt lei av å surfe på edge. Som alltid er penger en issue, da spesiellt siden jeg nok ikke blir boende her mer enn 4-6 mnd, så målet er selvsagt å komme unna så billig som mulig. På forhånd takk til alle som tar seg tid til å svare! mvh Morten Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Mitt forslag: I tillegg til det du har i dag så settes det opp en router med rettningsstyrt antenne ved både Y & Z. Disse settes i WDS og du har da en god link mellom husene. Dette gir best resultat om du har litt sørrelse på 'tunnelen' du kaller fri sikt. Lenke til kommentar
Nimbin Skrevet 9. august 2011 Forfatter Del Skrevet 9. august 2011 Mitt forslag: I tillegg til det du har i dag så settes det opp en router med rettningsstyrt antenne ved både Y & Z. Disse settes i WDS og du har da en god link mellom husene. Dette gir best resultat om du har litt sørrelse på 'tunnelen' du kaller fri sikt. Har du et eksempel på en router med slik antenne som er bra og ikke alt for dyr? mvh Morten Lenke til kommentar
runerask Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 For å få best kvalitet på nettverket er trådbundet best. Ikke problem å legge rør i bakken med cat5/6 i selv om det er snakk om 100meter. Men selvsagt litt arbeid... Lenke til kommentar
srbz Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 (endret) Enig med runerask. Det er sikkert mulig å sette opp retningsbestemte antenner og få et relativt dugandes nettverksoppsett ut av det, men den mest stabile (og trolig billigste) måten er nok å legge nettverkskabel hele veien. Du får CAT5E-kabel på 100 meter trommel til omkring 500 kr, om ikke billigere, så er det bare å isolere den mot vær og vind. Om du trenger skjermet kabel/installasjonskabel er jeg dessverre ikke sikker på, men det kan sikkert andre her fortelle deg Slike tromler kommer forøvrig uten plugger, men det koster bare noen skarve kroner. Du trenger da en RJ45-tang i tillegg, og så gjør du slik for å feste pluggene. Endret 9. august 2011 av srbz Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 (endret) Biltema har 100m rull til 349.- Når du bare skal ha den i 4-6mnd, så bare legg den på bakken. Grav den ned på evt trafikkerte strekk. Alternativt kan to routere med DD-WRT firmware brukes som aksesspunkt og repeater. http://cgi.ebay.com/...=item33656d7749 Disse vil greit kunne sette opp en link og repetere signalet for god dekning hos deg. Jeg kjøpte nettopp en slik hos denne selgeren og han merker med "gift", slik at det blir rimelig... Disse routerne kan du gjenbruke senere, de har 11n og Gigabit + USB. Endret 9. august 2011 av la7dfa.com Lenke til kommentar
Nimbin Skrevet 10. august 2011 Forfatter Del Skrevet 10. august 2011 Hei igjen, takk for svar. Ser at en del foreslår å legge kabel, men dette er nok dessverre ikke en løsning jeg kan gå for. For det første så vil det være et problem å få kabelen ut av huset til svigerfar (han setter nok lite pris på et hull i ytterveggen). For det andre vil det være en for stor jobb å grave ned kabel, samt at en overfladisk kabel nok vil være litt sjenerende. Hadde nok vært det enkleste, men slik jeg ser det så vil det ikke være mulig i mitt tilfelle. Biltema har 100m rull til 349.- Når du bare skal ha den i 4-6mnd, så bare legg den på bakken. Grav den ned på evt trafikkerte strekk. Alternativt kan to routere med DD-WRT firmware brukes som aksesspunkt og repeater. http://cgi.ebay.com/...=item33656d7749 Disse vil greit kunne sette opp en link og repetere signalet for god dekning hos deg. Jeg kjøpte nettopp en slik hos denne selgeren og han merker med "gift", slik at det blir rimelig... Disse routerne kan du gjenbruke senere, de har 11n og Gigabit + USB. Det her virker interessant, og kan være veien å gå. Jeg har noen spørsmål som jeg gjerne ville ha avklart: 1. Jeg leste litt på sidene til DD-WRT angående "wireless repeating" og problemer med dette. Men det så ut til at det var løst, eller at jeg kanskje misforstod? 2. Hvis jeg kjøper 2 slike så vil tanken være å sette en av dem i Hus C som en trådløs repeater, og den andre i punkt Z som et trådløst aksesspunkt (med wlan klienter)? Har jeg forstått riktig? 3. Som jeg tidligere har nevnt så kan jeg ikke all verden om nettverk og nett-innstillinger og slikt. Hvor vanskelig vil det være å laste inn DD-WRT Firmvare, sette de opp riktig og få dette til å fungere? 4. Avstanden mellom Hus C og punkt Z er ca 40 meter med en gammel uisolert trebygning i mellom. Hva er sjansen for at jeg vil klare å få signaler frem? 5. Skriver selgeren på eBay "gift" på pakken automatisk eller spurte du spesifikt om dette? Takk! Lenke til kommentar
runerask Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Du kan jo sjekke eBay og se om du klarer å finne Wifi-booster. Har selv nettopp kjøpt slik til å ha med på camping, men har ikke fått sjekket den enda... Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 (endret) 1. Jeg leste litt på sidene til DD-WRT angående "wireless repeating" og problemer med dette. Men det så ut til at det var løst, eller at jeg kanskje misforstod? 2. Hvis jeg kjøper 2 slike så vil tanken være å sette en av dem i Hus C som en trådløs repeater, og den andre i punkt Z som et trådløst aksesspunkt (med wlan klienter)? Har jeg forstått riktig? 3. Som jeg tidligere har nevnt så kan jeg ikke all verden om nettverk og nett-innstillinger og slikt. Hvor vanskelig vil det være å laste inn DD-WRT Firmvare, sette de opp riktig og få dette til å fungere? 4. Avstanden mellom Hus C og punkt Z er ca 40 meter med en gammel uisolert trebygning i mellom. Hva er sjansen for at jeg vil klare å få signaler frem? 5. Skriver selgeren på eBay "gift" på pakken automatisk eller spurte du spesifikt om dette? 1. Denne fungerer fint som repeater. Bruker den selv. 2. Etter å ha sett på tegningen en gang til, så ser jeg det enkleste er å sette opp begge som repeatere. Det skal gå fint å koble flere i "daisy chain" slik at den repeterer signalet gjennom begge. Da blir det god dekning og sterkt signal. 3. DD-WRT firmware legges inn likedan som den normale firmwaren. Bruk web-gui og følg menyene. Du legger først inn en spesiell firmware for å flashe over til dd-wrt og deretter kan du legge inn siste versjon av DD-WRT (dersom du ønsker nyeste) 4. Tror det skal gå greit. Disse routerne har litt høyere effekt enn normalt og god mottaker. Ulempen er at de har faste antenner, slik at man ikke kan koble på retningsantenner uten å modifisere de (man kan bruke en overgangskabel fra connector inne i boksen om man vil modde selv). 5. Han skrev gift på min uten at jeg skrev noe. Du kan jo sende en mail for sikkerhets skyld. Når det gjelder oppsett av repeater, så lønner det seg å sette de opp som repealer bridge. Bruk samme subnett som router til bredbåndseier. (f.eks 192.168.1.x) Hvis Linksys har 192.168.1.1, så sett opp repeater 1 med 192.168.1.2 og repeater 2 med 192.168.1.3. Du vil kunne koble deg opp mot alle disse routerne fra hele nettverket etter det er satt opp. Første repeater i C, setter du opp til å bruke samme SSID som Linksys og så setter du opp vap (virtual access point) som skal sende signalet videre. Så setter du opp repeater to til å koble seg opp mot router 1 sitt vap. Deretter gir du router to et vap som du bruker lokalt i huset ditt. Alt dette er logisk kjedekobling og du kan teste ut ledd for ledd om ønskelig. Du kan også koble i nettverkskabel for internett om du ønsker. Bruk samme kryptering hele veien. 11n fungerer ikke med WEP, kun WPA/WPA2. Endret 10. august 2011 av la7dfa.com Lenke til kommentar
Nimbin Skrevet 10. august 2011 Forfatter Del Skrevet 10. august 2011 Takker så mye. Meget bra svar! Kommer til å bestille 2 slike fra eBay. Husker du sånn ca hvor lang tid det tok når du bestilte? Når jeg sjekker fraktkostnad for Norge så står det at frakt er gratis? Stemmer dette, slik at pris vil være 160$ for to stk ferdig levert? (seff kan jeg få mva og toll på toppen om det skulle skje) Skal ikke se bort fra at det kan komme et par tilleggsspørsmål når jeg skal sette de opp - Morten Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Ja, ikke vær redd for å spørre. Du kan også sjekke forum og wiki på dd-wrt.com for mer info. De tok vel ca 10 dager før jeg fikk den i posten. Bestill en stk to ganger, så glir det sikkert lettere igjennom. Frakt er inkl i pris på den. Lenke til kommentar
Nimbin Skrevet 9. september 2011 Forfatter Del Skrevet 9. september 2011 Hei, Da ser det ut som at jeg gjerne skulle hatt litt hjelp her. Jeg har fått 2 stk Buffalo WZR-HP-G300NH og har lastet ned DD-WRT build 14896 på dem begge. Jeg forsøker nå bare å få satt en av dem opp som client bridge, men sliter forholdsvis mye for å si det slik. Jeg har lest en del på wikien til dd-wrt og også i diverse forumtråder, så alle innspill blir satt pris på. Følgende info har jeg om AP jeg skal koble meg til: Nettleverandør: Tafjord Mimer SSID: Linksys Sikkerhet: WPA2-Personal Kanal: 6 802.11n Hvis jeg kjører ipconfig på en pc tilkoblet "Linksys" så har denne IP: 192.168.1.52 og Subnet: 255.255.255.0 og gateway: 192.168.1.1. Hvis jeg taster inn 192.168.1.1 i en browser så får jeg opp konfigurasjonssider til Tilgin, noe jeg mistenker å være på Tafjord Mimer modemet og ikke på Linksys wireless routeren. Min antagelse er da at DHCP styres fra Tafjord-boksen og ikke Linksys. Aner ikke om dette har noe å si, men tar det med for å være sikker. Linksys er koblet til Tafjord-boks med kabel. Antar at det er greit å ha et startsted for å komme med tips/oppsett så vi kan starte med følgende: Begge Buffalo er resatt med 30/30/30-metoden. Kobler til ethernett-port på Buffalo med en pc hvor trådløskort er deaktivert og fast ip på ethernet-kort settes til 192.168.1.9. Brukernavn og passord settes på Buffalo og jeg kan gi dem IP: 192.168.1.2 og 192.168.1.3. Håper noen har mulighet til å gi meg litt tips på hvordan jeg går frem videre. mvh Morten Lenke til kommentar
setpos Skrevet 9. september 2011 Del Skrevet 9. september 2011 (endret) Det kan være lettere å sette repeateren opp som "Repeater" enn som "Repeater Bridge" i første omgang, fordi den da kan få sine WAN-innstillinger fra DHCP-serveren, og kan dele ut LAN-adresser selv til tilkoplete klienter. Så kan du gå ta skrittet fullt ut og gå for "Repeater Bridge" med manuelle innstillinger senere om du har bruk for det. Husk å deaktivere DHCP-serveren på den av de to som du bruker som aksesspunkt (ikke repeater'en) hvis du allerede har en DHCP-server i nettet. To DHCP-servere blir kluss. Endret 9. september 2011 av setpos Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 10. september 2011 Del Skrevet 10. september 2011 (endret) Du kan starte med routeren som har 192.168.1.2 og logge deg inn på den via LAN. Sett den opp som client_bridge og SSID f.eks Buffalo2 og gå så på STATUS, wireless og velg site survey. Koble til Linksys og velg så WIRELESS, wireless security, hvor du legger inn kryptering lik Linksys. Lagre innstillingene og test om du kan koble deg opp mot 192.168.1.1 og internett. Deretter kan du utvide nettverket ved å velge repeater bridge og legge til "VAP", virtuelt aksesspunkt i Buffalo. Sjekk om du kan koble deg til VAP 192.168.1.2 trådløst og internett. Endret 10. september 2011 av la7dfa.com Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 10. september 2011 Del Skrevet 10. september 2011 Det kan være lettere å sette repeateren opp som "Repeater" enn som "Repeater Bridge" i første omgang, fordi den da kan få sine WAN-innstillinger fra DHCP-serveren, og kan dele ut LAN-adresser selv til tilkoplete klienter. Så kan du gå ta skrittet fullt ut og gå for "Repeater Bridge" med manuelle innstillinger senere om du har bruk for det. Husk å deaktivere DHCP-serveren på den av de to som du bruker som aksesspunkt (ikke repeater'en) hvis du allerede har en DHCP-server i nettet. To DHCP-servere blir kluss. Så lenge han bruker statisk IP på PC, så bør det fungere greit med bridge <IMO>. Men det er selvsagt fornuftig å ta ting litt skrittvis. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå