Gå til innhold

[Løst] Hjelp til valg av ny bærbar (10-15000kr)

Anbefalte innlegg

Jeg trenger en ny maskin.

Jeg har i dag en Dell Inspiron 6400 med 2Gb RAM, integrert grafikkort og en 2ghz prosessor. Den kostet rundt 10.000kr for 4 år siden og har fungert godt, den er selv i dag brukbar for det meste av mitt behov, men jeg ønsker altså noe kraftigere.

Det som setter krav til mine maskiner er hovedsakelig bildebehandling i Photoshop. Dagens maskin mangler RAM for å utføre de mest krevende operasjonene i PS og jeg må også begrense antall bilder jeg har oppe samtidig betraktelig. Det er ikke noe stas.

I tillegg ønsker jeg å prøve meg på litt videoredigering. Dette har ikke vært mulig med dagens maskin og full HD-materiale.

Videre har jeg nærmest sluttet å spille, hovedsakelig fordi maskinen min er så dårlig.

Er greit å ha mulighetene til å spille nyere spill, selv om jeg ikke er den største gameren.

Behovene er altså fotoredigering, bittelitt videoredigering (kanskje) og til slutt gaming.

Word, epost og internett er en implisitt selvfølge.

Stasjonær er dessverre ikke aktuelt pr nå, da jeg skal reise en del det neste året og trenger redigeringskraften med meg på farta.

Forøvrig har jeg en 24 tommers Dell-skjerm med det meste av tilkoblingsstøtte ink dual-DVI.

Hvilke laptoper vil være å foretrekke for min del?

Evt hva bør jeg vektlegge når jeg fordeler pengebunken på hardware?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ved video redigering og rendring i PS med flere vinduer åpne vil du jo ha godt brukt for mere RAM.

Jeg leita litt fort innom komplett nå, så du finner muligens en billigere et annet sted..

Men jeg forelska meg nesten litt i DENNE selv.

Kanskje skjermen er i største laget for deg?

Ellers har du 16 GB RAM, i7 prosessor, 120 GB SSD og en 750 GB HDD.

Den 750 disken kan jo evt byttes i noe kjappere hvis du skulle ønske det, siden den bare har 5400 spinn..

Ser uansett ut som en god maskin til ditt formål for en grei pris. :)

Ellers er det sikkert 100 meninger etterhvert om hvilken pc du burte velge. ;)

Lykke til.

Lenke til kommentar

Men jeg forelska meg nesten litt i DENNE selv.

Kanskje skjermen er i største laget for deg?

Ellers har du 16 GB RAM, i7 prosessor, 120 GB SSD og en 750 GB HDD.

Takk for tips.

Vil det være stor forskjell på 1066Mhz RAM i denne og 1333 ller 1600 MHZ i Multicom sin Kunshan P150?

I tillegg ser jeg at grafikkortet her ikke er like kraftig som på alternativet fra Multicom. Det har kanskje ikke SÅ mye å si for meg?

Lenke til kommentar

Det er ikke så stor forskjell i 1333 kontra 1600 mhz minne at det svarer seg å bytte, men har man valget å velge mellom de med en helt ny maskin med små ekstrakostnader - slik som Multicoom Kunshan P150/P170 - og man vil spille, så velger man 1600 mhz brikker. Om man har valget om enda raskere, så er det nesten ikke målbart i dag.

I valget av annet å bruke pengene på, så velger man altså noe annet å bruke kronene på, slik som skjermkort og SSD. Der er det mye å hente. Vel, SSD har ikke så veldig mye å gi ved spill, men alt laster mye fortere.

Apropos RAM, så er 4 GB det ideelle til spill, mens PS og videoredigering trenger så mye som overhodet mulig. Om man driver med det, så satser man på rull pott med RAM. Er det kun spill som står i huet på en, så satser man på 4 GB RAM. Da får man maksimalt ut av RAM.

Endret av Protest
Lenke til kommentar

Laptop med NVIDIA Quadro Grafikk er det du bør legge vekt på. Altså alle FX quadro kort. Du vil merke forskjell fra 1333mhz til 1600mhz.

Hva gjør disse til bedre enn andre skjermkort, for mitt bruk?

Apropos RAM, så er 4 GB det ideelle til spill, mens PS og videoredigering trenger så mye som overhodet mulig. Om man driver med det, så satser man på rull pott med RAM. Er det kun spill som står i huet på en, så satser man på 4 GB RAM. Da får man maksimalt ut av RAM.

Er 4GB RAM bedre enn 8GB og 16GB mener du? How so? (til spilling altså)

Denne må nå være mitt i plinken. HP EliteBook 8540w, Core i7-620M Støtter 16gb ram. SSD og 8g ram blir du nøt til å kjøpe utenom. Så den vil jo bli rundt 16k. :hmm:

Jeg klarer ikke skille de forskjellige modellene. Hvorfor er denne, som virker svakere enn f.eks Kunshan P150-alternativene, til ca samme pris, bedre enn sistnevnte?

Kan ikke PC-produsentene bare rangere hvor bra ting er på en skala og så kan man måle direkte opp mot hverandre, easy peasy. Som 140Hk er bedre enn 100 Hk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...