Gå til innhold

Hjelp til valg av PC

Anbefalte innlegg

Hei!

Tiden er moden for en ny PC for undertegnedes del. Det er en god stund siden jeg var oppdatert på CPU, grafikk og annen hardware som fins på markedet, så jeg trenger noen som er litt up to date på hardware-fronten til å hjelpe meg!

Jeg trenger en laptop som er Mer enn god nok for tunge 3D-prosesser da jeg er 3D-designer. Den burde også være god til spill og andre generelle grafiske oppgaver, da det kan hende at jeg trår til med litt old-school gaming eller ser en film på den i ny og ne.

Jeg ønsker en PC som er litt robust i utførelsen og helst litt sexy i designet, samt med en god skjerm, og helst et godt tastatur.

Budsjettet mitt ligger på rundt 10-12 000,- og jobben betaler, så de fleste forslag kommer godt med!

Setter stor pris på all hjelp jeg kan få!!

- Onkel Tor. c",)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De to har spille-kort, som GeForce GT 555M.

For å være helt ærlig vet jeg ikke hva som er den reelle forskjellen på dette og NVS-serien som er i den Lenovoen jeg lenket til, men sistnevnte er ment for 3D-produksjon slik OnkelTor snakket om - og GT 555M er ment for spilling.

Lenke til kommentar

Lenovoen virket mer enn dugelig for arbeidsoppgavene mine. Eneste jeg ville sett på den, er en anelse større display. Nå kjører jeg ofte på ekstern monitor, men greit med litt større når jeg har lengre økter rett på den bærbare.

Asus N55 derimot, virker som et røverkjøp, Når man ser på ytelsen kontra prisen! Den er ikke stort dårligere enn HP'en jeg så på selv.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=628924#extra

Eneste jeg rynket nesen på, var prisen.. Hadde jeg fått en mellomting mellom HP'en og Asusen i prisen der, tror jeg det hadde holdt lenge. :)

Lenke til kommentar

Jeg må si jeg finner det merkelig at du jobber med 3D og ikke vet hva Nvidia's Quadro-serie er. Det er det samme som ATI's FireGL-serie. Alle PCer som er fokusert mot din jobb bruker disse komponentene.

Jeg vet ikke akkurat hva som er forskjellen på disse komponentene teknisk sett - men selv om jeg ikke jobber innenfor området vet jeg uansett at Quadro/FireGL er optimalisert for CAD/video-bruk, og Geforce/Radeon er laget for spilling.

Uansett, var derfor jeg anbefalte den Lenovo-maskinen. Trenger du bare en god laptop, blir det noe annet.

Likevel, det er ingen som slår Lenovo på byggekvalitet og tastatur. Touch-flaten er også helt fantastisk god, ihvertfall under Linux.

Lenke til kommentar

Joda, jeg er vel oppdatert på quadro-serien, da jeg jobber daglig med en stasjonær pc med et Nvidia Quadro fx 5800. Disse er helt fantastiske for en ren jobb-PC for min del. Men om jeg har et grafikk-kort av den nyere sorten, selv de ment for gamingsjiktet, vil de som regel være gode nok for min bruk. Dette vil ikke være en ren jobb-pc for min del heller, mer en flerbruks-PC. :)

Har for øyeblikket bare en gammel HP Pavilion til dette, så det er denne jeg ønsker å bytte ut. Har du Lenovo selv, og er fornøyd med den?

Ser etter en PC som kan vare en stund, så erfaringer er gull verdt. Var ikke 100% fornøyd med byggekvaliteten på HP'en, så vil nok prøve noe nytt.

Lenke til kommentar

Ja, jeg har en Lenovo X220 og for meg er den perfekt. Kjøper du Lenovo så betaler du en høy premiumspris for en del ting. For noen er dette greit, for andre er det absurd;

* Byggekvalitet - jeg er klønete, og mister ting i bakken, legger dem igjen på merkelige steder som f.eks. oppå taket på biler, og så videre. Det går greit med min bærbare ihvertfall.

* Tåler vann - egentlig ett underpunkt av byggekvalitet, men tastaturet tåler vann, det renner bare rett gjennom maskinen. Dette har jeg ikke testet i praksis, men jeg har sett det på youtube. Jeg har ødelagt tastaturer før som følger av søling.

* Modulær - hele greia er lett å demontere og fikse, komponentene er som byggeklosser.

* Skikkelig tastatur - jeg er tastaturnerd, og det er viktig for meg at det er kvalitet, slik som hos Lenovo.

* God service - jeg har ikke testet den selv enda, men jeg kjenner en som jobbet for IBMs service senter i Skottland.

* Ingenting møkk, klar til bruk - de fleste laptopper kommer ferdiginstallert med en hel HAUG med dritt, det gjør ikke Lenovo. Batteriet er ladet fra fabrikken også, plug and play.

Disse tingene - blant annet - betaler man mye for, og derfor er gjerne en Lenovo-laptop flere tusen kroner dyrere enn andre merker.

Og siden det er et bedriftsmerke, så henger de ofte litt bak når det gjelder teknologi. Du må f.eks. opp på Core i7-nivå på deres laptopper før du har USB3, og de har ingen Thinkpad med HDMI-utgang, såvidt jeg vet. De har heller ikke spille-grafikk på noen Thinkpad-modeller. Noen få av deres Edge-serie har Radeon HD-kort.

For meg er dette helt greit, men jeg forstår godt at det ikke er det for flesteparten av privatbrukere.

Jeg ville aldri anbefalt Lenovo Thinkpads til folk som bare vil ha en "gamingmaskin" eller "surfe/bilde maskin" hjemme. Skole-PC til folk med ekstra cash? Ja. Bedriftsbærbar? Ja. For folk som tenker kvalitet? Ja.

Jeg må bare si, jeg formaterer mine PC'er umiddelbart og installerer Linux. Jeg har hørt fra enkelte tester på nettet at den museflaten/touch-flaten på ThinkPads er litt ekkel med multitouch. Dette er ett driverproblem i Windows isåfall, for den er helt ypperlig i Linux uten noen som helst konfigurasjon.

Andre folk kan sikkert kopiere posten ovenfor, lime inn navnet på sin favoritt-produsent, og poste den omigjen. Jeg forstår godt hva slags post jeg akkurat skrev ovenfor, og jeg vil gjøre det neste gang det passer seg også.

Lenke til kommentar

Ja, jeg har en Lenovo X220 og for meg er den perfekt. Kjøper du Lenovo så betaler du en høy premiumspris for en del ting.

Ser at Lenovo X220 skal være å få med IPS panel eller vanlig LED Backlit Display.

Hva betyr denne forskjellen i praktisk bruk?

Lenke til kommentar

Tja, her kan du se forskjellen;

Joda, det er en betydelig forskjell slik du viser det.

I denne review'en: http://www.pcworld.com/article/223366/lenovo_thinkpad_x220_a_bestofbreed_ultraportable.html

sier man: "The aforementioned 12.5-inch, 1366-by-768-pixel display is available in two flavors: one with an IPS panel for wider viewing angles, and one without."

Man peker på at IPS panelet er for "wider viewing angles" - men er det alt som gjelder?

Hva om du sitter "normalt" mer eller mindre rett foran skjermen? Betyr det da ingenting om man har IPS panel eller ikke?

Lenke til kommentar

Nei som sagt, det er vanskelig å si, du må nesten ta en iPhone/iPad (siden det er mange som har disse, så de er enkle å få tak i), og holde den opp ved siden av en vanlig skjerm. Da vil du se forskjellen - IPS er litt klarere og mer "crispy", på en måte.

Men nei, altså det spørs hvor mye du må betale for det. Jeg kan lett betale 300-500 for IPS-oppgradering, men blir det mere enn det så koster det nok mere enn det smaker.

Lenke til kommentar

...hmmm

Problemet mitt er at jeg ikke vet hvordan en "vanlig" x220 skjerm arter seg.

Har en iPod touch som vel har IPS panel, den er jo glimrende.

Her: http://www.notebookcheck.net/Review-Lenovo-ThinkPad-X220-IPS-Subnotebook.55639.0.html

skriver man ganske utførlig om IPS panelets fordeler.

I USA får man en x220 med IPS panel mot et pristillegg på US § 50,-. Det er jo peanuts. Synes det derfor er så merkelig at det er så få som tilbyr x220 med IPS panel i Norge.

Endret av Notatall
Lenke til kommentar

Det er nok fordi at når X220 ble lansert så var ikke IPS-panelet tilgjengelig. Dette er noe de har lagt til som valg ved en senere dato. Tror det var grunnet jordskjelvene i Japan at IPS ikke var tilgjengelig ved lansering - men skal ikke si det sikkert.

Med dette i bakhodet så kan det tenkes at IPS blir tilgjengelig snart i Norge? Jeg vet ikke når det ble lansert i USA.

Lenke til kommentar

Var i kontakt med Lenovo Norge for noen uker siden.

Da kunne de levere modeller med PN NYF2Wxx, NYG2Wxx, NYF42xx, NYG42xx, NYF48xx, NYF47xx, NYG48xx, og NYG47xx - alle med IPS panel.

Disse hadde G.A. Date 19-Apr-11, 21-Jun-11 og 03-May-11, så de skal ha vært tilgjengelig en god stund.

Har ikke bråhast for meg, men det kan være aktuelt å høre med f.eks. Komplett litt lenger fremme. :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...