Gå til innhold

Hvordan klokke bare cpu og ikke ram med FSB?


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg ser ikke vitsen med og overklokke ram, så da vil jeg helst slippe og overklokke den. Men hvordan slipper man dette? Har lett litt rundt på nettet og det sies at man må sette FSB:DRAM til 1:1, men jeg finner ingen plass i bios jeg kan sette dette?

 

Pc specs i signatur.

 

Ifølge cpu z er FSB:DRAM på 1:4 nå, så om jeg får den til 1:1 så slipper jeg vel at ramen også klokkes?

 

på forhånd, takk for svar.

 

Hilsen,

Crazyjoey

Endret av Crazyjoey
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Senk alle multipliere godt ned, øk FSB til den stanger, finn en FSB som passer for den overklokken du ønsker og øk multiplikatorer litt etter litt og test for stabilitet med Prime95. Øk spenning der det er relevant når du møter kræsj.

Etter å ha nådd maks CPU-frekvens øker du CPU-NB og så RAM.

 

Ellers kjører du jo på 3.9GHz allerede, det er i det området taket på Phenom II-prosessorene er så hvis du kjører stabilt nå er det ingen grunn til å gjøre noe om du ikke vil teste deg fram.

Lenke til kommentar

Jeg kjører ikke helt stabilt nå, og jeg kan ikke øke multiplier siden 1055t har låst multiplier.

 

Senk alle multipliere godt ned, øk FSB til den stanger, finn en FSB som passer for den overklokken du ønsker og øk multiplikatorer litt etter litt og test for stabilitet med Prime95. Øk spenning der det er relevant når du møter kræsj.

Etter å ha nådd maks CPU-frekvens øker du CPU-NB og så RAM.

 

Ellers kjører du jo på 3.9GHz allerede, det er i det området taket på Phenom II-prosessorene er så hvis du kjører stabilt nå er det ingen grunn til å gjøre noe om du ikke vil teste deg fram.

 

Først finne maks FSB, så "makse" kjerneklokke, så "makse" CPU-NB, så øke RAM til hastigheter som er stabile. Øk spenning opp til 1.55V på kjerne, 1.35V på CPU-NB, 1.65V på RAM. Alle prosessorer har en spenningsvegg der man må øke spenningen enormt for bare 100MHz, når du når denne går du ned til før du nådde spenningsveggen for maksimal stabilitet og levetid.

Lenke til kommentar

Du er inne på noe når du snakker om divideren på fsb og ram. Men 1:1 betyr jo at når du overklokker fsb så følger ram med like mye som fsb på cpu. Om disse har lik fsb frekvens så vil du jo automatisk klokke opp ram i samme slengen. Sett en lavest mulig divider på ram og klokk cpuen så mye det går til den ikke er stabil og litt tilbake. Så setter du opp divideren på ram og ser om det fortsatt er stabilt.

 

 

Lenke til kommentar

Det eneste jeg får endret på ram er hastighet, hvor jeg kan velge mellom auto og fire hastigheter, på stock clock er det 800, 1067, 1333 og 1600. har ingen divider på ram?

 

Men det jeg ønsker og oppnå er at ram'en kjører på 1600, men at cpu har en oc på rundt 3,8-3,9. Merker det at jeg måtte forferdelig mye opp i volt fra 3,8 til 3.9 og fra 3.9 til 4 var det så mye at jeg ikke tørr lenger. I bios står volten nå på 1.5, men den går langt over det under last.

 

Kan slenge med et par bilder av biosen min om det hjelper litt.

 

Kort oppsumert: Jeg ønsker og ha ram'en på 1600mhz, dvs den er uklokket, mens cpu er overklokket til 3,8 eller 3,9.

 

Først finne maks FSB, så "makse" kjerneklokke, så "makse" CPU-NB, så øke RAM til hastigheter som er stabile. Øk spenning opp til 1.55V på kjerne, 1.35V på CPU-NB, 1.65V på RAM. Alle prosessorer har en spenningsvegg der man må øke spenningen enormt for bare 100MHz, når du når denne går du ned til før du nådde spenningsveggen for maksimal stabilitet og levetid.

Jeg har ikke silt volten på chipset om det er det du mener med CPU-NB? RAM må opp på 1.9 for å få stabilt. Har en gammel type ram som skal ha volt på mellom 1,7 og 1.9.. Ny ram annkommer imorgen, og den skal på 1.5.

Lenke til kommentar

-snip-

Kort oppsumert: Jeg ønsker og å ha ram'en på 1600mhz, dvs den er uklokket, mens cpu er overklokket til 3,8 eller 3,9.

Sett RAM på 1067 MHz før du overklokker, det gir en RAM-multiplier på 8/3.

 

FSB: 300

CPU: 13x

CPU-NB: så høyt du klarer

NB: 6x eller 7x

Om du mener multiplier til NB med den jeg markerte, så har jeg ikke det valget i bios.

 

Fant ut av om jeg hadde FSB på 300 så fikk jeg 3900mhz på cpu og 1600 på ram. Det jeg ønsket, men jeg synes at 1.5 er i grenseland av hva jeg tørr og sette spenningen på. I tilleg, under last, går spenningen opp til 1.548 og noen ganger opp til 1.57. Hvorfor går den så langt opp under last når jeg har satt den til 1.50 i bios?

Endret av Crazyjoey
Lenke til kommentar

-snip-

Kort oppsumert: Jeg ønsker og å ha ram'en på 1600mhz, dvs den er uklokket, mens cpu er overklokket til 3,8 eller 3,9.

Sett RAM på 1067 MHz før du overklokker, det gir en RAM-multiplier på 8/3.

 

FSB: 300

CPU: 13x

CPU-NB: så høyt du klarer

NB: 6x eller 7x

Om du mener multiplier til NB med den jeg markerte, så har jeg ikke det valget i bios.

 

Fant ut av om jeg hadde FSB på 300 så fikk jeg 3900mhz på cpu og 1600 på ram. Det jeg ønsket, men jeg synes at 1.5 er i grenseland av hva jeg tørr og sette spenningen på. I tilleg, under last, går spenningen opp til 1.548 og noen ganger opp til 1.57. Hvorfor går den så langt opp under last når jeg har satt den til 1.50 i bios?

VDroop kalles dette og er helt normalt.

Du kan fikle litt med Load-Line Calibration (LLC), ideelt sett går du vel opp under load slik at når prosessoren idler kjører den på lavere spenning og bruker mindre effekt.

 

Hva bruker du til stresstesting? Prime95 er vel det eneste som fungerer bra for AMD-prosessorer, og det er viktig å ikke komme over 55C på selve prosessorbrikka (ikke kjernene) når du overklokker.

Realtemp pleier å fungere bra.

 

EDIT:

I ditt hovedkort blir det HT Link Speed som skal nærmest mulig 2000MHz. CPU/NB bør du få så høyt som du klarer.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Prime95 bruker jeg ja.

 

Jeg bruker cpuid hardware monitor tik temp overvåkning. Kjernene når 64 på det høyeste med prime da den klokker seg ned. Hvordan finner jeg ut temperaturen på cpu og ikke kjernene?

 

LLC er enabled.

Realtemp.

Om du når slike temperaturer kan du enten skaffe bedre kjøling, senke spenningen til du når akseptable temperaturer, eller gå for en lavere overklokk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...