rekekjeks Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Hei. Har en D-Link DIR-301 (802.11b/g) og en 50/5-linje fra Get. Får ikke mer enn 15 Mbit/s ned om jeg er koblet til trådløst. Om jeg er koblet rett i modemet får jeg 50 Mbit/s. Skal ikke 802.11g støtte hastigheter opp til 54 Mbit/s? Eller gjelder dette kun LAN? Lenke til kommentar
Faller Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 802.11g skal teoretisk sett støtte 54 Mbps ja, men man mister en del kapasitet når man bruker trådløst. Dette er fordi routeren må omgjøre signalene, og da taper man en del. Tror det ligger på ca. 20% tap av hasighet kontra kabel. Bruker du flere enheter trådløst samtidig som du måler hastigheten? Det kan også være at andre trådløse enheter som f. eks mikrobølgerovn, trådløse telefoner kan være med på å ødelegge signalet fra rotuer til pc. Mvh Faller Lenke til kommentar
rekekjeks Skrevet 9. august 2011 Forfatter Del Skrevet 9. august 2011 Har ingen fler enheter koblet til nettet. Det står en trådløs telefon i nærheten, men det er litt rart at hastigheten taper seg såpass mye bare på grunn av den, eller? Lenke til kommentar
Faller Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Virker som at det er router som ikke har gode nok prosesseringsegenskaper. Hvordan er avstanden mellom pc og router? Det kan ha en innvirkning, og er det mange andre trådløse nettverk der du bor? Bruker naboene samme frekvens/kanal som deg? Det kan du sjekke med InSSIDer Hvis det er mange som bruker samme kanal som deg, ville jeg byttet. Det finnes kun 3 kanaler som ikke overlapper hverandre, og det er kanal 1, 3 og 11. Mange routere kommer med kanal 1 eller 6 som standard. Det kan være ganske mange faktorer som fører til at man ikke får 54 Mbps som du sikkert skjønner. Jeg kan ikke gi noe fasitsvar på hvorfor du ikke får hastigheten som 802.11g støtter. Sikkert flere på forumet her som kan svare bedre enn meg. Mvh Faller Lenke til kommentar
rekekjeks Skrevet 9. august 2011 Forfatter Del Skrevet 9. august 2011 Avstanden er ikke særlig lang og jeg har full dekning. Det er ett (1) annet nettverk i nærheten (som Windows finner). Dette står på kanal 3. Byttet fra kanal 12 til 11 uten at det hjalp. Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Vil si at man aldri kan regne med mere en 50% av kapasiteten som er oppgitt, ofte ikke dette engang. Trådløst baserer seg på enveiskomunikasjon, så når det starter å gå store mengder data får man mange kolisjoner. (Begge enhetene snakker i munnen på værandre) Og kapasiteten faller. Vil anbefale deg å se etter en ruter som støtter 802.11N Lenke til kommentar
rekekjeks Skrevet 10. august 2011 Forfatter Del Skrevet 10. august 2011 Ok. Hadde en mistanke om at jeg måtte det Takker for alle svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå