Gå til innhold

bekreftelse for riktige valg v/ bygging av ny studio PC

Anbefalte innlegg

Hei,

fikk fantastiske bra tips for et halvt år siden da jeg vurderte å bygge ny pc. Den jeg har for øyeblikket er ca 5-6 år gammel, og DET fant jeg ut var vel gammelt når jeg oppdaterte til WIndows 7 og i tillegg kjørte Cubase.... Hehe...

Siden den opprinnelige tråden min har det kommet nye produkter på markedet, deribland ASUS's P8Z68 kort. Føler jeg har greit heng på de viktigste forskjellene, men trenger hjelp av dere som har peiling på dette før jeg legger inn endelig bestilling.

Skal ikke bruke pc'n til gaming, men for å kjøre et lite hjemmestudio samt streame fotball og golf over til TV'n i andre enden av lofts-stuen. Derfor føler jeg det er tilstrekkelig med integrert HD skjermkort fremfor eget skjerm-kort som kan komme til å gi uønsket støy jeg ikke vil ha når jeg gjør opptak.

Dette er listen min:

FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3 BLACK

ASUS P8Z68-V PRO Z68 S-1155 ATX +IN-EAR

INTEL CORE I5 2500K 3.30GHZ 6MB S-1155

CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC12800 1600MHZ (2X4GB)

CORSAIR HX 750W ATX12V 2.2 / EPS12V

NOCTUA NF-S12B-FLX CASE FAN 120MM

NOCTUA NH-U12P SE2 S-1155/1156/1366/AM3

Har eksternt lydkort (tc electronics konnekt 24d)

Vurderer ASUS P8Z68 Deluxe, men kunne ikke se at det kortet har HDMI utgang. Stemmer det? Har også prøvd å finne ut hva "in-ear" betyr, uten suksess verken på dette forumet, asus' sine hjemmesider, eller andre steder..

Er også usikker på minne-brikkene. Det var så mange valgmuligheter mht antall Mhz og PCxxxx (hva nå enn det er?), at jeg landet på PC12800 og 1600mhz da jeg fant en anbefaling om dette et annet sted på forumet til samme hovedkort og prosessor som jeg har valgt.

Ellers er jeg usikker på om jeg i det hele tatt trenger en ekstra 120mm vifte, og/eller cpu vifte. Har en svær Zalman-vifte i min nåværende pc, men den er gammel og bråket litt, så tenkte det var like greit å bytte den ut.

Når det gjelder SSD disk, så tenkte jeg kjøpe dette på et senere tidspunkt, hvis ikke dere klarer å overbevise meg om at DET er virkelig noe jeg trenger NÅ... :)

Håper det er noen som har kommentarer til mine vurderinger, eller kan gi meg bekreftelse på at jeg har valgt riktig oppsett.

Mvh,

K.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, Deluxe har ikke HDMI-utgang.

"In-ear" betyr at du får med ett sett med øreplugger; ikke spør meg hvorfor. Tror dette er en spesiell DustinHome pakke-løsning.

Skal du finne RAM som passer, så gå her http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8Z68V_PRO/#MSL og last ner PDF-fila. Der ligger det en spesifikk liste over alle minnebrikkene som skal fungere 100%.

Du trenger ingen ekstra vifter til det kabinettet.

PC12800 == 1600mhz, og er det du vil ha.

Lenke til kommentar

Nei, du -trenger- den ikke, men den vil være en god del bedre enn den kjøleren du får med - både med tanke på støy og varme.

Lillebroren min har samme PC, og bruker kjøleren som følger med. Han sier det går helt greit. Jeg bor 3 timers kjøretur unna, så jeg kan ikke høre selv. Men jeg antar at han bare ikke vet bedre, rett og slett. Jeg tror du vil merke det godt, basert på kjøleren som fulgte med min gamle Core i5 760 (tror det er den samme Intel bruker enda.)

Lenke til kommentar

I see. Da er det nok forsvarlig å spytte i litt kr for i cpu-viften for å få så lite støy som mulig.

Er de andre komponentene jeg har valgt ok?

Vil jeg kunne plugge inn det eksterne lydkortet mitt via firewire?! Synes ikke jeg kan se noe spesifikasjoner vedr det på hovedkort-spesifikasjonene..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...