HK<3 Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Hei Har et spørsmål angående oppmeldning til privatisteksamen. Når man melder seg på eksamen på privatisweb får man velge mellom om at det er et nytt fag eller om det er et fag du vil forbedre karakteren på (husker ikke akkurat hva det står, men noe i den duren). Altså, om det er et nytt fag koster det mindre enn et fag du forbedrer. Mange krysser av på "nytt fag" selv om de har hatt faget før for å spare noen hundre kroner. Spørsmålet mitt da er om dette "er lov". Vil dette påvirke andre fag på noen som helst måte? At for eksempel det nye eksamenskarakteren din da ikke erstatter standpunktkarakteren/og evt. tidligere eksamenskarakter? Er det noen som vet noe om dette? Tusen takk for svar! Lenke til kommentar
Valkyrex Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Hvis du aldri har tatt et fag før, f.eks at du ikke hadde R1-Matte på vgs, velger du nytt fag. Da blir dette lagt til på vitnemålet / kompetansebeviset ditt. Hvis du allerede har avlagt eksamen i et fag, men har strøket eller vil forbedre det, må du velge "forbedring". Når du vil forbedre det, så ja, da bare endrer de på karakteren. Når jeg og en kompis skulle ta opp noen fag som privatist, så han muligheten til å velge å spare noen hundrelapper ved å velge nytt fag. Det endte med at han ikke fikk gå opp til eksamen siden fristen hadde gått ut, og privatistkontoret hadde oppdaget dette (de sjekker jo opp mot vitnemålet / kompetansebeviset du evt allerede har...). Så er her rådet, ikke prøv å juks, de finner ut av det =) Når du tar et nytt fag, får du kun eksamens karakter, mens når du tar en forbedrings eksamen er det kun eksamenskarakter som endres (slik jeg husker, om jeg ikke tar helt feil). 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 Og standpunkts karakter vil bli fjernet... Lenke til kommentar
medisinOmsider Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 Glad jeg har R94 vitnemål. Det vil i prinsippet si at selv om jeg har faget etter den gamle reformen så teller det som et nytt fag fordi koden under kunnskapsløftet er endret. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 Glad jeg har R94 vitnemål. Det vil i prinsippet si at selv om jeg har faget etter den gamle reformen så teller det som et nytt fag fordi koden under kunnskapsløftet er endret. Da er du heldig dersom det er sant. Lenke til kommentar
medisinOmsider Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 Fagkodene er endret, så det er ikke så ulogisk egentlig. Jeg har jo aldri hatt det faget med den læreplanen før. Lenke til kommentar
suphadupha Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 Når du har avsluttet et fag (altså fullført det på vgs.) kan du ikke lenger ta "nytt fag". Dersom du f.eks fortsatt har faget på skolen, og vil melde deg opp for å ikke følge undervisningen, må du gå til rådgiver på skolen og melde deg av faget, slik at du ikke lenger er elev i faget. Da kan du velge nytt fag på privatistweb. Jeg gjorde dette selv i år, og meldte meg av kroppsøving og tok det som privatisteksamen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå