lysbryter Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 (endret) Det er 4,5 år siden sist jeg bygget PC, og etter å ha lest meg litt opp de siste par dagene har jeg kommet frem til et forslag til ny PC jeg ønsker vurdering og kommentarer til. Det blir en allround-PC til kontor-, lettere foto- og video-redigering og mediebruk, men i svært liten grad krevende spill. Da er det viktigere at den støtter HDMI, er stabil, stille og - siden jeg oppgraderer sjelden - at den vil "henge med" en ganske god stund. Moderat overklokking kan det hende jeg vil benytte meg av, men ikke til enhver pris (les støy/varme). Forslaget mitt , består nå av: Kabinett: Fractal Design Define R3 Black Pearl - stille, gode løsninger, rimelig. PSU: OCZ ModXStream Pro 600W - er modulær og virker både stille og stabil. Men det virker som få nettbutikker fører denne varen? Hovedkort: Asus P8Z68-V PRO - virker som et generelt bra kort. Se kommentar ang. integrert grafikkløsning nedenfor CPU: Intel Core i7 2600K - rask, støtter hyper-threading, mulig å overklokke. Burde holde en stund. CPU-kjøler: Her trenger jeg anbefalinger på stillegående vifte-/ribbe-basert kjøling (vannkjøling er uaktuelt). Er stock boxed CPU brukbart eller finnes andre anbefalinger? RAM: Corsair Vengeance DDR3-1600 8 GB (2x4GB) CL9 SSD: OCZ Agility 3 60 GB (jeg har en OCZ Vertex 60 GB og noen gamle snurredisker jeg vil gjenbruke i tillegg) Skjermkort: Her er jeg mest usikker. For det første: Trenger jeg dedikert skjermkort med mitt behov, eller vil den integrerte grafikkløsningen i kortet være bra nok for mitt behov? (Så kan jeg ev. kjøpe et kort senere i tillegg om jeg trenger det.) Kan jeg i det hele tatt gjenbruke mitt 4,5 år gamle Radeon X1950 Pro skjermkort, eller er det nå faktisk dårligere enn den integrerte løsningen? Hva er fordelingen av onchip GPU vs dedikert grafikkort iht ressursbruk? Og hva med Asus Radeon HD 5570 Silent 1GB eller andre kort som kan gi meg DirectX11-støtte med passiv kjøling? Har jeg glemt noe nå? Jeg tar imot alle vurderinger, kommentarer og forslag med stor takk. Dagens PC som skal erstattes: Abit AB9 Pro, Intel Core 2 Duo E6600 m/Thermaltake Big Typhoon VX,OCZ DDR2 PC-6400 Gold GX XTC Dual (4 Gb) (5-5-5-18), PowerColor Radeon X1950 Pro Extreme 512 MB, OCZ Vertex SSD 60 Gb, + Samsung SpinPoint x2, Enermax 460W Silent Plus Endret 10. august 2011 av lysbryter Lenke til kommentar
007CD Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Handle kjøler, enten Noctua eller noe lignende. Spiller ingen rolle hvilken om du bare skal overklokke bare den har fjærbelastede skruer og bakplate. Det å slippe pushpin søpplet på Intel sin stock kjøler er verdt det, pluss at du kan ta den av og på så mange ganger du ønsker for vedlikehold. Det er noe du IKKE kan med stock kjøleren til Intel. I tilegg slipper du å bekymre deg for at festene skal gi etter og kjøleren spretter av. Lenke til kommentar
lysbryter Skrevet 10. august 2011 Forfatter Del Skrevet 10. august 2011 Takk for det, da går jeg får egen CPU-kjøler av et eller annet slag. Noen som har råd om jeg bør gå for eget skjermkort eller ikke? Lenke til kommentar
lysbryter Skrevet 19. august 2011 Forfatter Del Skrevet 19. august 2011 Jeg tror jeg venter med dedikert skjermkort for nå. Når det gjelder CPU-kjøler, hvilket anbefales av Noctua NH-U12P og Noctua NH-D14? Sistnevnte gir sikkert best ytelse, og har (viktig) hastighetskontroll, mens den også veier nesten dobbelt så mye som lillebror. Og blir det fysisk plass til den med mine valgte komponenter? Setter pris på kvalifiserte vurderinger av disse to og eventuelt andre alternativer. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 Begge to kommer med motstander som kan brukes for hastighetsjustering, ingen Noctua-vifter støtter PWM-styring basert på temperatur og bruk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå