Balrog11 Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Jeg har en to ukers gammel pc, og jeg har oppdaget at jeg får flimring(svarte? streker) når jeg kjører dataspill(ikke veldig tydelig, men nok til at den irriterer littegrann). Så jeg lurer på hva dette kan komme av? jeg har gforce gtx560 ti skjermkort, med nyeste driverne og en benq t2210hd skjerm. skjermen kan kjøre 59 eller 60 hz. hadde oppdatert skjermdrivern, og prøvde å fjerne den for å se om flimringen ble borte(noe det ikke gjorde). Noen forslag? Lenke til kommentar
Brede_Skapstroppen Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Skjer dette i alle spill? Hadde dette problemet i battlefield:BC2, selv nemlig. prøv å aktiviser/deaktiver vertical sync i de aktuelle spillene. Sjekk at kablene mellom skjermkort og skjerm sitter godt. Sørg for at spillene blir kjørt i skjermens native-oppløsning. kommer disse strekene regelmessig? kan det være interferens av elektronisk art som skaper det? vifter, ladere osv som kan være i nærheten og som skaper støy. Sjekk også om skjerm og maskin er koplet til jordet strømuttak. Bare noen umiddelbare tanker jeg gjør meg, men greie feilkilder og sjekke. Lenke til kommentar
Balrog11 Skrevet 10. august 2011 Forfatter Del Skrevet 10. august 2011 (endret) første testing av det du sa: er flimring i the witcher 1 , og i metro 2033, men ikke i call of duty black ops eller limbo. (så dette vil vel si at disse punktene dine kan utelukkes? : kablene mellom skjermkort og skjerm , interferens , jordet strømuttak begge spilla kjøres i 1920x1020 (full hd monitor) edit: prøvde "force off" vertical sync i nvidia control panel, og flimring var der da fremdeles. Endret 10. august 2011 av Balrog11 Lenke til kommentar
Balrog11 Skrevet 10. august 2011 Forfatter Del Skrevet 10. august 2011 det er også flimring på witcher 2, selv om der er det mye vanskeligere å se enn i de ovenfor nevnte spillene Lenke til kommentar
Dunno1987 Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Er det tearing, dvs at halve bildet blir oppdatert, mens andre halvdel henger igjen? Hva slags kabel bruker du? VGA, HDMI, DisplayPort eller DVI? Har du en annen kabel du kan bruke? Er det noen strømkabler som går parallelt med skjermkabelen? Erfart det ved avspilling av filmer? Hva med i vanlig 2D desktop bruk? Lenke til kommentar
Balrog11 Skrevet 11. august 2011 Forfatter Del Skrevet 11. august 2011 (endret) det er horisontale "streker" som blender nesten helt inn med bakgrunnen, men dessverre bare nesten. de "bølger" veldig raskt over hele skjermen, mange små linjer som beveger seg kjempefort opp/ned. kanskje jeg heller ikke kan betegne det som linjer heller.. bedre betegnelse på det er kanskje at bildet vibrerer kjempefort på hundrevis av små vertikale linjer over skjermen. dette er over hele bildet, men kun i enkelte spill og ikke i hd-video eller vanlig video, eller på desktopbilde. hvis jeg hadde klart å ta screenshot av det inni spillet så tror jeg ikke man ville sett de "strekene" fordi de må være i bevegelse hvis man skal se det. benytter meg av d-sub på monitoren, og på maskina så må jeg koble kontakten via denne overgangen: jeg har ingen annen mulig tilkoblingstype på dataen, men på skjermen kunne jeg også koblet meg gjennom den overgangen jeg viste bilde av. (dvi-d fant jeg ut at det hette nå) Endret 11. august 2011 av Balrog11 Lenke til kommentar
Balrog11 Skrevet 11. august 2011 Forfatter Del Skrevet 11. august 2011 det virker også som om det er mindre flimring avhengig av hva jeg fokuserer på i spillene.. Lenke til kommentar
Balrog11 Skrevet 13. august 2011 Forfatter Del Skrevet 13. august 2011 fortsatt ikke funnet løsning på problemet.. i age of conan så jeg mye mere til flimringen enn noe annet spill av en eller annen grunn.. Lenke til kommentar
Balrog11 Skrevet 13. august 2011 Forfatter Del Skrevet 13. august 2011 (endret) nye opplysninger: Hvis jeg tar video fra spillene som flimrer (med fraps) og så spiller de av med vlc etterpå, så ser jeg ingenting av flimringen i videoene, selv om flimringen var der da jeg tok videoen inni spillet.. er ikke dette veldig rart?? jeg har prøvd å bytte strømledninger til skjerm og data, prøvd å sjekke alle kontakter i pcen, oppdatert alt som er av drivere, byttet dvi-d overgang, prøvd med oc genie både av og på.. noen som har andre forslag til hva dette kan være, eller hva jeg kan prøve på? har også prøvd å forandre alle 3dsettings i nvidia control panel , uten hell, til det motsatte av det de stod på; antialias, vertical sync osv.. det hjelper ikke å kjøre spillene i window-mode. Endret 13. august 2011 av Balrog11 Lenke til kommentar
Jaybird Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 Kjører du kablet nettverk? Forsøk å ta ut nettverkskabelen og se om det hjelper. Lenke til kommentar
DashN Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 Hei. Hvis jeg skjønner dette riktig så bruker du muligens kabelen (vga basert) som fulgte med skjermen og bruker en overgang for å kunne bruke dvi inngangen på skermen. Har du prøvd å bare koble kabelen til vga inngangen på skjermen uten denne overgangen? Jeg har en mistanke om det er enten dvi inngangen som er synderen eller at vga kabelen som bør erstattes med en ren dvi kabel. cheers! Lenke til kommentar
Balrog11 Skrevet 13. august 2011 Forfatter Del Skrevet 13. august 2011 Hei. Hvis jeg skjønner dette riktig så bruker du muligens kabelen (vga basert) som fulgte med skjermen og bruker en overgang for å kunne bruke dvi inngangen på skermen. Har du prøvd å bare koble kabelen til vga inngangen på skjermen uten denne overgangen? Jeg har en mistanke om det er enten dvi inngangen som er synderen eller at vga kabelen som bør erstattes med en ren dvi kabel. cheers! takk for svar; jeg har en vga-kabel, og i datamaskinen så må jeg bruke en overgang for å koble kabelen til maskinen, altså dvi-d inngang på maskinen på selve skjermen trenger jeg ikke noen overgang, og plugger vga kabelen bare rett i. og om det var noe problemer i forhold til kabel, ville det da ikke flimret overalt, og ikke bare inni spill? Lenke til kommentar
Balrog11 Skrevet 13. august 2011 Forfatter Del Skrevet 13. august 2011 Kjører du kablet nettverk? Forsøk å ta ut nettverkskabelen og se om det hjelper. trådløst. prøvde også å ta ut trådløse nettverkskortet, uten at noe forandringer skjedde. Lenke til kommentar
Kurtis Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 (endret) Så når du frapser "linjene", er de ikke å finne i videoen? Ikke at jeg er noen ekspert, men det høres for meg ut som problemet da ligger et sted _etter_ skjermkortet har behandlet ferdig bildet? Dvs, skjermkortutgang, kabel, skjerminngang, skjerm i seg selv. Og evt. "støy". Jeg ville gått over VGA/DVI-overgangen, sett at den satt ordentlig sammen. Skru den fast om mulig. Den som går i skjermen også ofc. Vedvarer problemet: prøv å bytt kabel og/eller overgang om mulig. Se på skjermkortutgangen etter skader. Har du en haug med ikke-relevante kabler og kontakter koblet til pc eller skjerm, eller liggende i en haug ved pc'en, koble fra og flytt det som lar seg gjøre. (Tviler på det gir noen effekt, men greit å prøve alt) Prøv til slutt skjermen på en annen pc med Age of Conan, om mulig. (siden du sier det er verst her). Ikke utelukk fysiske feil bare fordi problemet ikke er konsekvent. Men om du ikke har gjort det, sjekk innstillingene i spill som ikke flimrer, opp mot de som gjør det. Edit: Gikk utifra at skjermen din ikke hadde DVI-inngang, men det har den jo? Hvorfor bruker du da en VGA-kabel? Prøv å få byttet ut til en DVI-kabel om tilgjengelig. Edit2: Leste det du sa om tilkobling igjen, og forstår jeg rett har du en DVI-kabel ut av skjerm med VGA-overgang inn i pc'en. Det rare er jo at skjermkortet ditt har dual-dvi. Du har ikke koblet deg på det integrerte skjermkortet ellerns (om du har)? Endret 13. august 2011 av Kurtis 1 Lenke til kommentar
Balrog11 Skrevet 13. august 2011 Forfatter Del Skrevet 13. august 2011 (endret) Så når du frapser "linjene", er de ikke å finne i videoen? - det stemmer Ikke at jeg er noen ekspert, men det høres for meg ut som problemet da ligger et sted _etter_ skjermkortet har behandlet ferdig bildet? Dvs, skjermkortutgang, kabel, skjerminngang, skjerm i seg selv. Og evt. "støy". Jeg ville gått over VGA/DVI-overgangen, sett at den satt ordentlig sammen. Skru den fast om mulig. Den som går i skjermen også ofc. Vedvarer problemet: prøv å bytt kabel og/eller overgang om mulig. Se på skjermkortutgangen etter skader. eneste jeg har prøvd å bytte er mellom de to dvi-inngangene på maskinen, og bytte mellom to ulike dvi-vga overganger. Kan se om jeg finner noen andre kabler. Har du en haug med ikke-relevante kabler og kontakter koblet til pc eller skjerm, eller liggende i en haug ved pc'en, koble fra og flytt det som lar seg gjøre. (Tviler på det gir noen effekt, men greit å prøve alt) Prøv til slutt skjermen på en annen pc med Age of Conan, om mulig. (siden du sier det er verst her). Ikke utelukk fysiske feil bare fordi problemet ikke er konsekvent. Men om du ikke har gjort det, sjekk innstillingene i spill som ikke flimrer, opp mot de som gjør det. Edit: Gikk utifra at skjermen din ikke hadde DVI-inngang, men det har den jo? Hvorfor bruker du da en VGA-kabel? Prøv å få byttet ut til en DVI-kabel om tilgjengelig. bruker vga kabel, for det er det som har fulgt med dataen, og har ikke annen. men kan kjøpe det om du tror det kan hjelpe! dvi inngang på skjermen og dataen er litt ulike, men det har kanskje ikke noe å si? (se forskjell på bildene): Edit2: Leste det du sa om tilkobling igjen, og forstår jeg rett har du en DVI-kabel ut av skjerm med VGA-overgang inn i pc'en. Det rare er jo at skjermkortet ditt har dual-dvi. Du har ikke koblet deg på det integrerte skjermkortet ellerns (om du har)? har dette skjermkortet: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=623543 det har to dvi utganger, derfor må jeg bruker overgang for vga-kabelen min der, men ikke overgang på skjermen. edit: men på informasjonen står det dette: 2 x DVI-I - 29-pin kombinert DVI 1 x HDMI - 19-pins mini HDMI type C 1 x VGA - 15-pin HD D-Sub (HD-15) ( med adapter ) <--- betyr ikke dette en vanlig vga inngang da? slik at jeg skulle koblet en slik kabel rett inn? jeg kan ikke se den utgangen... det jeg ser er to dvi utganger og en hdmi utgang. edit 2: kan heller ikke se vga utgang på screenshotet på siden for det skjermkortet da. Endret 13. august 2011 av Balrog11 Lenke til kommentar
Balrog11 Skrevet 13. august 2011 Forfatter Del Skrevet 13. august 2011 (endret) tusen takk kurtis!! problemet var faktisk vga kabelen. fant en gammel vga kabel liggende her, og flimringen forsvant! vil forresten en dvi kabel gi bedre bilde enn vga kabel med overgang? utrolig deilig at det var en slik "fillefeil" som at det bare var den kabelen som var årsaken. men syns det er utrolig merkelig at en kabelfeil kan kun vise seg i enkelte spill og ikke ellers.. Endret 13. august 2011 av Balrog11 Lenke til kommentar
Kurtis Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 (endret) tusen takk kurtis!! problemet var faktisk vga kabelen. fant en gammel vga kabel liggende her, og flimringen forsvant! vil forresten en dvi kabel gi bedre bilde enn vga kabel med overgang? utrolig deilig at det var en slik "fillefeil" som at det bare var den kabelen som var årsaken. men syns det er utrolig merkelig at en kabelfeil kan kun vise seg i enkelte spill og ikke ellers.. Ah, så bra! Så for meg et scenario der du hadde overgang til DVI på begge sider av en VGA-kabel. VGA til DVI skal ikke være et problem i det hele tatt. Dette er det nok mange andre som har mer peilig på enn meg, men ettersom jeg kan se etter et kjapt google søk, så er VGA-kabling ofte mer mottakelig for støy, som da fortsatt kan være en synder. Den gamle kabelen din var kanskje av suspekt kvalitet? Eller skadet? Beveger meg helt ut i teoriene her nå, men kan jo være noen elementer i de berørte spillene sendte litt spesielle signaler over kabelen som lot seg forstyrre? Ellernoe? Shrug. Har selv vært borti en maskin som nektet fullstendig å starte opp windows, helt til jeg byttet strømkabelen. Ja, den mellom PSU og vegg. Og jeg kunne bytte tilbake igjen etterpå. Når det gjelder forskjellen i DVI-kontaktene, så har den lite å si, utover at du må ha en DVI-D kabel (den med bare én enkel flat pinne) Og det er vel denne som er standard. Billedmessig, VGA vs DVI, er det mange meninger om der ute. Det var visst viktigere med DVI i LCD-skjermenes barndom. Nå er det visst litt hipp som happ? Jeg foretrekker minst mulig overganger på alle slags kabler, derfor foretrekker jeg DVI. Endret 13. august 2011 av Kurtis Lenke til kommentar
Balrog11 Skrevet 13. august 2011 Forfatter Del Skrevet 13. august 2011 Har selv vært borti en maskin som nektet fullstendig å starte opp windows, helt til jeg byttet strømkabelen. Ja, den mellom PSU og vegg. Og jeg kunne bytte tilbake igjen etterpå. haha, nei er ikke alltid like lett å bruke logikk når det gjelder IT-spesifikke problemer. Den gamle kabelen din var kanskje av suspekt kvalitet? Eller skadet? Beveger meg helt ut i teoriene her nå, men kan jo være noen elementer i de berørte spillene sendte litt spesielle signaler over kabelen som lot seg forstyrre? Ellernoe? Shrug. er bare et halvt år gammel og fulgte med skjermen. Har ikke vært spesielt hardhendt med den heller, så var vel bare dårlig kvalitet eller noe.. uansett en lettelse at jeg slapp scenarioet jeg har sett for meg: "levere inn pc til reperasjon av feil, de mener det var min feil og jeg må betale i dyre dommer. eller scenerio 2: de prøver å reparere, men feilen er fortsatt der og jeg må sende inn på nytt og på nytt og ikke få glede av den nye pcen min på lang tid. Så du har virkelig gjort meg lettet ved at du fant det ut! Takk igjen 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå