Gå til innhold

Hvordan finne partiet sitt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Aha.. Ser den.. Lastet ned prinsippprogrammet til SV også som jeg skal lese imorgen.

Men sosialistisk ville jeg aldri kalt meg.. Så litt skeptisk der :p

Som mange andre her må jeg likevel presisere at lokalvalg og Stortingsvalg er to forksjellige ting. Ofte har de lokale partiene større eller mindre avvik fra det partiet mener nasjonalt, og enkelte temaer (da spesielt miljø og innvandring) kan man gjøre lite med i kommunestyret. Finn ut hva lokallagene rundt deg mener.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Tja, denne gir ofte en god pekepinn og er en av de bedre partitestene: http://www.tv2nyhetene.no/valg09/partitesten/

Men denne testen er basert på Storingsvalget, ikke lokalvalgene. Hva et parti sentralt mener om skatt sier lite om hvor lokallaget i din kommune vil bygge den nye idrettshallen..

Det er selvfølgelig en sammenheng mellom hva partiet mener sentralt og lokalt, men den er slett ikke så absolutt. Se på FrP: Sentralt er de veldig mot bompenger, mens de i flere kommuner (Os og Tønsberg er to eksempler, jeg mener bestemt det finnes flere) har innført det. Se på partienes program i din kommune og i ditt fylke ( og les det med litt kritisk blikk, er det de sier gjennomførbart?)

Lenke til kommentar

Babushka: Disk forklarer godt hovedforskjellen mellom SV og Venstre. SV har et ekstremt fokus på det offentlige og vil helst ha så lite som mulig privat. Venstre er mer pragmatiske når det kommer til privat/offentlig og fokuserer på hva som funker og ikke så mye på eierskap. Samtidig har den en fantastisk næringspolitikk, sammenlignet med SV's ikke-eksisterende næringspolitikk.

AP er ikke så ille på sin måte men jeg har et par problemer med de.

- De er konservative, altså lite endringsvillige.

- De støtter en utdatert ruspolitikk

- De er mer opptatt av arbeidsplasser i seg selv en å ha et godt næringsliv som skaper både arbeidsplasser og vekst

- De har en horribel miljøpolitikk

- De har blitt like ille som Frp i innvandringspolitikken

- I likhet med Høyre støttet de innføringen av DLD og det er i min øyne mer eller mindre landssvikere, overvåkningskåte og ikke verdt min tilitt.

Okei, mer enn et par punkter, men det er de største problemene jeg har med AP.

Men ja, som mange har nevnt her så er det lokalvalg nå og lokale saker er viktige så det kan være greit å sette seg inn i de. Samtidig synes jeg det er viktig, også i lokalvalg, å vite de grunneleggende holdningene til partiene siden det kan være greit å vite hva partiet kommer til å gjøre i fremtidige spørsmål også.

• Liker 1
Lenke til kommentar

- De (AP) har blitt like ille som Frp i innvandringspolitikken

Her ser du en veldig god grunn til å ikke stemme på Venstre. Det er trist hvor ekstreme Venstre har blitt iforholdtil innvandring at de ikke klarer å se forskjellen mellom AP og FRP.

Ikke glem at Pivotal ser på Venstre med sine øyne. AP har ikke en horribel miljøpolitikk. Venstre har en del radikale forslag, men jeg mener det viktigste om man skal gjennomføre god politikk er å ha bakkekontakt. Det var f.eks. ingen reduksjon i CO2-utslipp under bondevikregjeringen, mens AP reduserte CO2-utslippene.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Takk, takk! Setter av kvelden til å lese litt mer på de lokale sakene istedenfor, siden det nærmeste valget er kommunevalget.

Mye nyttig info her, begynner å få et innblikk over hva jeg skal kikke mer etter nå ihvertfall :)

Tror ikke SV er noe for meg ihvertfall.. Jeg er veldig opptatt av globalisering, en god næringspolitikk, liberalisering i fellesskap og ikke minst bra samfunns og miljøvernspolitikk, noe som jeg har et inntrykk av at Venstre har. De har meget gode slogan også, la jeg merke til.. F.eks at alle i samfunnet skal yte så godt som de kan i fellesskap og bli flink på sine felt og yte for samfunnet samtidig som alle har en sjanse til å vise hva de kan og hvem de er. Ikke utelukke de svakeste leddene i samfunnet, men inkludere dem. Det er et tema jeg stiller meg sterkt bak.. Det gjelder både narkispolitikken, invandringspolitikk og de funksjonshemmede i landet.

Lenke til kommentar

Camlon: Det skulle strengt tatt være en "nesten" imellom der. Men jeg synes absolutt AP gjør en god jobb i å nerme seg Frp og det er ikke noen tvil om at AP er langt mer innvandringsfiendtlige nå enn før.

Utsagnet ditt om miljøpolitikk her faller på sin egen urimelighet. Selvfølgelig fikk ikke bondevikregjeringen kuttet i Co2 fordi når de gikk inn for det så ble de kastet av resten av stortinget (AP inkludert). Bondevikregjeringen er den eneste regjeringen i verden som faktisk gikk av på et miljøspørsmål, som nettopp var rensing av Co2.

Og man trenger ikke gå lengre enn aps "månelanding" for å vise hvor lite de prioriterer miljø.

Babushka: Ser forresten at du bor i Bergen, der er jo defintivt lokalpolitikken spennende for tiden. Jeg kjenner mange av Venstrepolitkerne der og det er skikkelige folk og de har også mange unge høyt oppe på listen og det synes jeg er svært positivt.

Noen hjelpsomme linker lokalt:

http://www.venstre.no/hordaland/bergen

førstekandidaten: http://valg.tv2.no/velgerguiden/2011/kandidater/hordaland/bergen/bergen-venstre/julie-andersland/

Andrekandidatenhttp://valg.tv2.no/velgerguiden/2011/kandidater/hordaland/bergen/bergen-venstre/erlend-horn/

Lykke til med valget ditt. Uansett hva du velger så synes jeg det er veldig positivt å se at så mange fler blir både aktive, beviste på hva de stemmer og i det hele tatt bruker stemmeretten sin :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er enig med 'the_last_nick_left", siden det er kommune/fylkestingsvalg faller det mer naturlig å sette seg inn i hva de forskjellige partiene mener lokalt. Det letteste er vel å dra inn på alle partienes lokale hjemmeside og lese programmet for hva de vil gjøre i neste periode..:thumbup:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for linkene, lagrer dem til senere mtp at leser til eksamen på dagtid.

Bor i Bergen ja, men får se hvor lokalvalget blir.. Har foreldre som bor på landet utenfor bergen, og det har vært styr med endring av folkeregistrert adresse og sånn i det siste..

Er det forresten slik at man stemmer der man har folkeregistert adresse, eller?

Endret av baBuShKa
Lenke til kommentar
Det frister i grunn veldig å stemme på AP nettopp for å sikre meg at FRP ikke kommer til makten.

Du må ha i baktanker at heller ikke Venstre støtter en regjering med Frp, dette kom tydelig frem ved det siste Stortingsvalget. Mange vil si at dette var en av hovedgrunnene til hvorfor de rødgrønne fikk flertall. Venstre er uenig i grunnlegende verdier med Frp, der i blant innvandringspolitikken og økonomi politikken (Frp ønsker å bruke langt mer av oljefondet enn det handlingsregelen tillater i dag). Slik sett er en stemme til Venstre også en stemme mot Frp.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jepp, men man blir uansett påvirket den ene eller andre retningen lokalt når det gjelder dette også, så innvandring og ting rundt det er også et element lokalt og dermed til dels aktuelt også i lokalvalg - dermed bør man også ha med dette punktet hvis det betyr noe for sitt valg. Dermed syns jeg det har en misjon i diskusjonen og ikke fases ut i egen tråd.

Lenke til kommentar

Lokalt sett synes ofte folk innvandring er trivelig. Jeg har ingenting i mot å se folk som er annerledes enn meg rundt omkring på gatene og jeg liker den lokale tyrkiske resturanten og den lokale kebabsjappa.

Det er litt sært når folk ønsker velkommen alle godene til globalisering, bare ikke folkene :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...