baBuShKa Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 (endret) Hei.. Jeg har egentlig lenge hatet politikk og sett totalt vekk fra det. Nå nylig har jeg engasjert meg mer og mer i politikken her i landet og verdenspolitikken og tenkte at jeg skal begynne å ta det noe mer seriøst og muligens ikke stemme blankt etterhvert. Hvordan finner man sitt mest ideelle parti? Er det noen smo vet om korte sammendrag om alle partiene bare så jeg får et lite innblikk over hvilke partier jeg skal følge med på? Jeg er for innvandringspolitikk og integrering, men sysn vi likevel skal passe på hva vi slipper inn i landet og skjerpe reglene litt. Ellers er jeg for det demokratiske skattesystemet og lovverket og prøver å engasjere meg om narkisproblemene våre og samfunnsorienterte konflikter. Etter hva jeg har på følelsen, så heller det ganske mye mot AP. Høyreesktremistiske partier er det bare å slette fra listen min.. Tips til sammenrdag om venstreorienterte partier som jeg burde sjekke ut litt nærmere? Litt dumt å stemme AP bare fordi jeg ikke har giddet å sjekke ut andre partier.. Takk på forhånd Endret 9. august 2011 av baBuShKa Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Du er for innvandringspolitikk ja, for hva da? flere, eller færre? Ellers kan man egentlig ta følgende tilnærming; finn den politiker du liker minst, det partiet stemmer du ikke på. Så nest minst. Osv. Den person som fronter et politisk parti som du klarer å se på mer enn 5 sekunder uten å føle ubehag. Thats a keeper. 1 Lenke til kommentar
SubHuman Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Høres ut som at AP er best for deg etter det jeg leste i tråden din. Ellers så ville jeg sjekket ut hjemmesidene til de forskjellige partiene og eventuelt lese litt på wikipedia. 2 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Bare til info: Til høsten er det kommune- og fylkestingsvalg. Der bestemmes de lokale sakene. Innvandring, skole, skattesystemet etc. blir bestemt i stortingsvalget, neste er om to år. Så ved dette valget skal du se hva de forskjellige partiene vil gjøre i din kommune og hvem som står på listene der, og ikke bry deg så mye om Jens, Erna og Siv. 4 Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 9. august 2011 Forfatter Del Skrevet 9. august 2011 (endret) Ahh, syns det hørse ut som gode idéer. Grunnen til at jeg begynte å tenke litt mer på det nå, er nettopp pga kommunevalget som kommer snart. PLeier de å legge ut lister over saker og goder som de forskjellige partiene lover oss osv før valget? Tenker nå på kommunevalget Norskgoyy; Hverken eller.. Syns de som fortjener det skal få lov til å bosette seg og integrere seg og så få en sjanse til å bli her. Men som sagt, jeg syns at den politikken bør ha grenser for hvem skal komme inn i landet, og ihvertfall hvem som skal få lov til å bosette seg. Skal prøve å lese litt mer på Wiki og nettsidene til partiene. Men det er alltids kjekt med erfaring fra folk som stemmer, og ikke de som representerer partiene. Da det sikkert ikke alltid stemmer overns hva de lover og hva de utfører i praksis.. Btw, alltid "+1" til de første som svarer godt, takk Endret 9. august 2011 av baBuShKa Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 PLeier de å legge ut lister over saker og goder som de forskjellige partiene lover oss osv før valget? Tenker nå på kommunevalget De fleste partiene, i de fleste kommuner, sender ut programmet sitt i posten (som uadressert reklame), har lokallaget en oppegående nettside bør det jo også finnes der. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Les partiprogrammene, dem ligger stort sett på partiene sine hjemmesider. Politikk handler ikkje om å nødvendigvis støtte partiet ditt på godt å vondt, men og velge seg enkelt saker som du ønsker gjennomført i løp av en 4års periode, så det og skifte parti i fra år til år er langt i fra en ulovelighet. Lenke til kommentar
Endeby Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Jeg vil anbefale deg å gå inn i politikken med åpent sinn. For å faktisk være sikker på at man finner det partiet man er mest enig med burde man aller helst lese litt i alle partiprogrammene, om man har tid. Kanskje man blir positivt overrasket? 1 Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Er selv også meget interessert i narkisproblemet vårt. Forklar heller hvordan du planlegger å løse tingene, så kan vi heller se hvor du hører hjemme. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 (endret) Lese seg klok på alle partiene. Finne ut hva de enkelte står for i dag. Forstå forskjellen på høyre og venstre. Forstå hvordan de ønsker å bruke pengene. Se hva poenget er med de ulike ideologiene; hva baktanken er. Endret 9. august 2011 av turbonello Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 http://wiki.diskusjon.no/index.php/Guide:Det_Politiske_Landskap Grei side dersom du er lat, og ønsker vite hvor du hører hjemme. Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 9. august 2011 Forfatter Del Skrevet 9. august 2011 Forstå hvordan de ønsker å bruke pengene. Interessant tema for min del, takk for tips Hvordan vi skal løse narkopolitikken, for å være ærlig så vet jeg ikke det.. En ting jeg vet er at staten misbruker ufattelig mye penger på metoder som ikke funker. Har nylig gått litt inn i tanken om å legalisere enkelte narkotikastoffene for å få vekk langerene. 1 Lenke til kommentar
sosialliberal Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Forstå hvordan de ønsker å bruke pengene. Interessant tema for min del, takk for tips Hvordan vi skal løse narkopolitikken, for å være ærlig så vet jeg ikke det.. En ting jeg vet er at staten misbruker ufattelig mye penger på metoder som ikke funker. Har nylig gått litt inn i tanken om å legalisere enkelte narkotikastoffene for å få vekk langerene. Hvis dette ligger høyst på prioriteringslista di, så er nok ikke AP partiet for deg. Uten at andre klandrer meg for politisk promotering av partiet som jeg selv er stemmer for, er jeg nødt til å si at det eneste partiet på Stortinget som ønsker legalisering av narkotikka er partiet Venstre. Ta en titt på linken, og bedøm selv om denne politikken er i samsvar med dine preferanser: http://www.venstre.no/sentralt/organisasjon/artikkel/342 Er det noen mer du lurer på ut over dette, stiller jeg meg tilgjengelig for å svare. 2 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 http://wiki.diskusjo...itiske_Landskap Grei side dersom du er lat, og ønsker vite hvor du hører hjemme. Føler denne er utdatert og ukorrekt. Det beste er å gå inn på hvert enkelt parti sine nettsider å lese hva deres politikk går ut på. Se hvordan de argumenterer. Se om man er enig i argumentene deres og så videre. Når man leser på de ulike partisidene vil man etterhvert danne seg sine egne meninger, og så kommer man nærmere og nærmere sitt eget politiske ståsted. Noen velger partier ut i fra hva vennegjengen velger, men jeg håper de fleste faktisk tenker seg godt om, og lærer de ulike partiene å kjenne innenfra, istedet for å basere seg på det andre måtte si. For eksempel så er det mye negativt prat om sosialisme og sånt, men det viser seg også at de som snakker om det mangler kunnskaper om det også. Selv om mange ikke gjør dette. Det er heller ikke noe parti som er mer riktig enn andre, fordi alle partiene har bare ulike måter å tenke på. De kan være riktige på ulike måter. Og på mange måter kan de bevege seg mot et og samme svar, selv om de har ulikt utgangspunkt. De har ulik agenda også... Og de har ulike hjertesaker. Det som er viktigst for deg, det vil du sannsynligvis finne ut etter å ha lest igjennom alle partiene fra høyre til venstre, parti fra parti. Det gjelder å sette seg litt inn i tingene før man bare stemmer på noe... Grunnen er jo at man selv da er med på å styre retningen samfunnet skal gå i. Skal man ha mindre skatter, og større forskjell på fattig og rik, da er høyresiden et godt valg. Vil man at alle skal ha det bra i et samfunn, så er venstresiden et godt valg. Syntes man synd på de rikeste i landet, så er høyre og frp gode valg. Syntes man synd på de fattige og de svakeste i samfunnet, så er AP og SV, og til og med Rødt et godt valg. Ønsker man å ha en mellomting så er det alle partiene i midten for disse... Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Forstå hvordan de ønsker å bruke pengene. Interessant tema for min del, takk for tips Hvordan vi skal løse narkopolitikken, for å være ærlig så vet jeg ikke det.. En ting jeg vet er at staten misbruker ufattelig mye penger på metoder som ikke funker. Har nylig gått litt inn i tanken om å legalisere enkelte narkotikastoffene for å få vekk langerene. Venstre... Partiet Venstre. Partiet Venstre er mer til høyre i det politiske landskap enn Arbeiderpartiet og SV (sosialistisk venstreparti) økonomisk. Man kan selvsagt gå inn å påvirke innen et hvert parti tror jeg angående dette. For meg personlig er ikke narkotika det viktigste, for meg er det det viktigste at det ikke er så voldsomme store sosiale forskjeller på folk. Enda viktigere er det for meg at alle skal ha et likt tilbud, og at de får et godt tilbud offentlig, og at hjelpen, for eksempel helsetjenester (sykehus og liknende) skal være der for alle, og at det ikke skal koste deg et rødt øre når du blir skikkelig syk, eller skader deg. Da skal du få behandling uten at det skal koste deg noe. Dette er FrP og Høyre i mot... De ønsker å privatisere hele helsesektoren slik at de rike ikke slipper å betale noe mer enn nødvendig. De ønsker altså ikke noe sosialdemokratisk spleiselag, de ønsker å bygge samfunnet på egoisme og egeninteresse. Venstresiden derimot, står for det motsatte: Ønsker at hele samfunnet samarbeider, og hjelper hverandre til et godt liv. Lenke til kommentar
Endeby Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 (endret) Hvis dette ligger høyst på prioriteringslista di, så er nok ikke AP partiet for deg. Uten at andre klandrer meg for politisk promotering av partiet som jeg selv er stemmer for, er jeg nødt til å si at det eneste partiet på Stortinget som ønsker legalisering av narkotikka er partiet Venstre. Ta en titt på linken, og bedøm selv om denne politikken er i samsvar med dine preferanser: http://www.venstre.no/sentralt/organisasjon/artikkel/342 Er det noen mer du lurer på ut over dette, stiller jeg meg tilgjengelig for å svare. Selv om jeg digger at en sosialdemokrat nærmest kaster en potensiell velger inn i partiet mitt, må jeg, ironisk nok, si at Venstre ikke er riktig så liberale på det punktet (enda!). Venstre har formelt sett kunn gått inn for heroinassistert behandling, og det ser ikke ut til at legalisering har veldig stor oppslutning i andre deler av av partiet enn Unge Venstre, som er for legalisering. I dagens Venstre er man livredd for ordet "legalisering", og liker det mer moderate "skadebegrensning" bedre. Jeg er dog enig med deg i at Venstre er det partiet på Stortinget som er klart nærmest, og er overbevisst om at partiet en gang i fremtiden blir for full legalisering. Men når jeg snakker om Venstre er jeg ikke mer nøytral enn Mr.Turbo når ham snakker om de sosialistiske partiene. Så husk å ta det jeg sier med en stor klype salt. Endret 9. august 2011 av Disk Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Tja, denne gir ofte en god pekepinn og er en av de bedre partitestene: http://www.tv2nyhetene.no/valg09/partitesten/ Sånn bortsett fra det så anbefaler jeg å velge litt utifra ideologi siden det gir en viss pekepinn om hvor partiene kan finne på å gå i fremtidige saker også. Jeg klarer ikke helt å oppsummere partiene på en god måte uten mitt bias, men om du ønsker det kan jeg godt skrive et lite avsnitt om hvordan jeg ser partienes ideologier. Alle partiene har noe positivt og noe negativt. Jeg ser at du nevner narkotikapolitikk og om du er seriøs i ditt engasjement i dette ville jeg anbefale å sjekke ut Venstre. Slik jeg ser det er det de eneste som er villige til å ta problemet seriøst og ikke fortesette med dagens håpløse politikk. Venstre vil avkriminalisere narkotika. Det vil si at de vil begynne å behandle narkomane som pasienter og ikke kriminelle. Det er svært mange venstre-politikere som er ekstremt engasjert i narkotikapolitikken og det er det eneste partiet med en human narkotikapolitikk. Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 9. august 2011 Forfatter Del Skrevet 9. august 2011 (endret) Privatisering av offentlige spekter har jeg veldig lite til felles. FRP er en av de partiene jeg har lest mest om, og det er et parti jeg avskyr.. Spesielt FRP-ungom.. Har lest gjennom det viktigeste i prinsipprogrammet til Venstre via nettsiden, og det lover godt.. Liker veldig godt det de står for og jeg kan si meg enig i mange av de punktene smo de lover. Hva er egentlig forskjellen mellom SV og Venstre? Skal få lest litt mer på slike programmer etterhvert Pivotal: haha! Fikk: "PArtiet du er mest enig i er AP etterfulgt av det Sosialistiske Venstreparti og så Senterpartiet.." "Partiet du er mest Uenig i er FRP" Ikke dumme resultater mtp min egen følelse og det dere her sier. Det frister i grunn veldig å stemme på AP nettopp for å sikre meg at FRP ikke kommer til makten.. Endret 9. august 2011 av baBuShKa Lenke til kommentar
Endeby Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Hva er egentlig forskjellen mellom SV og Venstre? Den største forskjellen, som jeg også kan si uten å vise bias, er at SV er sosialistisk og Venstre er liberalt. Stor forskjell bare det. SV har stor tro på det offentlige, og mener at det er best å holde det private unna alt som er viktig i samfunnet (tilogmed barnehager), og begrunner det med at de private bare tenker profit. Venstre ønsker privat intiativ velkommen, men ønsker også at det offentlige skal ha hovedansvaret for viktige områder som skole og helse (uten at dette betyr at det private skal stenges ute). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå