Goscinny Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Hei! Skal ha nytt kamera. Tenker meg fra 1000 og opp til 1500 kroner. Har egentlig ikke så mye peiling på kamera. Hadde vært greit med HD-video (om den er brukende). Ikke alt for stort. Tok et søk på prisguide og fant disse: =6&sort=popularity&order=desc&manufacturerId[]=32&manufacturerId[]=144&manufacturerId[]=149&manufacturerId[]=151&manufacturerId[]=152&pg-q=&price_min=1000&price_max=1500"]Liste Hvilket ville du valgt, og hvilket gir mest for pengene? Takknemlig for alle seriøse og kloke svar . Valgte ut noen produsenter jeg kunne tenke meg og har noe erfaring med. Men om et kamera fra en annen produsent gir et bedre kamera i denne prisklassen, er jeg veldig åpen for det . Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 (endret) Mye zoom - høy bildekvalitet - lav pris. Velg to av tre. Hvor mye zoom trenger du egentlig? (Tar du i for mye så går det ut over andre ting) Trenger du noe mer enn auto-modus, scene-modus og p? Er det nok med 720p HD video eller vil du ha 1080p HD video? Har du HDMI-inngang på TV-en? Er det noen andre funksjoner og egenskaper du helst vil ha med?' Hvilket kamera hadde du fra før? Endret 9. august 2011 av Simen1 Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 9. august 2011 Forfatter Del Skrevet 9. august 2011 Prioritet: 1. Bildekval 2. Zoom 3. Pris (må være innenfor de 1500) Trenger vel bare automodus (er ingen dreven fotograf). Scenemodus og "p" vet jeg ikke hva er. Har HDMI-inngang på TV. Vet ikke hvor stor forskjellen er på 720p og 1080p, og vet derfor ikke hvor viktig det er for meg med 1080p kontra 720p. Vet ikke om noen andre funksjoner og egenskaper jeg kunne tenke meg. Hvilke funksjoner og egenskaper er det noen kamera har, som ikke andre har? Tror ikke f.eks. GPS er nødvendig for min del. Det forrige kameraet var et Canon Ixus 500. Om det er til noen hjelp, vet jeg ikke. Takk for svar, Simen1!!11 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 (endret) Scenemodus er modusene portrett, landskap, makro og noen til. Kameraet gjør noen prioriteringer som optimaliserer bildekvaltiteten for de ulike motivtypene. p er program-modus eller praktisk talt full auto med unntak av blitsen. Blitsen er ofte en fordel å styre selv fordi kameraet vanskelig kan gjette seg til når den bør brukes og når den ikke bør brukes. Jeg anbefaler deg uansett å velge en passende modus for optimal bildekvalitet i ulike situasjoner. Kameraet gjør så og alt, akkurat som i full auto, så det blir ikke vanskeligere. Det er kun i p-modus du må gjøre noe ekstra: velge blits av eller på. Det er neppe stor forskjell på 720p og 1080p i praksis. Vansligvis er det kamerabevegelser som skjelving på hånda som ødelegger mest for behagelig video. Et stativ, eller litt enklere: god støtte mot et stødig underlag, er en fordel når man skal filme. Da blir opptakene mer stabile og man slipper å bli "sjøsyk" foran TV-en. Innebygget bildestabilisering (enten optisk eller sensor shift-typen) hjelper også godt mot "sjøsyke" opptak. Canon Ixus 500 ble lansert i 2004 så du vil nok merke stor forskjell på det og et nytt kamera. =6&manufacturerId[]=32&manufacturerId[]=144&manufacturerId[]=149&manufacturerId[]=151&manufacturerId[]=152&pg-q=&price_min=1000&price_max=1500&detailId[]=809%283324%29&detailId[]=809%282779%29&detailId[]=2244%281253%29&detailId[]=2244%281278%29"]Her er en oppdatert og forkortet liste med kameraer som har bildestabilisator og enten 720p eller 1080p videofunksjon. Nå synes jeg det begynner å bli vanskelig å velge videre for de er nokså like ut i fra spesifikasjonene. Endret 9. august 2011 av Simen1 Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 11. august 2011 Forfatter Del Skrevet 11. august 2011 (endret) Tusen takk! Noen få av kameraene har 10x optisk zoom. Resten har under 5x optisk zoom. Går dette på bekostning av andre egenskaper? Medfører kraftigere zoom større fysisk størrelse? Endret 11. august 2011 av Goscinny Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Kraftigere zoom medfører typisk større størrelse, dårligere bildekvalitet og dårligere lysstyrke. Men - du får mye mer fleksibilitet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå