Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har jeg fått infeksjon? - Piercing

monstererdigg

Anbefalte innlegg

Hallo, tok labret piercing i går. Skulle egentlig ta snakebite (dvs. to labreter)

En labret er en piercing på siden av underleppa for de som ikke vet det.

Labret er også en piercingen som er mest utsatt for infeksjoner som jeg har skjønt, pga munnen er det stedet man har mest bakterier på kroppen.

MEN... I går skulle jeg da egentlig ta snakebite, vi tok først det ene hullet. Vi hadde kjøpt to sterile vinyl nåler som var 1,2mm tykke (om jeg husker rett). Selvfølgelig var piercingene vi skulle bruke 1,4mm tykke, så jeg måtte presse den inn i det ene hullet. Tok lang tid og det var vanskelig, men vi klarte det til slutt etter litt ekstra stikking på innsiden av leppa for å få den til å komme igjennom :p

Den andre piercingen var så og si umulig å presse inn i det andre hullet vi lagde, så det ble bare en piercing for denne gang. Og først nå har jeg forstått at det lønner seg å pierce seg hos en profesjonell. Vi var også hygieniske når vi tok piercingen, vasket oss godt på hendene med zalo, brukte sterilt utstyr og vi rensa mye etterpå.

Jeg rensa 4 ganger i går tilsammen, og i dag har jeg rensa en gang. Men idag tidlig når jeg våkna, så hadde det kommet en liten gul klump rundt hullet bak leppa. Var ikke guffe, men en fast gul klump. Er dette død hud? Eller er det en mulig infeksjon? Det gjør ikke noe vondt, leppa er bare utrolig hoven. På utsiden av leppa ved hullet føles det også veldig tørt, dette er vel normalt?

Takker for alle svar, og jeg håper på svar fra folk som vet. Og ikke TROR. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Korleis virka det som ein god idé å putte eitt 1.4-smykke i eitt 1.2-hol? Eg må innrømme at eg er meir enn litt sjokkert over kor mykje smerte du putta deg sjølv igjennom for å spare pengar (antar eg?). Du har i kvart fall påført huda di litt av eit traume.

Du må ikke overrense ein piercing, for då drep du også dei bakteriane som skal vere der, og som hjelp huden din med å gro. Gje piercingen saltvannsbad tre gongar for dagen og skyll munnen din med litt utvanna corsodyl morgen og kveld, samt kver gong du røykar eller lignande.

Å sei at du kun ynskjer å høyre frå folk som veit, og ikkje nokon som tror seier meg at du burde eigentleg ta ein tur til ein piercer eller legen, for ingen av oss er kvalifiserte til å sei om du har ein infeksjon basert på ein beskrivelse på internett.

Eg har valgt å ikkje snakke om valget ditt om å ta piercingen sjølv, sidan du allereie har gjort det, men om det ikkje kom klart nok fram, så sett eg det som eit PS: Å ta piercing sjølv/hos nokon som ikkje veit kva de driv med er ein UTROLEG dårleg plan, og kan ende opp med å øydelegge leppa di. Eg håpar du slipp å bli ein skrekkhistorie, og at du har lært noko.

Lenke til kommentar

Ikkje spinn smykket. Det er ein behandlingsmetode som kun anbefales av frisørar (som uansett ikkje har noko med å stikke hull i kroppen til folk). Når du spinnar eit smykke i såret så riv du opp grodd hud konstant og forlengjer grotida brutalt.

Endret av Eplefe
Lenke til kommentar

Korleis virka det som ein god idé å putte eitt 1.4-smykke i eitt 1.2-hol? Eg må innrømme at eg er meir enn litt sjokkert over kor mykje smerte du putta deg sjølv igjennom for å spare pengar (antar eg?). Du har i kvart fall påført huda di litt av eit traume.

Du må ikke overrense ein piercing, for då drep du også dei bakteriane som skal vere der, og som hjelp huden din med å gro. Gje piercingen saltvannsbad tre gongar for dagen og skyll munnen din med litt utvanna corsodyl morgen og kveld, samt kver gong du røykar eller lignande.

Å sei at du kun ynskjer å høyre frå folk som veit, og ikkje nokon som tror seier meg at du burde eigentleg ta ein tur til ein piercer eller legen, for ingen av oss er kvalifiserte til å sei om du har ein infeksjon basert på ein beskrivelse på internett.

Eg har valgt å ikkje snakke om valget ditt om å ta piercingen sjølv, sidan du allereie har gjort det, men om det ikkje kom klart nok fram, så sett eg det som eit PS: Å ta piercing sjølv/hos nokon som ikkje veit kva de driv med er ein UTROLEG dårleg plan, og kan ende opp med å øydelegge leppa di. Eg håpar du slipp å bli ein skrekkhistorie, og at du har lært noko.

Takk for godt svar :)

Skjønte det i går når jeg faktisk hadde lest litt om piercinger og infeksjoner osv på nettet :p Så den andre piercingen blir tatt profesjonelt ;)

Utvanna Corsodyl? Hva er det? Det er ikke sånne saltvanns dråpe greier?

Lenke til kommentar

Munnskyllemiddel som fås kjøpt på apoteket.

Åja.. Så vanlig munnskyllevann som feks colgate er ikke å anbefale? Eller funker det og? :p

De inneholder ikke det samme, så jeg ville ha spurt på apoteket hvis jeg var deg.

Okey, får gjøre det imorgen :)

Har et lite spørsmål til, jeg går på karate.. Og der er det ikke lov til å ha smykker etc. under trening. Vet du noe om hvor fort labret vokser igjen, og om det finnes gummi piercinger eller lignende? Siste spørsmål ^_^

Endret av monstererdigg
Lenke til kommentar

Har et lite spørsmål til, jeg går på karate.. Og der er det ikke lov til å ha smykker etc. under trening. Vet du noe om hvor fort labret vokser igjen, og om det finnes gummi piercinger eller lignende? Siste spørsmål ^_^

Gummipiercingsmykker finner du mange steder, men det hjelper ikke hvis du blir sparket i fjeset. Gummipiercinger er anbefalt for de som f.eks har tungepiercing som meg, da man kan ødelegge baksiden av tennene sine ved å klirre på tennene med kirurgisk stål eller lignende.

Hvor fort det gror spørs på hvor lenge du har hatt piercingen og hvor fort ting ellers pleier å gro på deg. Min tunge holdt på å gro igjen da jeg hadde tatt den ut i ett par dager, og det er nesten 5 år siden jeg tok den. Navlepiercingen hadde også begynt å gro, og den er snart 2 år gammel, mens hullene i ørene mine ikke gror om jeg så ikke har i øredobber på 6 mnd, så du må se an.

Jeg vil ikke anbefale deg å ta ut piercingen mens ''såret'' gror, både på grunn av at det da fortere kan gro ''sammen'' og med hensyn til at man burde la ''såret'' gro ordentlig rundt piercingen. Hvis du skal dytte ting ut og inn i hytt og pine så vil jeg tro at det fort kan bli til at det ikke får grodd i det hele tatt, og du da kan bli større utsatt for blant annet infeksjon.

Lenke til kommentar

Gummipiercingsmykker finner du mange steder, men det hjelper ikke hvis du blir sparket i fjeset. Gummipiercinger er anbefalt for de som f.eks har tungepiercing som meg, da man kan ødelegge baksiden av tennene sine ved å klirre på tennene med kirurgisk stål eller lignende.

Hvor fort det gror spørs på hvor lenge du har hatt piercingen og hvor fort ting ellers pleier å gro på deg. Min tunge holdt på å gro igjen da jeg hadde tatt den ut i ett par dager, og det er nesten 5 år siden jeg tok den. Navlepiercingen hadde også begynt å gro, og den er snart 2 år gammel, mens hullene i ørene mine ikke gror om jeg så ikke har i øredobber på 6 mnd, så du må se an.

Jeg vil ikke anbefale deg å ta ut piercingen mens ''såret'' gror, både på grunn av at det da fortere kan gro ''sammen'' og med hensyn til at man burde la ''såret'' gro ordentlig rundt piercingen. Hvis du skal dytte ting ut og inn i hytt og pine så vil jeg tro at det fort kan bli til at det ikke får grodd i det hele tatt, og du da kan bli større utsatt for blant annet infeksjon.

Hmm, okei.. Har ikke planer om å bytte smykke før om 5 uker. Jeg får gamble på at 2 timer går greit? (etter ferdig groperiode)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...