Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Pålagt ekstraferie grunnet oppussing - trukket i lønn?

Welhaven

Anbefalte innlegg

Min arbeidsgiver har en tradisjon for pålagt ferie i fellesferien, og dette er da på tre uker. I denne ferien skulle de derimot pusse opp hele lokalet, og slik ble alle ansatte pålagt en ekstra uke ferie.

Totalt har vi 25 feriedager. Da går jo 15 av disse til fellesferien, også hadde jeg fem dager i mai, og to dager tidligere på året, som gjør at jeg satt igjen med 2 feriedager når de bestemte seg får å pålegge oss en ekstra uke.

Det som da har skjedd, er at de tok resten av feriedagene mine, samt trakk meg i lønn for de 3 dagene jeg ikke kunne dekke med feriedager.

Da stiller jeg meg selv spørsmålet om dette i det hele tatt er lov? Må jeg være påpasselig i fremtiden med å ta ut ferie tidlig på året, fordi jeg alltid må ha i bakhodet at arbeidsgiver kan påtvinge meg ferie når som helst, og har jeg ikke nok oppsparte feriedager da så mister jeg lønn?

Setter stor pris på tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette bør fremgå av avtalen din.

Arbeidsmiljøloven;

§ 14-6. Minimumskrav til innholdet i den skriftlige avtalen

[...]

g) arbeidstakerens rett til ferie og feriepenger og reglene for fastsettelse av ferietidspunktet,

[...]

Reguleres også av ferieloven;

§ 6. Feriefastsetting, endring og erstatning

(1) (Hvem som bestemmer tiden for ferie)

Arbeidsgiver skal i god tid før ferien drøfte fastsetting av feriefritid og oppsetting av ferielister med den enkelte arbeidstaker eller vedkommendes tillitsvalgte. Oppnås ikke enighet, fastsetter arbeidsgiver tiden for ferien innenfor de grenser som følger av §§ 7-9.

§ 7. Tiden for ferie

(1) (Hovedferien)

Arbeidstaker kan kreve at hovedferie som omfatter 18 virkedager gis i hovedferieperioden 1 juni – 30 september. Dette gjelder likevel ikke for arbeidstaker som tiltrer etter 15 august i ferieåret. Ferie som er fastsatt til tiden 1 juni – 30 september, og som utsettes i medhold av § 9, kan ikke kreves avviklet på et senere tidspunkt i denne perioden. Arbeidstaker som har avviklet permisjonstid med foreldrepenger etter folketrygdloven §§ 14-1 til 14-15, i hele hovedferieperioden, kan motsette seg å avvikle hovedferien innen ferieårets utløp.

Det er også en endringsadgang etter;

Ferieloven § 6. Feriefastsetting, endring og erstatning

(3) (Endring av fastsatt feriefritid, erstatning mv)

Tiden for ferieperiode som arbeidstaker har mottatt underretning om, kan endres av arbeidsgiver hvis det er nødvendig på grunn av uforutsette hendinger. Slik endring kan bare foretas når avvikling av den fastsatte ferien på grunn av uforutsette hendinger vil skape vesentlige driftsproblemer, og det ikke kan skaffes stedfortreder.

Arbeidsgiver skal på forhånd drøfte spørsmål om endring med arbeidstaker. Arbeidstaker har rett til å la seg bistå av en tillitsvalgt under drøftingen. Under drøftingen plikter arbeidstaker å gi opplysninger om merutgifter som vil bli krevet erstattet.

Arbeidstaker kan kreve erstatning for dokumenterte merutgifter som følger av en omlegging av ferien. Merutgifter som arbeidstaker ikke har gitt opplysninger om under drøfting, kan bare kreves erstattet i den utstrekning de fremstår som nærliggende følger av omleggingen.

Hvordan dette stiller seg når du allerede har hatt din ferie, er jeg derimot litt usikker på. Det ser for meg ut som det ikke er adgang til å ilegge ferie. I tilfellet måtte dette gjøres ved permittering i denne perioden.

Edit;

Ved permittering har du også krav på lønn. Slik sette styrker det min tro om at du ikke kan ilegges ulønnet ferie, ut over det du har i avtalen. Men jeg mangler dessverre hjemmel.

Endret av Antatra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...