Gå til innhold

[Løst] MacbookPro 15" vs Dell XPS

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg trenger litt tips her.

Jeg eier en tre år gammel komplett-stasjonær, og en gammel(fire-fem år) dell inspiron 6400 laptop. Jeg vurderer nå å bare bli kvitt begge disse to og kjøpe en kraftig laptop som jeg både kan kjøre hjemme og ha med meg rundt. Jeg synes det hadde vært greit å ha èn maskin å bry meg om.

Bruksområder:

- Redigering, mixing og mastring av lyd til bilde/musikk i Cubase 6(Skal koples opp mot et Focusrite Saffire Pro 14 lydkort).

- Vanlig bruk(surfing, musikk, film osv)

- Litt spilling(ME3 når det kommer, Diablo3, Civ5 osv.)

Jeg har hittil vært en PC-mann, men er åpen for å prøve MAC. Jeg har vurdert enten den dyreste 15" MBP(16500kr studentpris), eller en Dell XPS(Pris avhenger av oppsett).

Dell'en er åpenbart mye billigere, med mulighet for bedre specs(mer ram og bedre skjermkort) for en rimeligere pris. Grunnen til at jeg vurderer MBP'en er stabilitet når jeg bruker maskinen til lydarbeid, noe som er ganske viktig. Med Macen vet jeg at ting fungerer. Når det gjelder spilling er dette mindre viktig, men med 6750-skjermkortet og ev. bootcamp burde dette funke fett med Macen.

- Det jeg lurer på, er om det er verdt å legge i endel ekstra(4-5 tusen) for en MacBookPro som har bedre byggekvalitet og er mer stabilt?

- Blir det feil å sammenlikne spec's direkte med Dell'en?

- Mac'en er vel også mindre og enklere å ha med seg rundt?

- Hvordan er viftestøy og temperatur på de to?

Setter pris på alle tips.

Endret av Dimitrij
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ustabilitet i Windows 7 er strengt tatt et ikke tema. Man kan nok ikke forvente at en Win 7 maskin kan stå og gå i 10 år uten en reboot, men siden Vista 64bit så har Windows vært en særdeles stabil plattform.

Mac er et bra merke, og det har et godt OS, men det samme gjelder for en Dell med Win 7.

Hva og hvordan man velger er nok strengt tatt basert på litt politiske/sosiale valg om jeg får si det sånn.

Lenke til kommentar

Macen er stille. Relativt kompakt gitt at den er 15" med snurrende disk og optisk drev, men forvent en oppdatering som gir «15" Air» innen et år eller så, da vil nok ikke 2.5 kilo føles lett. Direkte spec-sammenligning er ikke helt på bærtur, i alle fall når du tenker fart – aner ikke hva Dell opererer med på andre fronter.

Om konstruksjon, følelse, OS og annet er verdt merprisen er umulig for andre enn deg å avgjøre. 15" Pro er en av maskinene siktet inn mot kunder som er villig til å betale en rimelig god slump penger for maskinene sine og stort sett går for Mac uansett, Apple vet å ta seg betalt for slikt.

Lenke til kommentar

Takker for tips. Jeg endte opp med MacBookPro 15" 2.2ghz.

Leste endel tester på nett og de kom fram til at selv om specs på papiret kan være det samme, er macbooken ofte endel raskere enn sine konkurenter. Dette, i tillegg til et flott design og en mindre og mer mobil maskin gjorde at jeg falt ned på mac'en, selv om den koster endel mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...