Gå til innhold

Trenger råd om fast objektiv til Canon 400D, lettere alternativ til EFS 17-85 mm

Anbefalte innlegg

Siden EFS 17-85 mm 1:4-5,6 IS USM objektivet jeg har på kameraet er rimelig stort og tungt, blir det til at jeg bruker det mindre, derfor ønsker jeg nå et fast objektiv. Det må være mindre og lettere enn objektivet jeg allerede har, gjerne mer lyssterk eller hva det nå heter (jeg synes bildene mine fort blir mørke på en måte, selv om jeg nok burde være flinkere til å justere det selv. Det hjelper med ekstern blits, men da blir kameraet enormt, og jeg må ha noe greit for å komme i gang med bruken av speilreflekskameraet igjen).

Jeg har forsøkt et EF 50 mm f/1,8 ||, men det blir alt for trangt. Jeg tenker å bruke det minste objektivet hovedsaklig til innebruk, så jeg bør nok ha en med vidvinkel.

Burde jeg helst ha en linse med EFS? (For er ikke de mer tilpasset 400D enn EF-linsene?)

Jeg kjøpte et Panasonic kompaktkamera for å ha et nettere kamera å ha med rundt og innebruk, men forskjellen på bildene med det og speilrefleksen blir alt for stor for meg.

Altså: 50 mm jeg har testet nå gir gode bilder for mitt bruk, grei vekt og størrelse, bråker litt mye kanskje, men jeg vil heller få med mer på bildet siden det skal brukes til "hverdagsbilder".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finn ut med zoomen din på hvilken brennvidde du kan tenke deg å ha et lyssterkt objektiv.

Du sier 50mm blir for trangt? Da er de naturlige alternativene (innenfor rimelighetens prisgrenser):

Canon EF 28mm f/1.8

Sigma 30mm f/1.4 EX HSM

Canon EF 35mm f/2

EF-S-objektivene er kun tilpasset 400D og andre Canon-kameraer med cropsensor i den grad at de inneholder mindre glass, da sensoren som lyset skal treffe er mindre. Dette for å få ned vekten og størrelsen på objektivene. Det er ikke nødvendig med så mye glass som i de vanlige EF-objektivene for å dekke sensoren.

Vel. Likevel kan det faktisk oppleves som en fordel å kjøpe EF-objektiver tilpasset kameraer med større sensor enn 400D, da sensoren vil benytte seg av den midtre delen av glasset i objektivene. Det er typisk der kvaliteten er best :)

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Eksperimenter med 17-85'en din. Vri den til mange forskjellige brennvidder og ta bilder. Finn ut hvilken brennvidde du helst vil ha lyssterk fastoptikk til.

Du kan vri til 30mm og se om det er et utsnitt du heller vil ha enn 50mm. :)

Og nei - til ditt kamera betyr det ingenting om objektivet er EF-S eller EF - bare finn ut hvilken brennvidde du vil ha.

Skal du ta hverdagsbilder av fest i stua etc, så kan du også vurdere en skikkelig ekstern blits - vinklet i taket vil en 430 EXII sammen med 17-85 gi flotte bilder av hverdag. Husk - skyter du en 30/1.4 på full åpning for å få nok lys, så er det ganske så lite som er i fokus på grunn av liten dybdeskarphet på så stor blender. Skal du ha mye i fokus, så skal du blende ned, og så skal du opp i ISO (og få mer støy) eller tilføre mer lys (for eksempel med blits).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...