Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Trenger hjelp til valg av laptop

Anbefalte innlegg

Da tenkte jeg at jeg skulle bytte ut min 8(!) år gamle Dell XPS som har vert en trofast følgesvenn. Den funker fortsatt, men den begynner nok å bli sliten...

Her er noen viktige krav jeg har til ny laptop:

Skjermstørrelse: 15"

Batterilevetid er VELDIG viktig!

i5 Prosessor eller bedre. (Altså ikke i3)

Soliditet! (Hater plastic fantastic!)

Her er noen annenrangs krav:

Hardisk bør være 500GB eller mer

Minst 4GB. RAM (Helst 8GB.)

Hva som er mindre viktig:

Skjermkort er ikke viktig (med tanke på lenger batteritid). Trenger dog ikke være det mest elendige, men kanskje ett midt i mellom?

Har sett på følgende merker:

Acer Aspire TimelineX serien

HP Envy

Maks pris er jeg usikker på, men noe særlig over 8.000,- er ikke aktuelt, siden jeg også skal kjøpe meg Canon EOS 5D Mark II m/24-105-L objektiv. :)

Batterilevetid er altså veldig viktig her, ved siden av generelt god ytelse ellers.

Pc'en blir stort sett brukt til surfing rundt på nett og redigering av bilder. Den vil så og si aldri bli brukt til spilling.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.advance.no/Item.aspx?id=4857852

Den har bare 4GB RAM, ellers er den perfekt.

En oppgitt maks batteritid på 4 timer synes jeg ikke var veldig imponerende egentlig...

I følge en TimelineX jeg så på med 9 cellers batteri skulle denne klare 11 timer med tanke på oppgitt tid. Klarer den i praksis 6-7 timer ved normal bruk, så er dette uansett bra.

Min nåværende pc hadde en oppgitt batteritid på tre timer, men har aldri noensinne klart seg lenger enn maks 90 minutter.

Dessuten så har pc'en du linket til et middels bra skjermkort, som vel også trekker strøm, så og si at denne var "perfekt" er nok en overdrivelse :)

Lenke til kommentar

Uansett, så tipper jeg batterikapasiteten på denne er langt under hva jeg forventer.

Batterikapasitet er som du kan lese i min første post veldig viktig, og da blir den du linker til litt for "vanlig" med tanke på akkurat det.

Da sikter jeg heller mot Acer TimelineX 5830 modellene.... Noen av disse lover 11 timer (skrytetimer) med 9 cellers batteri og klarer dem i praksis 5-6 timer under vanlig bruk så er jeg fornøyd.

Prisen er heller ikke avskrekkende og de jeg har funnet koster under 8.000,-

Lenke til kommentar

Ja, ser den - du kan også få Lenovos modeller med 9 celler; problemet er at du ikke kan bygge dem selv i Norge, men bare bestille ferdigoppsatte modeller fra importører. Akkurat nå er prisjakt.no nede også, så er vanskelig å søke seg frem til det beste.

Men nei, jeg forsto ikke helt hvor viktig batteritid var for deg - jeg synes det å ha matt skjerm og godt tastatur er mye viktigere.

Lenke til kommentar

Min far har en TimelineX og den virker veldig robust og godt skrudd sammen i forhold til mange andre jeg har tatt på som bla. står utstillt på Elkjøp.

Holder en stor knapp på Acer så langt, da jeg ikke har funnet andre pc'er som matcher batteritiden dems til den prisen.

Leser du min første post, så står det ganske tydelig at batterikapasitet er det aller viktigste :tease:

Lenke til kommentar

Du bør absolutt ta en kikk på denne: http://www.dustinhome.no/asus-u46sv-ci5-23-4gb-500-gt540m-14-w7hp/product/5010598298

Asus U46SV, ja jeg vet den er 14", men vil påstå den allikevel er svært aktuell, solid og god. God batteritid, bra komponenter (skjermkort/CPU) og det er en ASUS som jeg vil si er et stort pluss. Fargen er vel en annen sak...... noe spesielt med "champagne farget" laptop, men de som har brukt den i praksis sier den er penere i praksis enn på bilder. + for godt tastatur.

Lenke til kommentar

Bare sånn at du er klar over det; kjølesystemet i siste timelineX serie er litt underdimensjonert, for å kompenserer for dette klokker CPU'en seg ned om du belaster den fullt ut. Så i f.eks spill kan det hende CPU'en klokker seg ned til 1,2GHz for å ikke utvikle så mye varme.

Lenke til kommentar

Da kan jeg meddele at jeg nettopp har bestillt meg denne pc'en:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=610596#info

Kick ass batterilevetid, og et helt greit skjermkort hvis jeg velger å spille ett par ganger i året. Tviler på at det blir spilling i det hele tatt. Jeg har en kraftig stasjonær til slikt hvis behovet trenger seg på.

Viktigste for meg er batteritiden, siden jeg er mye ute å reiser i jobbsammenheng. Dessuten så har min far en 4820 TimelineX som fint takler spilling over ler lenger tid, så jeg vil kanskje tippe at det er noen som er uheldige med tanke på kjølingen.

Er uansett ikke et scenario jeg vil komme opp i.

Jeg kjøpte for 8(!) år siden en Dell XPS 17" til nesten 30.000,- og den funker like fint i dag. Problemet er at den suuuger strøm og klarer seg neppe mer enn maks 45min. ved vanlig surfing. Den bråker også som et vondt år når viftene først begynner å surre.

Men jeg synes nå det er bedre å kjøpe seg en ny pc til rundt 7-8.000 hvert 2-3. år kontra en diger bamse til 30.000 hvert 8. år.

Lenke til kommentar

Jeg kan nå meddele at jeg til slutt gikk for Acer TimelineX 5820TG med 9-cellers batteri og er kanonfornøyd så langt!

Makan til bateritid har jeg ikke opplevd på lenge.

Slo på pc'en første dagen etter opplading kl. 15:30 og den sto på uten tilkoblet strøm til 23:30, og da var det fortsatt to timer igjen og 34% ifg. batteriindikatoren.(!)

Pc'en ble i mellomtiden sporadisk brukt til facebook/mail/nyheter/været, samt at jeg faktisk installerte Adobe Master Collection CS5.

Lot pc'en stå på når jeg gikk å la meg for kvelden, men jeg satt den i hvilemodus. På morgenen klokken 06:30 var det fortsatt liv i den!! Riktignok kun 6% og 17 minutter igjen, men dog...

Rett og slett imponerende!

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...