Gå til innhold

Første speilrefleks.

Anbefalte innlegg

Hei!

Eg har fatta ganske stor interesse for fotografi denne sommaren og har lært ein heil del om innstillingane på kameraet mitt. Eg har no eit GE X5 som er eit Bridgekamera med fokuslengde på 27-405 mm, 14,1 megapikslar og manuelle instillingar. Problemet er berre at eg allereie no byrjer å kjenne at eg har nådd taket av kva X5-en kan klare. Derfor har eg bestemt meg for å byrje å spare opp til ein digital speilrefleks. Derfor lurer eg på kva nybyrjarmodell dykk kan anbefale. Eg har kikka litt på Pentax K-R, men har ikkje bestemt meg enno. Kva linser bør eg satse på å få så tidleg som mogleg? Har eit stativ og ei lita veske, er det eventuellt noko anna utstyr eg bør skaffe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du har en gryende interesse for fotografering er mulighetene store at du blir angrepet av utstyrs-mani i løpe av kort tid :)

Hvilken kamera du kjøper spiller ikke så veldig stor rolle, ville vel anbefale deg og skaffe et med kid-objektivet og videreutvikle deg derifra, da er det enklere og skaffe riktig utstyr i forhold til hva du trenger i etterkant, billigere blir det også.

Hvis du er villig til og handle brukt kan du få gode kjøp av mere avanserte kameraer rimeligere, bare spør oss før du handler så du ikke blir lurt :).

Lenke til kommentar

Jeg måtte google GE X5 for å se hva det var. General Electric er ikke akkurat det mest vanlige kameramerket. :) Det dukket raskt opp noen negative forumkommentarer i treffene så jeg antar det ikke er fantastisk bra. Noe du forsåvidt kommenterer i innlegget ditt.

Uansett hvilket speilrefleks eller hybridkamera du velger så regner jeg med det blir en kraftig oppgradering. Man trenger egentlig ikke noe mer enn det objektivet som følger med kameraet i første runde. For Pentax K-r (og de fleste andre merker) betyr det et objektiv med 18-55 mm f/3,5-5,6. Det er en helt grei start. Hvis du vil ha mer tele ("zoom") i første runde så er det ofte gode tilbud på å kjøpe en 50-200mm f/4,5-5,6 sammen med kameraet. Stativet du allerede har kommer sikkert til god nytte.

Fotografering inneholder en rekke ulike sjangere. Portretter, studio, innendørssport, landskap, blomster, insekter, familie, fjellturer, osv. Fotoentisiaster foretrekker ofte noen nisjer fremfor andre og kjøper utstyr spesielt beregnet på deres favorittnisjer. Derfor vil jeg spørre deg hva du liker å fotografere? Da kan vi pense deg inn på utstyr spesielt rettet mot dine favoritt-tema.

Lenke til kommentar

Eneste tingen man bør tenke på når man vurderer å bytte kamerahus, er mulighet for å låne objektiver fra andre. Har man kamerater med Nikon-hus og en drøss med objektiver, er det litt dumt å kjøpe Pentax.

For øvrig er det greit å tenke gjennom bruktmarkedet. Det er rimelig stort for Nikon og Canon. Bare sjekk på www.foto.no og bruktmarkedet der, ganske heftig utvalg.

Lenke til kommentar

Det har sine fordeler og ulemper. Har man samme merke som kamerater så kan det like gjerne hende at man blir den som låner ut ting. Men man jo ikke låne/låne bort heller.

Poenget mitt er: Kjøp etter ditt behov, ikke andres.

Apropos brukte objektiver så kan man gjøre mange kupp på gammel og god optikk for Pentax. Pentax var markedsleder på 70 og 80-tallet og kameraene er fortsatt kompatible med objektiver fra den gangen. F.eks har jeg en liten samling med 40mm f/2,8 + 80-200mm f/4,5 + 135mm f/2,8 + 50mm f/1,8 + 50mm f/1,4 som jeg har betalt "svimlende" 200 kroner for til sammen. (Selgeren ville ha 180 kr, men hadde ikke vekslepenger så jeg rundet oppover.)

Lenke til kommentar

Eneste tingen man bør tenke på når man vurderer å bytte kamerahus, er mulighet for å låne objektiver fra andre.

Eneste tingen?

Det var jo drøyt. For meg kommer dette _langt_ ned på listen over hva jeg ville bry meg om. Jeg kjøper fotoutstyr fordi det er en personlig greie og ville ikke drømt om å fyke rundt byen for å "tigge" objektiver av andre.

Lenke til kommentar

Hei!

Eg har kikka litt på Pentax K-R, men har ikkje bestemt meg enno.

Et greit kamera som har fått svært gode omtaler både her og der. Men stort sett alle speilrefleks innenfor samme prisområde er like greie. Canon og Nikon har derimot en svakhet etter min mening ved at de ikke har bildestabilisering i kamerahuset.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dra og pell i butikken - se hva du*) liker å holde i. Kjøp det merket. :)

*) Altså hva du liker - ikke nødvendigvis hva selgeren sier er det beste.

Etter å ha lest her i andre tråder hvordan selgere "pusher" utstyr av et bestemt merke så synes jeg etterhvert at slike råd ikke er så gode. Et annet problem er at butikker i Norge generelt har veldig dårlig utvalg som sannsynligvis henger sammen med ønsket av å "pushe" et bestemt merke :hmm: .

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du stikker på Elkjøp og spør der, kommer du garantert hjem med et Sony-kamera...

Stikk innom FotoVideo eller tilsvarende og tafs masse, finn ut hvilken modell/type du liker å holde i, og gå hjem og les noen tester. Det er utrolig forskjell i formen og størrelsen på kameraene, det er viktig at de passer i hånda di. Noen har store feite pølsefingre, mens andre har små hender. Det er en stor fordel om man kommer til de viktigste knappene/hjulene uten å måtte bytte grep.

Lenke til kommentar

Ikke glem de kameraene du ikke får testet fordi butikken har for dårlig utvalg.

Ikke be om "hjelp" fra betjeningen i de vanlige elektrokjedene. Da får du bare den vanlige propagandaen som leder deg rett mot et bestemt merke og en bestemt modell. Betjeningen er din fiende når du søker objektiv informasjon.

Lenke til kommentar

Ikke be om "hjelp" fra betjeningen i de vanlige elektrokjedene. Da får du bare den vanlige propagandaen som leder deg rett mot et bestemt merke og en bestemt modell. Betjeningen er din fiende når du søker objektiv informasjon.

Objektiv-informasjonen er ikke så gæærn - problemet er kamerahus-informasjonen.. :fun:

• Liker 4
Lenke til kommentar

Når det kjem til kva bilete eg kjem til å ta, så er det per i dag mest landskapsbilete og portrett.Eg prøver og å se etter litt meir kunstnarlege motiv. Har tenkt meg ned på butikken for å tafse på kamera ja. Heldigvis bur eg i Oslo, så Fotovideo er berre ein kort tur.

Lenke til kommentar

Til landskapsfoto holder det ofte fint med en 18-55mm f/3,5-5,6 eller tilsvarende. Litt avhengig av hva du legger i begrepet landskapsfoto.

Til portretter er det en fordel med større blenderåpning. Et sånt objektiv ville jeg ventet litt med å kjøpe til du blir bedre kjent med kameraet og hvilke brennvidder du liker å fotografere portretter med.

Et tips kan være å love deg selv å bare se og ikke kjøpe i første omgang. Når du har prøvd ut mange modeller kan du stryke noen fra interesselista og lese deg opp på forskjellene mellom de resterende.

Lenke til kommentar

Hvis du stikker på Elkjøp og spør der, kommer du garantert hjem med et Sony-kamera...

Stikk innom FotoVideo eller tilsvarende og tafs masse, finn ut hvilken modell/type du liker å holde i, og gå hjem og les noen tester. Det er utrolig forskjell i formen og størrelsen på kameraene, det er viktig at de passer i hånda di. Noen har store feite pølsefingre, mens andre har små hender. Det er en stor fordel om man kommer til de viktigste knappene/hjulene uten å måtte bytte grep.

Nå er det det vel på sin plass å påpeke at du ikke blir lurt om du ender opp med ett Sonykamera( det er bare noen her som er veldig såre for Canon og Nikon ikke markedsføres like mye i de store kjedene, ett annet poeng er at bildebrikken i de andre kameraene stort sett er fra Sony ;) )

Stort sett alle nybegynner/semiproffe kameraer gir like god bildekvalitet uavhengig av merke.

Så ta det du syns sitter best i hånden, og det du syns gir best pris.

Anbefaler deg å sjekke bruktmarkedet og, der er det mange kupp å finne.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Såg på Pentax K-X på Japan Photo i dag. Det ligg godt i handa og det ser ikkje ut til å vere so store forskjellar frå den til K-R. Virke som om det blir Pentax K-X eg går for, men viss nokon meiner K-R er eit betre kjøp, eller meine det å kjøpe Pentax berre er tull må berre komme med advarslane sine. Kjøpet skjer ikkje endå.

Lenke til kommentar

Hvis jeg skulle handla mitt første kamera i dag ville jeg fokusert på to ting: 1. Grep. 2. Hjul/joysticker/knapper som gjør at jeg enkelt kan skifte innstillinger uten å måtte inn i menyene.

Alle ser ut til å være enige om at det kun er smånyanser som skiller de ulike kamerahusene i ren bildekvalitet, så jeg ville holdt meg unna ymse pixelpeeping-tester på nettet der hauger av folk sitter og slakter kameraene de ikke selv eier mens de skamroser kameraet de selv eier. Sånt blir man bare forvirra av.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Såg på Pentax K-X på Japan Photo i dag. Det ligg godt i handa og det ser ikkje ut til å vere so store forskjellar frå den til K-R. Virke som om det blir Pentax K-X eg går for, men viss nokon meiner K-R er eit betre kjøp, eller meine det å kjøpe Pentax berre er tull må berre komme med advarslane sine. Kjøpet skjer ikkje endå.

Pentax er Japans eldste produsent av speilrefleks og å lage kameraer er noe de kan. Jeg har K-x og K-5 selv og K-x imponerer stadig - selv i sammenligning med et dobbelt så dyrt kamera.

Endret av FOTORALF
Lenke til kommentar

K-r er etterfølgeren til K-x og koster 700 kr mer hos JP (med 18-55mm). Forskjellene er i hovedsak at K-r har fått litt raskere autofokus og mye skarpere skjerm. K-r har Li-Ion batteri og lader inkludert, men kan fortsatt bruke AA som reserve/ekstra. K-x kan kun bruke AA og batteri og lader følger ikke med. Prisforskjellen på 700 kr krymper dermed til 4~500 kr når du inkluderer batteri og lader. Ellers er det bare marginale forskjeller. Jeg ville gått for K-r i din situasjon. Jeg synes i hvert fall at prisforskjellen på 4~500 kr er verd pengene.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...