Gå til innhold

skaffe hovedkort, socket 939 i Oslo?

Anbefalte innlegg

Hepp!

Skulle bytte ut noen defekte disker i PVR-maskina mi, og i forbindelse med det nektet den å starte opp igjen etterpå. Ikke en gang en full nedtstripping + rens fikk den på lufta igjen. Kan være dårlige kondensatorer på hovedkortet, vanskelig å se. Maskina kan ikke være "av lufta" for mange dager heller.

Uansett, før jeg begynner å tenke på en helt ny maskin, er det fortsatt mulig å skaffe seg et Socket 939 hovedkort som bruker DDR-minne (PC-3200) et eller annet sted i Oslo?

Ja, og så må det være SATA-porter på det, datadiskene er SATA.

Det eneste jeg fant var dette ASRock-kortet hos Multicom, men hvis jeg bestiller der er jeg redd det kan ta lang tid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor vil du ha så gammel PC?

En http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=604570 burde fungere bra også. Hvis det er for dyrt kjøper man heller DDR2 ram + AMD sokkel AM3 brukt.

Hvis du vil se etter pc deler sjekk finn.no/qxl.no men jeg kan ikke garantere at alle personer der er seriøse, så vær forsiktig.

ASRock 939A785GMH/ 128M Socket 939 er dyrt dårlig og ikke minst utdatert.

Kjøp heller brukt i så fall.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Regner med at du frykter reinstallasjon. Husk at det ikke holder med bare samme sokkel om du skal slippe reinstallasjon. Da må du også ha samme hovedkort som du hadde fra før. Med andre ord virker det ganske usannsynlig at du skal klare å skaffe samme hovedkort innen noen få dager.

Det er nok bedre å stikke innom en av butikkene som selger datautstyr og kjøpe nytt hovedkort, prosessor, ram i dag og bruke de neste par dagene på reinstallasjon, tilpasning og konfigurering. Plukk gjerne de tre komponentene fra den perfekte PC-pakke - Runes of Dublon.

Lenke til kommentar

Regner med at du frykter reinstallasjon. Husk at det ikke holder med bare samme sokkel om du skal slippe reinstallasjon. Da må du også ha samme hovedkort som du hadde fra før. Med andre ord virker det ganske usannsynlig at du skal klare å skaffe samme hovedkort innen noen få dager.

Joda, det holder fint, så lenge jeg er innenfor samme prosessorfamilie. Jeg kjører FreeBSD som os. Har gjort dette før, med hell. :)

(funker sikkert på Linux også, men det har jeg ikke testet)

Det er nok bedre å stikke innom en av butikkene som selger datautstyr og kjøpe nytt hovedkort, prosessor, ram i dag og bruke de neste par dagene på reinstallasjon, tilpasning og konfigurering. Plukk gjerne de tre komponentene fra den perfekte PC-pakke - Runes of Dublon.

Takk for tipset, skal ha den i tankene hvis jeg må ha ny maskin.

Lenke til kommentar

Kjører du FreeBSD så er det evnt bare ethernet + disker som bytter navn og begge to er jo enkelt å fikse så kjøpt rimeligste komboen med nytt hk + cpu + minne som du finner som har det du trenger av porter.

Blir noen kroner dyrer enn nytt 939 kort men du får jo også mest trolig noe som holder litt lenger.

Selv kastet jeg ett par 939 kort for en mnds tid siden :D

Lenke til kommentar

Kjører du FreeBSD så er det evnt bare ethernet + disker som bytter navn og begge to er jo enkelt å fikse så kjøpt rimeligste komboen med nytt hk + cpu + minne som du finner som har det du trenger av porter.

Blir noen kroner dyrer enn nytt 939 kort men du får jo også mest trolig noe som holder litt lenger.

Joda, jeg er forsåvidt enig. Ulempen er at jeg kjører en gammel versjon (6.2) av FreeBSD, og en gammel versjon av MythTV (0.20 et eller annet). Nyere versjoner av MythTV (0.23, 0.24) virker ikke med det tuner-kortet jeg har (PVR-500), og foreløpig ser det ikke ut til å være en løsning i sikte.

Det er en viss risiko for at dersom jeg kjøper et splitter nytt hovedkort + cpu + minne, så vil det ikke funke med FreeBSD 6.2 siden den er så gammel. Men, dersom det ikke er mulig å skaffe et socket 939 kort, så må jeg se på en slik løsning likevel.

Lenke til kommentar

Legger du deg på serien av amd kort som er litt "retro" burde det ikke være noe stress. Problemet er bare om du får ett med nye chipsett i forhold til onboard nett og slikt.

For min egen del er eneste serveren jeg har hatt problem med 6.2 på er noen blade hyller fra SuperMicro, det som ikke virket der var keyboard under installasjon om usb var enablet. Samt ett par nettkort her og der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...