Gå til innhold

El-Retur: Bør man la folk forsyne seg?


Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Kastes fantastisk mye rart sammen med EE-avfallet her også. Toaletter, sofa, kjøkkenbenker, klær, byggavfall, and the list goes on. Jævla late slasker som ikke orker å kjøre til miljøstasjonen, men heller bare dumper det bak butikken hos oss. Toppen av frekkhet er når de kommer og skal dumpe ting mens vi holder på å rydde der. Da får de klar beskjed om å reise en viss plass for å si det sånn. En annen klassiker er diverse østeuropeere som kommer og roter ut av mix-burene, mens vi holder på å rydde oppi dem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan opfatter dre som jobber i butikker med el-retur folk som kommer og ikke roter, men som gjerne vil plukke med seg noen komponenter? Er det noe som kan gå an? Virker som flere og flere henger opp plakater med "tyverier blir politianmeldt o.l." etter det jeg leser i elreturtråden. Egentlig burde jo elreturpunkter våre påbudt å la folk som ønsket det hente deler, om de oppførte seg. Gjenbruk er jo utrolig mye mer miljøvennlig enn gjennvinning.

Lenke til kommentar

Jeg fikk beskjed av sjefen om å sette inn et av mix-burene fredag i forrige uke. Dette er da et bur som var nesten fullt, og han ville ha meg til å sette det inn på lageret så ikke østeuropeerne skulle komme og rote over natten.

Dagen etter var buret plassert ut igjen, så jeg tenkte velvel, det sto sikkert i veien der inne, så det får bli stående ute. I løpet av dagen merket jeg at det var østeuropeere som snoket i buret under åpningstidene, altså mens vi ansatte gikk frem og tilbake forbi buret, som forøvrig var bortgjemt inne i en krok i et avlukke rett utenfor lagerporten. Det er ikke synlig for dem som ikke leter etter det, men heller ikke innelåst.

 

Så noe av det siste jeg gjorde før jeg gikk fra jobb lørdag, var å snu buret med åpningen inn mot veggen, og sette et annet bur oppå. Disse burene er såpass tunge at man ikke klarer å løfte dem av for hånd, så de klarer nok ikke å røske med seg noe særlig. Smart move...

 

...eller ikke. Da jeg kom på jobb i dag, to dager senere, hadde de jaggu klart å røske opp den ene sideveggen på buret, som jeg tipper holder ca 4-5000 liter. Alt innholdet var strødd utover plassen, og jeg brukte timevis på å rydde opp det jævla kaoset de hadde forårsaket.

 

Kunder som kaster restavfall der det ikke hører hjemme, og østeuropeere som ikke bryr seg om de er nødt til å bryte seg inn på annens eiendom for å stjele søppel har altså medført at jeg brukte omtrent hele min 8 timers arbeidsdag i dag på helt andre ting enn jeg egentlig skulle ha gjort.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg fikk ta en laptop på gjenvinningsstasjonen.

Ikke en vanlig laptop, men en sånn OLPC som gis til fattige barn i bl.a. Haiti.

 

(Etter at jeg hadde lekt med den sendte jeg den tilbake til OLPC-folkene, og nå gir den antakelig et fattig barn i Haiti en utdannelse)

 

Har hørt at butikkene får betalt per kilo for avfallet, så de ønsker å beholde det. Vet ikke om det stemmer.

Det største problemet er nok alle de som roter, ikke om det forsvinner noen brukbare datamaskiner.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

En ting er (relativt?) hederlige mennesker som ønsker å ta med seg ting de selv har bruk for, ting som gjerne ikke er kasserte fordi det er ødelagt, eller som er enkelt å få i fungerende stand for en som har evner og ressurser til det. Nå har det seg slik at elretur faktisk er en inntektskilde for butikkene, og hos oss har vi som har ansvar for elretur månedlige kvoter. Om vi fyller kvoten en måned får vi bonus, og elretur-svinn kan derfor medføre at vi ansatte mister bonusen vår.

 

Det som virkelig er et problem, er altså østeuropeerne. Disse saumfarer området i butikkens åpningstider, ren og skjær rekognosering. Etter stengetid kommer de tilbake og forsyner seg grovt av det de vil ha, og om jeg får øye på dem på vei til bussen etter jobb hjelper det ikke å jage dem, ettersom de kan kjøre en runde rundt bygget og komme tilbake etter at jeg har gått. Når de har forsynt seg, bryr de seg ikke et hakk med å rydde opp etter seg, derfor ser det som oftest skikkelig ille ut neste morgen. Særlig mandag morgen, når folk har hatt halvannet døgn på seg til å kaste tingene sine uten at vi har fått en sjanse til å rydde og sortere.

 

Det er rett og slett tyveri, ettersom butikken har lovfestet eierskap til elretur som er gjensatt hos oss, og samtidig er det økonomisk svinn ettersom vi går glipp av inntekter knyttet til elreturordningen vår når folk stikker av med EE-avfallet. Østeuropeerne på sin side er organiserte, og det er ofte de samme bilene vi ser kjøre rundt bygget dag etter dag på jakt etter noe de kan stjele etter at de ansatte har gått hjem. Ola Nordmann på sin side er kanskje bare på utkikk etter noe man selv har bruk for, og har som regel folkeskikk nok til å forlate elreturen i omtrentlig slik forfatning som det var da man kom.

Endret av srbz
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Nå er det jo uansett ganske risikabelt å ta med seg enkelte ting fra EE-avfallet med den hensikt å ta det i bruk. Man vet jo ikke hvorfor det er kastet. Flere ting kan vel være brannfarlige for alt man vet.

Lenke til kommentar

Har hørt at butikkene får betalt per kilo for avfallet, så de ønsker å beholde det. Vet ikke om det stemmer.

I farten tror jeg du har rett, uten å kunne si verken helt sikkert om det stemmer (altså kilopris) eller noe om satsene for den saks skyld. Det er forsåvidt heller ikke info jeg ser som særlig relevant for diskusjonen.

 

Det største problemet er nok alle de som roter, ikke om det forsvinner noen brukbare datamaskiner.

Absolutt, fra et bedriftsøkonomisk perspektiv ihvertfall. Butikken bruker nok langt mer penger i timelønn til oss som rydder, enn man taper på noen få datamaskiner som tas med fra elretur-burene. Store hvitevarer er det imidlertid verre med, og det er ofte dette de østeuropeiske bandene fokuserer på.

 

Fra mitt perspektiv som ansatt er det imidlertid en annen sak. Jeg får timelønn for jobben min, uavhengig av om jeg rydder søppel eller betjener kunder. Elretur-svinn kan imidlertid som sagt påvirke eventuell bonus, men igjen er nok store hvitevarer langt mer utslagsgivende enn noen skarve datamaskiner.

 

Forøvrig vil jeg alltid av prinsipp forsøke å finne et nytt hjem for elektrovarer jeg selv ikke lenger har bruk for, så lenge varene fremdeles er i fungerende stand. Finn.no har et "gis bort"-torg der det er gratis å annonsere, hardware.no har gratis rubrikkannonser, og dette forumet har en utmerket tråd for dem som har datautstyr å gi bort. Gjenbruk er prinsipielt bedre enn gjenvinning, og i mine øyne er det derfor opp til dem som ikke lenger har bruk for produktene sine å sørge for at de får videre liv.

Endret av srbz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja absolutt, men problemet er at de garanterer at dataene på harddiskene blir destruert trygt.

 

Det kunne blitt noen form for plukkeordning også betale kg pris av det.

 

Høres jo bra ut det , Men hva er det som er intersangt der ? folk kaster jo ting av en grunn ?

Folk kaster dessverre hele kabinetter når en del er ødelagt. :ph34r:

Lenke til kommentar

Jeg vet at lefdal har en sånn ordning på større komponenter som for eksempel vaskemaskiner osv , folk kaster vaskemaskiner med rør og vannledninger samme gjelder oppvasksmaskiner

 

Det går jo ann og høre i butikken ? de taper jo ingenting på det . bare mindre jobb for dem når dem skal bære ut saker og ting

 

eventuelt dra på en gjennviningstasjon og hør om du kan ta en titt , vet om noen som har gjort det værtfall =)

Lenke til kommentar

Jeg har kun kastet en hel pc i hele mitt liv , Jeg ``destruerte`` hardisken min selv for så og lever den inn . Om du skulle trenge det er det mye lurere =)

 

Jeg har kun kastet en hel pc i hele mitt liv , Jeg ``destruerte`` hardisken min selv for så og lever den inn . Om du skulle trenge det er det mye lurere =)

 

For hadde jeg jobba et sted det ble kasta dataer med hardisk i så hadde jeg nok tatt den med meg hjem ja :p

Lenke til kommentar

Jeg vet at lefdal har en sånn ordning på større komponenter som for eksempel vaskemaskiner osv

Hva slags ordning? Mulighet til å levere inn vaskemasiknen sin, eller tillatelse til å forsyne seg av vaskemaskiner andre har satt fra seg?

 

Alle elektrovareforretninger er pålagt å ta imot EE-avfall hvis de selger varer av samme type. Derfor har du rett på å få levere kjøleskapet ditt hos f.eks. Lefdal, men ikke hos f.eks. Telekiosken. Les mer her.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Jeg vet at lefdal har en sånn ordning på større komponenter som for eksempel vaskemaskiner osv

Hva slags ordning? Mulighet til å levere inn vaskemasiknen sin, eller tillatelse til å forsyne seg av vaskemaskiner andre har satt fra seg?

 

Alle elektrovareforretninger er pålagt å ta imot EE-avfall hvis de selger varer av samme type. Derfor har du rett på å få levere kjøleskapet ditt hos f.eks. Lefdal, men ikke hos f.eks. Telekiosken. Les mer her.

 

det jeg mente var at vertfall lefdal på strømmen så kan du dra dit og finne deler på andre ting som folk har satt fra seg , har værtfall gjort det før uten problem

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...