Nessi Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 Hei Jeg har i 3-4 år hatt et Lian Li PC-75b Kabinett, det er stort og har vært en favoritt til meg i lengre tid. Har nå i ca 1 år hatt "nyere" deler i kabinettet, og nå har jeg fått nok av høye temperaturer og støy. For øyeblikket står det stock 1366 cpu kjøler i den, 2stk 80mm vifter bak, 2 stk 80mm forran (De forran er originale lian li vifter) De 2 bak er byttet ut av meg og jeg er usikker på merke på disse. Ellers har jeg en Mist 800w strømforskyning. I dag satte jeg hovedkort,cpu,ram, psu og 2hdd over i et mindre kabinett for å se forskjellen i temperatur. Dette er hvit gammelt kabinett som har kun 1 80mm vifte bak. Etter målt temperaturer er cpu ca 23 grader kaldere i det gamle gråe. Skjønner ikke dette helt, hvordan et så lite kabinett med kun 1 kabinett vifte kan være så mye kjøligere en mitt Lian Li? Her er noen bilder av hvordan mitt Lian Li-75b ser ut innvendig. Synes selv den hard disk brønnen ødelegger mye av gjennomstrømming... http://images1.newegg.com/productimage/11-112-205-14.JPG http://www.xenzor.net/casemod/h2o/bilder/ferdig.jpg http://i7.photobucket.com/albums/y268/YellowJeep39157/DSCF6378.jpg http://www.clubic.com/forum/hardware-general/ou-trouver-des-entretoises-lian-li-id40448-page1.html http://s367.photobucket.com/albums/oo116/dmanOCN/?action=view¤t=IMG_0359.jpg&newest=1 Noen som har tips hva jeg kan gjøre??? Vil helst ikke skifte kabinett, kan gjerne modifisere... Men vil heller ikke ødelegge kabinettes ytre... Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Problemet er så enkelt at du har ikke nok luftflyt i kabinettet ditt. To inntaksvifter type 80mm er alt for lite for et så digert kabinett som du har. Problemet er at kabinettet ikke egentlig er godt lagt opp for luftkjøling, så det blir også vanskelig å få lagt opp til god luftflyt i kabinettet. Jo større kabinett, jo flere vifter trengs. Du kan jo begynne med vannkjøling om det er så ille med temperaturene, men det vil kreve modding av toppen for montering av radiator. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Hei. Har selv moddet litt på mitt Lian Li PC-A10B pga. dårlig luftflyt med standard vifteoppsett. Jeg kjøpte noen perforerte brønndeksler og stripset fast en 120mm vifte bak disse. Det burde hjelpe på også for deg Link til brønndekslene: http://microplex.no/Avdelinger/Datakomponenter/Kabinett/Tilbehør,-Lian-Li/Deksler/Lian-Li-BZ-501B,-Brønndeksel,-Sort,4-stk-perforert-m-filter,-for-synlig-5-brønn-36637.aspx Merk at det er en pakke med 4stk. 3stk tilsvarer størrelsen på en 120mm vifte. Lenke til kommentar
Nessi Skrevet 10. august 2011 Forfatter Del Skrevet 10. august 2011 Okei, takker for hjelpa, har nå bestilt 3stk brønndeksler + ei 120mm vifte. Har å kjøpt ny cpu kjøler. Tar gjerne i mot andre tips også, men vannavkjøling blir for dyrt enda... Så må ty til billige løsninger. Synes fortsatt den hard disk rammen tar for mye plass og blokkerer for de 2stk 80mm forran... Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Min er faring er at viftene som leveres med Lian Li sine kabinetter er så som så, både ift. støy og luftflyt. Selv har jeg byttet ut alle viftene med lav-rpm vifter fra Noctua. Disse kjører på 700rpm og er praktisk talt lydløse (nå er det faktisk PSU og HDDene jeg hører mest fra), men kan ikke se at jeg har fått noe høyere temp. etter dette enn jeg hadde med stock-viftene. Så det kan være godt mulig du kan hente noen grader på å bytte vifter også, uten at jeg kan garantere noe. Også koster det jo litt for 6stk 80mm Noctua-vifter desverre... Ikke er det en mulighet å flytte HDDene til brønnen for diskettstasjon og bare fjerne hele HDD-rammen? Lenke til kommentar
Nessi Skrevet 10. august 2011 Forfatter Del Skrevet 10. august 2011 Hei Har idag festet ny cpu, og byttet begge lian li viftene forran, med 2 nye, husker ikke merker i farta. Har også båret og pusset, snudd hele hard disk brønnen, så hard diskene ligger annerledes, men fortsatt forran viftene, jeg har for øyebklikket 4 hard disker, og det er plass til 3 stk i diskett brønnen. Burde vel ha byttet ut noen av 1tb diskene med 2 eller 3tb disker... klart meg med 2-3 disker da. På fredag får jeg 120mm viften med brønne deksler. For øyeblikket står en 140mm vifte i brønnene... Nettop fått start på maskinen, så temperaturer er det vanskelig å si noe om. Men synes den bråker like mye enda. Har også 2 uoriginale vifter bak. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Hei Har idag festet ny cpu, og byttet begge lian li viftene forran, med 2 nye, husker ikke merker i farta. Har også båret og pusset, snudd hele hard disk brønnen, så hard diskene ligger annerledes, men fortsatt forran viftene, jeg har for øyebklikket 4 hard disker, og det er plass til 3 stk i diskett brønnen. Burde vel ha byttet ut noen av 1tb diskene med 2 eller 3tb disker... klart meg med 2-3 disker da. På fredag får jeg 120mm viften med brønne deksler. For øyeblikket står en 140mm vifte i brønnene... Nettop fått start på maskinen, så temperaturer er det vanskelig å si noe om. Men synes den bråker like mye enda. Har også 2 uoriginale vifter bak. Det er fordi kabinettet ditt er ekstremt dårlig lagt opp til luftkjøling, med mindre du gjør noe radikalt vil du ikke klare målet ditt uten å bytte kabinett. Lenke til kommentar
Nessi Skrevet 11. august 2011 Forfatter Del Skrevet 11. august 2011 Cpu ligger nå fra 32 grader til 39 grader. Før lå den på 64 grader hvis FM11 og Opera sto på samtidig. Så det synes jeg er mye bedre... Skjermkort har å blitt ca 10 grader kaldere. Samme med Hard disker... Syns fortsatt det bråker, men har muligens funnet ut hvorfor. Den nye Corsair A70 er veldig stor, og det er ca 3cm fra 120mm vifta på cpu kjøler til de 2stk 80mm som blåser ut båk, når jeg kobla ut disse ble det MYE stillere.... Merket heller ingen stor forskjell på temperaturer... Regner med de 2 80mm kanskje ikke er nødvendig å ha der??? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå