Gå til innhold

[Løst] Bytte fra 500D

Anbefalte innlegg

Hei sann. Har brukt 500d nå i en stund og skal bytte kamera. Det jeg lurer på hvilken av de 2 jeg burde gå for, enten Nikon 7000D eller Canon 60D. Har ikke brukt Nikon før, men har hørt at det er bra kvalitet. Er en hobby fotograf, så liker å ta bilder av alt mulig egentlig... Takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som flere har skrevet - hva er det du savner med 500D?

Dra gjerne og klå på 60D og D7000 - kjenn om du synes betjeningen er mye bedre.

Ellers tror jeg du har mer å hente på å oppgradere optikken - hva slags objektiver har du i dag?

Hvis du bare har EF-S 18-55 uten IS er det mye å hente på å oppgradere eller å supplere det med andre objektiver.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Bildekvaliteten vil ikke bli bedre ved og bytte kamera siden alle nevnte kameraene gir en tilnærmelsesvis lik bildekvalitet, for og kunne forsvare et bytte til 60D ville det vær for å få litt raskere skuddtakt, lettere tilgang til endel parametere, to displayer, hvorav den ene er vribar. men hvis du ikke bruker kameraet i andre moduser en auto og skyter i jpg vill ikke et kamerabytte ha noe oppgradering i det hele tatt, du vil få mye mer utbytte av hobbyen ved og kjøpe deg bedre objektiver.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

Støtter de andre innspillene du har fått: Som hobbyfotograf vil du ha lite å vinne på å bytte hus - sjekk heller ut bedre optikk. Dessuten bør du lære deg mer om foto - ved å gå på kurs, lese bøker, ta masse bilder, diskutere i forum etc.

Om du liker portrettfoto bør du ta en titt på Canon EF 85mm F/1.8 USM.

Liker du å ta nærbilder bør du skaffe deg et makro-objektiv.

Og så videre...

Lykke til! :cool:

Lenke til kommentar

Takker alle for svar, veldig bra respons jeg fikk da :p.. Ang objektivet så har jeg allerede Canon EF 70-200 f/4 L USM, Canon EF 24-70 f/2.8L USM. 500d gir ganske bra bilde men jeg vil gjerne ha litt raskere lukkertid, og bedre autofokus samt bedre ISO. Men som noen av dere nevner så vinner jeg ikke mye på å kjøpe noen av de to.. Kanskje det er bedre å spare mer så kjøpe seg en 7D, eller D300s. Takk igjen for gode svar fra alle sammen :)

Endret av The_shooter
Lenke til kommentar

Bytte kamerahus er vel noe av det dummeste man kan gjøre, med mindre det man allerede har er enten ødelagt eller meget gammelt (og vanskelig å få objektiver til).

Det som fungerte fint for meg var å kjøpe et kamerahus, og bruke dobbelt så mye på objektiver.

Bildekvalitet blir ikke bedre av nytt hus, men et allsidig Canon 15-85mm IS USM derimot, DET er en god oppgradering av kit-linsa. Det gir passe vidvinkel, samt ganske god tele. Vil forøvrig også anbefale et Canon 70-200 f/4L USM, det er rett og slett rått optisk, ihvertfall til den prisen.

Det eneste som kan forsvare et bytte av kamerahus, er at man har funnet ut at man har en fotogal kamerat med 14 Nikon-objektiver, og man selv har Canon-kamera...

EDIT: Der svarte trådstarter før jeg rakk å poste gitt... Men når man har den samlingen med objektiver; Hvorfor vurdere Nikon? Da må man jo selge alle objektivene og begynne helt på nytt. Og det er dyrt...

Endret av newman221
Lenke til kommentar

Du vil ha "raskere lukkertid"? Mener du "høyere skuddtakt"?

I så fall kan du kikke på 7D for å få vesentlig høyere skuddtakt.

Noen merkbar forbedring av støy på ISO får du ikke med mindre du går opp på større sensor.

Optikken din er "as good as it gets", med mindre du skal over på fastoptikk.

Lenke til kommentar

@Trondster. Takk for svar, ja mente nok høyere skuddtakt (kanskje feil å si raskere lukkertid :p). Har lest noen reviews og diverse på 7D, og har bestemt meg for å kjøpe den :D. Da er det bare å vente til lønningen kommer, og kjøpe meg et. Men hvor kan man få det beste tilbudet, handler som regel på Netshop eller Komplett og av og til JapanPhoto, men er det flere fotonettbutikker som har rimelige priser?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...