Gå til innhold

Er du blitt mer positivt innstilt til muslimer etter terroren 22 juli?

Anbefalte innlegg

Hvis det er noe man skal holde unna en slik debatt, så er det det med å beskylde en religion eller et helt folk for et par menneskers handlinger.. Det gjelder både islam og kristendom like mye som alle de andre religionene.

Helt enig. Men når vi snakker om islamsk terror, så er ikke det et par mennesker. Det er mange millioner. Og da er saken faktisk brått en annen.

Hverken mer eller mindre. Men litt mer kritisk til nasjonalistisk retorikk har jeg nok blitt. Det er så mye av det ABB sa og skrev som jeg kjenner igjen fra debatten her og på andre forum og blogger.

Nasjonalisme har jeg aldri syntes noe om. Er jo ikke noe spesielt annet enn blind og dumt hell som gjør at man blir født inn i et visst land, en kultur, og tom. en religion. Det siste er dog et valg, og noe jeg mener man BØR vokse av seg, om man vil tas på alvor.

Men jeg synes ikke sammenligningen er god. Hitler var en vegetarianer og en maler. Skal vi gå etter alle malere eller vegetarianere eller vegetarianske malere? Selvfølgelig ikke.

Folk begår ikke kaldblodig massemord fordi de er politisk uenige med folk. De gjør det fordi de har mentale problemer og fysiske predisposisjoner.

"Without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion."

-Steven Weinberg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis det er noe man skal holde unna en slik debatt, så er det det med å beskylde en religion eller et helt folk for et par menneskers handlinger.. Det gjelder både islam og kristendom like mye som alle de andre religionene.

Helt enig. Men når vi snakker om islamsk terror, så er ikke det et par mennesker. Det er mange millioner. Og da er saken faktisk brått en annen.

Hverken mer eller mindre. Men litt mer kritisk til nasjonalistisk retorikk har jeg nok blitt. Det er så mye av det ABB sa og skrev som jeg kjenner igjen fra debatten her og på andre forum og blogger.

Nasjonalisme har jeg aldri syntes noe om. Er jo ikke noe spesielt annet enn blind og dumt hell som gjør at man blir født inn i et visst land, en kultur, og tom. en religion. Det siste er dog et valg, og noe jeg mener man BØR vokse av seg, om man vil tas på alvor.

Men jeg synes ikke sammenligningen er god. Hitler var en vegetarianer og en maler. Skal vi gå etter alle malere eller vegetarianere eller vegetarianske malere? Selvfølgelig ikke.

Folk begår ikke kaldblodig massemord fordi de er politisk uenige med folk. De gjør det fordi de har mentale problemer og fysiske predisposisjoner.

"Without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion."

-Steven Weinberg

Vil bare nevne som en fotnote at det du kaller "islamsk terror" aldri vil nå "kristen terror" til anklene. Er det en religion som kan systematisk vold og terror så er

kristendommen i en klasse for seg.

Religion generelt har alltid vært et solid verktøy i terror/krigføring... paradoksalt nok mtp de verdiene religiøse påberoper seg å ha.

Endret av RoXx
Lenke til kommentar

Vi husker tidenes største massemord, Hiroshima og Nagasaki, og jeg kan ikke huske det ble delt ut psy. diagnoser

But for good people to do evil things, that takes religion."

-Steven Weinberg

"Gode" serberne masakrerte 8000 bosniske muslimer i 1995 på grunnlag av territoriale forhold

Bare et par eksempler, men tesen til Steven Weinberg holder ikke som grunn for å deskreditere religion

Lenke til kommentar

Er du blitt mer positivt innstilt til muslimer etter terrorangrepene 22 Juli?

Nei. Men jeg har som smått begynt å hate mange Nordmenn på samme måten som jeg misliker hvite Amerikanere som bor i, for eksempel, forstedene i Chicago. Alt i alt har Utøya-handlingen gjort meg til en ekstremt intolerant person ser det ut til.

Lenke til kommentar

Nei. Jeg har samme mening om muslimer som før. De er mange og forskjellige. De fleste helt normale mennesker.

Men jeg har endret syn på følgende: Jeg har tidligere skygget diskusjonsforum der dette temaet har kommet opp. Jeg har ikke orket. Men demokrati krever deltakelse og engasjement. Så jeg har tenkt å engasjere meg. Med saklig diskusjon og respekt for andres meninger.

Be warned.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Hvorfor skulle jeg? Er ikke blitt noe mer positivt innstilt til AP heller, selv om det er de som var målet. Faktisk er jeg verken blitt noe mer positivt eller negativt innstilt til noen etter terrorangrepene, sett bort i fra ABB, som man av naturlige grunner misliker sterkt. Også er jeg litt arg på TV2 som absolutt skulle grille Siv Jensen fordi ABB en gang i tiden var medlem av FpU/Frp.

Synes derimot synd på ofrene og de pårørte, og synes det er forjævelig at så mange uskyldige har blitt drept. Ellers har jeg det samme synet på muslimer som tidligere; så lenge en muslim oppfører seg som et normalt menneske, så er h*n et normalt menneske på lik linjer med andre normale mennesker med andre livssyn.

Lenke til kommentar
Vil bare nevne som en fotnote at det du kaller "islamsk terror" aldri vil nå "kristen terror" til anklene. Er det en religion som kan systematisk vold og terror så er

kristendommen i en klasse for seg.

Hvor er det kristen terror gjør seg gjeldende i verden i dag? Hva kristne gjorde for hundre år siden er ikke relevant for dagens situasjon. Kristendommen er tungt sekulærisert i vesten, mye takket være nettopp blodutgytelse i revolusjoner og verdenskriger.

Vi husker tidenes største massemord, Hiroshima og Nagasaki, og jeg kan ikke huske det ble delt ut psy. diagnoser

Bombene over Hiroshima og Nagasaki var ikke tidenes største massemord. Og mens moraliteten i ettertid er tvilsom for de av oss som ikke slåss mot fanatiske japanere i Asia og Stillehavet, så reddet bombene utvilsomt hundretusener av amerikanske liv, og sansyneligvis minst like mange japanske, inkludert kvinner og barn, som alle var opplært og indoktrinert til å angripe soldater med maskingevær, bomber og granater, med bambusstenger.

Lenke til kommentar

Først et generelt svar på spørsmålet: Nei, jeg har ikke forandret synet mitt. Trådstarteren nevner dessverre ikke hvilken forandring h*n mener. Jeg har ikke noe generelt syn om muslimer, bortsett fra at de er mennesker som alle andre.

At muslimer - og de fleste som ikke er hvite nok i huden - er en minoritet som er svært utsatt for rasistisk diskriminering, gir dem så klart krav på ekstrabeskyttelse.

At det dannes ghettoer og at noen av dem blir kriminelle, er ikke et tegn på at de er djevelen i person, men et tegn på feilslått integrering. Tvang er det verste middelet vi kan bruke, når det gjelder integreringen av våre nye landsmenn. Mange har opplevd mer enn nok press fra før av, levd i diktaturer, opplevd krigen, sett ting som ingen ønsker å se. Det er klart at det ikke er lett å bli del av et samfunn som har helt ulike forutsetninger. Da må vi møte dem med forståelse og være oppmuntrende. Asylmottak må desentraliseres, slik at folk virkelig kan bli inkludert i samfunnet. Fremmedfrykt og ekskludering er gift for integreringen.

Men husk at integrering og assimilering er forskjellige ting. Når jeg leser at "alle kriminelle utlendinger skal ut med en gang, men jeg er ikke rasist fordi jeg har utenlandske venner", blir jeg litt over middels kvalm. Selv om man har de utenlandske vennene, er dette fortsatt en rasistisk holdning. Hvordan hadde det vært med følgende?

Alle kriminelle skal få den straffen de fortjener, i tråd med norsk strafferett og uavhengig av etnisitet, religion og nasjonalitet.

Nå sier jeg ikke at ingen skal ha den meningen som ble ytret her, men ifølge min forståelse av rasisme-begrepet er den rasistisk.

Når det kommer til Frp sin rolle i denne saken, er det helt klart at Frp ikke har skylda for det som skjedde. På en måte er jeg glad for at Frp er nokså moderat, sammenlignet med andre europeiske høyrekrefter, og samler en stor del av den norske høyresiden. Samtidig er det mange ekstreme krefter innenfor partiet, i tillegg til at partiet har fått ord som "snikislamifisering" til å bli mainstream. Dette åpner døren til et mer ekstremt miljø, særlig for den yngre generasjonen, som er lett påvirkelig.

Jeg synes absolutt at Frp skal gå litt i seg selv, vurdere retorikken og rydde litt i deres egne rekker. Om partiet velger å gå en mer ekstrem vei, eller om man beveger seg litt mer mot sentrum, blir spennende å se - men at det kreves forandring, er åpenbart.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nope har ikke endret seg noen retning.

Glemmer f.eks. ikke dette så fort:

http://www.youtube.com/watch?v=sD_1PFbhAKI&feature=related

Huff, ja, det var skummelt! Vi er ellers så heldige at Med Israel For Fred har tatt vare på talene som ble holdt et par timer før motdemonstrasjonene tok av..

http://www.miff.no/nyheter/2009/01/10GabrielEdlandsAppell.html

Med Israel for fred er imot krig og krigføring. Vi er like mye imot krig som israelerne er det. Det ligger også i navnet på vår organisasjon: Med Israel for fred.

Vi er altså mot krig, men vi forsvarer Israels rett til å forsvare seg og sin egen befolkning. Det er den mest grunnleggende menneskerett ethvert menneske har. Å forsvare seg mot de som vil ta livet av en. Denne retten mener vi også Israel har, på lik linje med alle andre mennesker.

Når Israel har en så kynisk og hensynsløs terrororganisasjon som Hamas mot seg, har de ikke en enkel oppgave. Vi vet at Israel har vært tilbakeholdne nå i mange år. I gjennomsnitt har tusen terrorraketter rammet sørlige Israel hvert år i mange år.

(...)

Når en ikke setter fokus på denne groteske oppførselen til Hamas, men fokuserer på Israel for krigens grusomheter, ja, så gjør en ikke bare en urett mot de israelske soldatene, men den største uretten gjøres mot de sivile palestinerne. Når Hamas ser at deres taktikk virker etter deres hensikt, å demonisere Israel, så vil de mest sannsynlig fortsette å bruke sivile kvinner og barn i enda større grad. Her har media, politikere og oss alle et stort ansvar for å sette rett fokus.

Hurra meg rundt. Om vi bare hadde opptak av nødtelefonene som ble ringt før politiet stormet inn i tillegg, så ville komedien vært komplett.

Lenke til kommentar

Jeg bor på Oslos vestkant og kjenner ikke så mange muslimer, men de jeg kjenner er utrolig hyggelige mennesker, men jeg har aldri sett på dem som "norske":) Etter 22/7 har jeg skjønt at de er verdige borgere, jeg respekterer dem som hvilken som helst annen person. Flere av vennene mine liker ikke muslimer og jeg blir utrolig irritert når de snakker stygt om dem. :mad: Hvorfor skal vi se ned på noen selv om de tror på noe annet eller ser annerledes ut. For å få en stopper for dette og mange andre saker meldte jeg meg inn i AUF. Det vil jeg anbefale :thumbup: .

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Er du blitt mer positivt innstilt til muslimer etter terrorangrepene 22 Juli?

Nei.

Jeg bor på Oslos vestkant og kjenner ikke så mange muslimer, men de jeg kjenner er utrolig hyggelige mennesker, men jeg har aldri sett på dem som "norske":) Etter 22/7 har jeg skjønt at de er verdige borgere, jeg respekterer dem som hvilken som helst annen person. Flere av vennene mine liker ikke muslimer og jeg blir utrolig irritert når de snakker stygt om dem. :mad: Hvorfor skal vi se ned på noen selv om de tror på noe annet eller ser annerledes ut. For å få en stopper for dette og mange andre saker meldte jeg meg inn i AUF. Det vil jeg anbefale :thumbup: .

Var god venn med en muslimsk familie, men kommer fra en bygd der det var mye problemer med innvandrere generelt.

Endret av Northern
Lenke til kommentar

Tenk deg hvor mange flere som ville ha blitt drept om USA hadde måtte stoppe Japan ved å sende soldater i land. Da tenker jeg på begge sider.

On-topic: Jeg har absolutt ikke skiftet mening om muslimer. Jeg har alltid vært tolerant ovenfor kulturer, men er nå som før skeptisk til å møte gjenger med folk som kommer fra kulturer jeg er ikke kjenner til. Jeg ytrer svært sjeldent noe som kan bli oppfattet som støtende, og jeg generaliserer ingen grupperinger med folk.

Homofile derimot har jeg mye større toleranse for da jeg ble kjent med veldig mange med den seksualiteten på Utøya.

Tror det er slik at når man begynner å bli kjent med folk fra div. kulturer for man mer respekt og toleranse for dem. Kan for så vidt også gå i en helt annen retning.

Lenke til kommentar

Hvorfor i all verden skulle jeg blitt "mer positivt innstilt til muslimer etter 22 juli"?

Jeg mener det samme som jeg alltid har ment: det finnes både hederlige og uhederlige muhammedanske individer, men religionen islam som ideologi har jeg ikke mer til overs for enn kristendom eller humanisme, og jeg har akkurat de samme meningene om innvandringspolitikk osv. som tidligere.

Lenke til kommentar

Hvorfor i all verden skulle jeg blitt "mer positivt innstilt til muslimer etter 22 juli"?

Jeg mener det samme som jeg alltid har ment: det finnes både hederlige og uhederlige muhammedanske individer, men religionen islam som ideologi har jeg ikke mer til overs for enn kristendom eller humanisme, og jeg har akkurat de samme meningene om innvandringspolitikk osv. som tidligere.

Helt enig!

Jeg skiller ikke mellom religioner, men personer. Finnes bra og dårlige mennesker uavhengig av ideologi og tro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...