Gå til innhold

Pop-punk

Adblock

Anbefalte innlegg

Albumet Hightways ligger gratis på bandcamp. Ikke så stor fan av bruken av synth eller hva man skal kalle det og noen mer "aggresive" riff, men ellers mye kult. Backupropinga på Welcome to the show er også noe anstrengt og for "tøff" for resten av lydbildet. Hadde de holdt seg unda dette, ville alt vært mye kulere, fordi de har stort potensial.

Edit: Og hvorfor i helvete skal de absolutt ha så mange breakdowns? De spiller ganske grei poppunk også slenger de inn de hardcore-elementene der med breakdowns, backupropingen og harde riff - det ødelegger mye for meg. Men så har de partier uten dette og da fungererer det veldig bra.

Endret av Tomeito
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordi breakdowns er kult, mange pop punk har tatt elementer fra ulike hardcore genre. Mange band bruker det og det funker for de aller fleste. Smak og behag you know.

Syns det spicer opp mange bra pop punk band å ha breakdowns. Så lenge de spiller bra ellers og har catchy melodier og bra vocals. Kresen, men er mye bra der ute. Samtidig er det jo viktig å ikke overdrive bruken av det. En passe blanding.

Merker at de tydelig liker Four Year Strong og spesielt det tidlige albumet Rise Or Die Trying som er det beste de har gitt ut spør du meg. Herlig album.

Lenke til kommentar

Sorry, Four Year Strong er forferdelig. Rett og slett.

Synes bare at breakdowns ikke passer inn i lydbildet poppunk har. Jeg har ikke noe imot at poppunkband spicer opp låtene sine, og noen breakdowns kan være ålreit, men når nesten alle låtene har det, blir det ikke krydder lenger, det blir formelbasert og forutsigbart. Men herregud, liker du det er jo det bare fint. Har stor sans for hardcore i seg selv, med alt fra god gammal 80s hardcore, til tung 90tallshardcore, til teknisk hardcore til dagens sammensurium. Synes bare det ikke passer med poppunk. Blir litt sånn når mange poppunkband på starten av 2000-tallet la til metalcorepartier og backup-skriking (feks Silverstein) for å ri på Thursday og Taking Back Sunday-bølgen: Det blir så kleint

Lenke til kommentar

Forferdelig fordi de er et pop punk band som inkluderer elementer fra en sjanger du ikke liker? Kleint.

Litt for pretensiøst hipsterprat her nå spør du meg. Silverstein har vel aldri spilt pop punk akkurat heller, men. Sure thing, you go girl. TBS og Thursday er også ganske forskjellige, så rart å dra dem med i samme bølge, men om du mener to fantastiske band som re-polisha og revolusjonerte sjangeren i early 00s så er jeg med.

Bare breakdowns blir såklart formulært og kjedelig, men det er jo ikke saken her heller så.

Endret av Krokanrull
Lenke til kommentar

Four Year Strong har jeg rett og slett ikke sansen for. De er så erketypiske på det jeg ikke fikser: Poppunk med hardcore-elementer som JEG mener ødelegger. Også prøver de seg på hardcore-greia med overdreven positivisme og samhold - men det føles ikke særlig ekte. Men som ofte, er dette min mening. Og når det er sagt, synes jeg at de har hatt en positiv utvikling. Breakdownsene etc virker ikke like malplasserte og tvungne nå som før. Og videre: Jeg har ikke nihørt på Four year Strong, så en 100% bedømmelse blir ikke helt rettferdig

TBS og Thursday er to forskjellige band, men de ledet an i bølgen av band som kombinerte poppunk, post-hardcore, hardcore etc rundt 2000 og post-00, som du sier. Lydbildet er ikke så alt for langt fra hverandre, utenom at TBS i dag har blitt et mer alminnelig poprock-band. Platene begge bandene ga ut rundt 2000 er fortsatt bunnsolide. Hører man på Silverstein mener jeg at de befinner seg i dette sjiktet, men akk så mye værre. Sleng inn absurd dårlige tekster som får femtenåringers kjærlighetsdikt til å fremstå som gode, fungerer det bare ikke. Jeg mener, det er en grunn til at emo har en så dårlig posisjon i musikkverdenen i dag (selv om de siste årene har produsert mange gode band og album)

Mitt standpunkt er at mange av disse bandene, som Four Year Strong, hadde vært helt kurante band om de hadde droppet hardcore-elementene. Fordi de har mange låter som er kule, og mange låter som rett og slett blir kjipe pga dette.

Det er jo selvfølgelig kjipt at denne tråden har endt opp med argumentasjon for og imot denne formen for poppunk, men diskusjon.no heter jo siden så...

Forøvrig har The Copyrights akkurat sluppet et fett album, Report, for litt siden. Det er kult. Synes jeg. Eller Thievs (http://thievestx.bandcamp.com/album/colorchange) som akkurat har gitt ut en fin EP. Ganske høyt tempo

Endret av Tomeito
Lenke til kommentar

Nå er det vel det stort sett pop punk handler om da er det ikke det. Samhold og positivisme tross all motgang fra familie, kvinnfolk og livet generelt. Ofte det det går i den sjangeren, noe jeg liker og syns er positivt. Den nye EPen til FYS er absolutt bra, så anbefaler deg å høre den, selv om det virker som du har bestemt deg for å mislike bandet.

Hvis du ikke klarer å sette pris på hva post-hardcore bandet Silverstein har gjort og gjør er det ditt tap. De er et av de banda som har hatt mest innflytelse på utallige mange rock, punk og hardcore band de siste årene. Og med god grunn. Det er forresten lenge siden ulike pop punk, indie, og post-hardcore band ble feil-lablet emo, dette var vel rundt 2005-2006-tiden. Gå til http://www.fourfa.com så ser du hva emosjangeren egentlig omhandler. Men tror du vet det fra før.

Synd du ikke liker hardcore-elementer i pop punk. Etter min mening er det ofte det som skiller mange band ut fra mengden i og med jeg at jeg liker en fornuftig dose breakdowns, singalongs og andre ting som jeg selv mener gjør musikken bedre. Spørs selvfølgelig på bandet. Men jeg mener dette er kule ting som høres bra ut. Der er vi uenige.

Kjenner dem ja. Sjekk ut The Dopamines, tror det er litt din type band.

edit. Thieves var veldig nært kult. Trodde ikke du likte hardcore-elementer i pop punk? Bra det finnes unntak for deg da.

Endret av Krokanrull
Lenke til kommentar

Samhold og positivisme har særlig vært fremtredende i hardcoresjangeren, kanskje spesielt i straight edge-miljøet hvor man følte som seg som en egen gruppe innad i hardcoremiljøet. Problemet at det fort kan bli påtatt og klisje. Men en låt som Guilty By association av H20 er jo skamfet.

The Dopamines er dritfett. Der har du et poppunk band som svinger.

For min del fungerer poppunk best uten hardcore-elementene. Men det er min mening. Fengende, lett og allsangvennlig - da fungererer det.

Ja det er en stund siden det der med emo, det jeg mente var bare at Silverstein er et prakteksempel på et slikt band. Det kan hende at jeg følger flokken på diverse punknettsteder, men Silverstein blir stort sett ledd av. Påtatt screamo-backup, kjipe tekster, forutsigbare låter. Menmen.

Vel Thieves holder seg unda breakdowns, men kjører et ganske høyt tempo i sitt lydbilde. Synes de ikke er noe særlig hardcore eller post-hardcore, men det er klart at de har blitt påvirket av hardcore.

Skal helt klart sjekke ut Four Year Strongs nye EP. Som sagt synes jeg de har hatt en positiv utvikling fra deres første materiale. Jeg ønsker å bli motbevist.

Edit: Håper ikke du føler at jeg trasher din smak etc for mye. Det er bare slik at jeg sjeldent får diskutere poppunk o.l. til hverdags.

Endret av Tomeito
Lenke til kommentar

Blant straightedgerne også, men ingen hemmelighet at pop punk har hatt samme greia. Hør på Blink så ser du den tydelige "life is fucked and we all know, but let's just live through and have fun"-greiene. Noe som jo er veldig sant.

Vet ikke hva slags nettsider du henger på, men forum med folk som har hørt på post-hardcore en stund vet å sette pris på hva Silverstein gjorde early on. De har blitt mer forutsigbare med tiden, men albumet Discovering The Waterfront er et veldig bra album for å ta ett av dem. Sånn er det vel med de fleste band, det de gir ut først er best (som regel). Screamo er også noe annet, men det vet du sikkert.

Thieves er langt fra hardcore og post-hardcore ja. Syns gitarene og det var kule, men vokalen ble litt ensidig.

Btw. Eksempel på talentfullt og herlig post-hardcore band: Lower Definition. Disse nailer det meste på lista: Awesome vocals, bra og melodisk gitarwork, kule transitions, småfunky og catchy med et hint av headbangworthy:

edit. Går greit det, du liker litt annerledes musikk enn pop punk enn meg stort sett. Du er litt mer fan av den oldskoole mer punk rock pop punken hvis vi kan kalle den det. Men fuckit, vi liker begge samme sjanger. Let's stand together! Eller noe sånn. #klisjésomfårTomeitotilåspy
Endret av Krokanrull
Lenke til kommentar

Hehe. Godt å høre at man kommer overrens. Og bare fortsett å legg ut låter og band du liker. Jeg hører på alt sammen og jeg digger å finne nye band.

Visste faktisk ikke at Silverstein i dag faktisk blir satt pris på, i hvert fall enkelte steder, for det de gjorde/gjør. Punkforum og -nettsider jeg henger på er kanskje mer fokusert på litt mer old school-varianter og kan da ha en litt elitistisk holdning til hva "kidsa digger", og de er ganske negative til bandet. Se feks denne og denne anmeldelsen. Ikke at man skal høre på helt random folk på nettet, men i hvert fall den første anmeldelsen kommer fra en fyr som har mange gode anmeldelser. Men anmeldelser på absolutepunk.net er mer positive. Jaja, man lager sin egen mening, og den er for min del nærmere punknews enn absolutepunk.

Skal sjekke ut Lower Definition i morgen

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...