Gå til innhold

Pop-punk

Adblock

Anbefalte innlegg

Med pop-punk mener jeg rett og slett punk av det mer melodiske og catchy slaget. Jeg kunne ikke finne noe særlig med referanser til denne typen musikk på forumet, så jeg regner ikke med det er så stor interesse for det. Denne tråden fra 2010 kommer vel nærmest, men bortsett fra Descendents og The Dickies så har jeg ikke noen interesse for bandene som blir nevnt. Prøver meg uansett med en tråd, kanskje det finnes noen med lignende musikksmak i et bortgjemt hjørne av forumet.

Her er noen eksempler på band som jeg er interessert i (og ja, det er enormt mye "The"):

Dear Landlord

Griswalds

House Boat

Screeching Weasel

Shock Nagasaki

Teenage Bottlerocket

Teenage Bubblegums

The Adorkables

The Apers

The Barbecuties

The Copyrights

The Dazes

The Dopamines

The Ergs

The Guts

The Hawaiians

The Huntingtons

The Lillingtons

The Manges

The Methadones

The Mr. T Experience

The Pettyfords

The Queers

The Riptides

The Riverdales

The Side Project

The Steinways

The Varsity Weirdos

The Veterans

Og litt YouTube:

The Huntingtons - Too Late:

Teenage Bottlerocket - Mini Skirt:

The Dopamines - Public Domain:

The Varsity Weirdos - F.B.I.:

The Manges - Blame Game:

The Side Project - Operation:

The Riverdales - Riverdale Stomp:

The Apers - Winterthur:

The Methadones - Say Goodbye To Your Generation:

The Guts - Blackout:

Screeching Weasel - My Brain Hurts:

The Queers - Teenage Gluesniffer:

Dear Landlord - Last Time I Checked:

The Dazes - Drive Me Electric:

The Mr. T Experience - Ba Ba Ba Ba Ba:

Her er et diskusjonsforum med hovedfokus på pop-punk. Medlemmer fra noen av bandene jeg har nevnt poster der, og det er generelt en fin kilde til nyheter og diskusjon om sjangeren.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
Videoannonse
Annonse

Nevner du The Wonder Years, må du nevne The Swellers! Og State Champs kom med en av fjorårets overraskelser. Men skal man snakke om poppunk annå 2013 kommer du ikke unna Direct Hit!'s Brainless God. Helvete for en fest av en plate det er!

Angående banda i førstepost går de fra ramonescore (band som bygger på Ramones' tilnærming til rock og de banda på 90-tallet som tok opp arven (Screeching Weasel m.fl.); poplåter spilt jævli fort, fx Teenage Bottlerocket, Lillingtons etc.) til poppunk ala dear Landlord, som jeg har sett blitt omtalt som midwestern poppunk, med andre band som Dillinger Four, Off With Their Heads og Banner Pilot. For mange er begge disse grenene omtalt som mer ekte poppunk enn det mange forbinder med det, som kanskje heller kalles punkpop. Argh, hater alle disse merkelappene.

Også er det bare å glede seg til Masked Intruders nye album som kommer om ikke så lenge

Endret av Tomeito
Lenke til kommentar

Ikke gjort det ennå, men jeg er ikke så spent egentlig. Deres tidligere materiale er jeg ikke så imponert over. Vokalisten må slutte å høres ut som vokalisten i New Found Glory, de bør bestemte seg hvor de vil (forrige album var litt over alt, men nesten for pop-ete)...

Edit: Men sputnikmusics anmeldelse lover jo veldig godt da, selv om jeg ikke syntes Gosep var så bra...

The Upside har alt sitt materiale gratis på bandcamp. Det er ikke kjempebra, men for 0 kroner er det verdt å sjekke ut: http://theupside.bandcamp.com/

Endret av Tomeito
Lenke til kommentar

Ja, klart. Mange band som har overrasket stort og blitt veldig bra etter en mindre imponerende start. Feks The Hotelier som har kommet med et av årets til nå feteste album. Deres tidligere materiale var det ikke så alt for mange som hoppet i taket for. Det gjør de nå.

Gjennom random-avspillinga på iPoden min i dag kom det et par låter fra salige Blink-182. Husker hvor mye jeg digget dem back in the day, og det er gledelig at jeg fortsatt har stor glede av låter som "What's My Age Again?" og "Josie".

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Huff, Major League tar alt som er bra med dagens poppunk-scene og gjør det så ekstremt middelmådig at det grenser til dårlig. Enkeltlåter fungerer, men med en gang man bruker litt tid på låtene deres finner man ut hvor ufattelig tafatt det er. Synd egentlig, fordi de er jo helt klart flinke og med bra potensial.

Ganske spent på nye til Junior Battles. Debuten, Idles Ages fra 2011, var et friskt pust med variasjon og visse nye vinklinger på hele pop-punkgreia. Hvis de klarer å fortsette det på årets "Rafts" (slutten av mai), vil de virkelig få sin plass blant de store. Har sluppet en ny låt. Ikke kjempesterk, men lovende:

Lenke til kommentar

Uenig. Major League er awesome. Rett-på-sak pop punk med solid vokal og fantastiske melodier. De lager moro pop punk de aller fleste kan digge. Hør albumet deres fra 2012 også.

Her er den aller første sangen deres fra 2009. Også en gammel sang, så litt ulikt det nye. Men er fan av begge deler:

Sangen du linket til der ble for kjedelig spør du meg. Merker ikke noe passion eller særlig variert tempobruk eller catchy melodier slik pop punk skal besitte.
Lenke til kommentar

Uenig angående Major League, så ufattelig gjennomsnittlig og tafatt, men sånn er det. Kanskje de var bedre før enn nå. Man har uansett ikke 100 % forenlig musikksmak.

Junior Battles-låta er tam ja, Skuffende tam. Med noen gjennomlytninger vokser melodiene frem. De har en evne til å ha gitarmelodier som gjør noe annet enn tre akkord-messingen man vanligvis har. Derfor fremstår de som noe annerledes enn feks The Story so far (som jeg klarte å skrive Story of the Year før jeg fiksa det. Et god del kjipere band men med en og annen godlåt), The Wonder Years, State Champs og de gutta der. Men fett er detSelv om denne låta mangler tempoet og aggressiviteten de vanligvis har, kan det være at dette er et avbrekk på plata. Skuffende om hele plata er slik. Et par låter fra forrige plate som setter opp tempoet:

Den første er en merkelig musikkvideo. Den samler tre låter til en video (Architectures, With Honours og Living in the future of feelings). Merkelig video i seg selv også...

Så bare en rett fram låt uten video

https://www.youtube.com/watch?v=a_S5eSiRLF0

Til slutt den første låta jeg hørte av dem og som fikk meg interessert (på denne gratis ep'en http://juniorbattles.bandcamp.com/album/junior-battles-7):

Endret av Tomeito
Lenke til kommentar

Ja, rart det der med musikksmak... Jeg syns de sangene var nokså middelmådige og kjedelige. Du plukket ut The Story So Far som ganske basic'e men da syns jeg du plukka et dårlig eksmpel da TSSF kanskje er et av de mest kjente pop punk banda i dag som har ganske kule riff og som virkelig har en lead gitarist med kreativitet. Vet om mange pop punk band som hadde trengt en mer kreativ leadguitar, TSSF er ikke en av dem mener jeg. Men kanskje skal sjekke ut mer av Junior Battles. You never know. Virker dog som vi liker litt ulik pop punk.

Jeg er for eksempel veldig glad i bandet Real Friends. Den nye sangen de akkurat slapp var skikkelig kul forresten.

Lenke til kommentar

Real Friends er fett. Og vil påstå at The Wonder Years er større enn The Story so Far, i hvert fall når man saumfarer diverse punk-nettsider (som jeg gjør en del). Jeg mente forøvrig ikke at The Story So Far som basic, men at de (av det jeg har hørt av dem, noe som vil si deres to album), følger i stor grad samme formel som mange andre av poppunkbandene som har laget vei i vellinga de siste åra, der i blant The Wonder Years (som jeg synes er fetere enn The Story So Far) - men tSSF bruker litt mer leadguitaristen enn mange av de andre, det er sant. Noen ganger litt for "metalcore"-riff for min smak, noe som sender grøssende tanker til Four Year Strong (som jeg ikke liker).

Musikksmaken er som... ja du veit. Altså, jeg liker The Wonder Years, The Story So Far og mange av de bandene der. The Wonder Years og The Swellers er høyt oppe på favorittlista mi. Utgangspunktet digger jeg stort sett det som har med punk å gjøre. Men noen ganger treffer ikke et band meg, slik som det jo helt sikkert er med deg (som det ser ut til at er tilfelle med Junior Battles, som jeg anser som veldig, veldig, veldig bra. idles Ages kanskje det beste poppunk-albumet på lang, lang tid). Major League er et av dem.

Også merker jeg at jeg har brukt paranteser veldig mye i det siste...

Lenke til kommentar

Syns om nye sangen til Real Friends?

Skjønner. Jada, sånn kommersielt sett er nok kanskje The Wonder Years størst av de alle. Utenom Man Overboard som også er ganske store nå i dag.

The Swellers er fett. Syns om Fireworks? De har holdt på en ganske god stund. Og hvert album har vært veldig forskjellig fra hverandre. Nyeste var veldig ulikt det gamle for eksempel.

Lenke til kommentar

Nye Real Friends var fin den. Åpningsriffet likte jeg ikke så godt, men når låta setter seg er dette en ganske så ålreit låt. Spent på om de kommer med album, har jo bare begått EP-er til nå. Et kult trekk synes jeg. Små porsjoner.

I utgangspunktet ikke storfan av Fireworks. Som nevnt tidligere i tråden synes jeg de har vært litt over alt og en vokalist som jeg ikke er helt solgt av. Men deres siste er ikke så alt for gæli. Stabiliserer de seg, kan de bli veldig gode. Ikke at det å utforske nye veier er feil, men har blitt litt for inkonsekvent.

Man Overboard hadde jeg helt glemt til du nevnte dem nå. Ikke hørt på lenge.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Roam fra England med EPen Head Down var også en liten diamant jeg fant nylig. Veldig kule gitarer med sterke melodier. (http://roamuk.bandcamp.com)

En annen gem er amerikanske Times New Roman og EPen A Place To Rest Your Head (http://timesnewromanva.bandcamp.com) Gratis

Og en tredje diamant er Chicagobandet Knuckle Puck og EPen The Weight That You Buried. (http://knucklepuck.bandcamp.com/album/the-weight-that-you-buried)

Knuckle Puck er nok mest "kjent" av de tre.

edit. La på to band til.

Endret av Krokanrull
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...