FullColor Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 (endret) Har skjekket priser på amazon ettesom jeg trenger og oppgradere pc'en min, men har trang økonomi. Noen andre her som anbefaler å handle datakomponenter fra amazon ? Er det noen grunn til at jeg ikke burde gjøre det ? Jeg er helt grønn på emnet, tanker som RMA deil og garanti er ting som har streifet meg. Noen råd før jeg bestiller fra amazon hadde vært veldig greit hvis noen har litt peiling. Endret 8. august 2011 av AllColor Lenke til kommentar
Fade1 Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 Du må ha i tankene at hvis du bestiller for over 200kr så kommer moms (+25% av verdien)og innfortollingsavgift (85-150kr tror jeg)i tillegg. Som du selv nevner så blir det kluss om noen deler er defekt, bestiller du f.eks fra USA så mister du garantien i det varen forlater USA (mener jeg hørte noen nevne det). Jeg snuste litt på både steroekomponenter og datakomponenter, men kom selv til at prisene ikke var lave nok til at jeg ville prøve meg på det... Lenke til kommentar
FullColor Skrevet 8. august 2011 Forfatter Del Skrevet 8. august 2011 (endret) Okey, ja da virker det jo bedre og betale ekstra fra norske nettbutikker isteden for da, ihvertfall med tanke på det med Null garanti (hvis det virkelig er slik) med det kan vel ikke stemme kan det? Virker ikke logisk for meg. Endret 8. august 2011 av AllColor Lenke til kommentar
Mortis360 Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Du beholder garantien, men det er en sjangse for at varen må sendes tilbake til kjøpsstedet for å få den reparert. Derimot mister du 5 års reklamasjonsrett, noe som gjør at du kan klage på fabrikkfeil inntil 5 år fra kjøpsdato. Du må også legge på 25% på totalsummen fra butikken, inkludert frakt, dessuten må du betale ett fortollingsgebyr, som varier fra 200 til 800kr meg bekjent, noe som varierer etter hvem som transporterer varen. Det er mange fallgruver å gå i, og hardware er ikke SÅ mye dyrere i Norge. Skal det ha noe for seg, bør det være over 50% besparelse i mine øyne, og du må kunne tåle å vrake komponentene om noe blir ødelagt. - Mortis Lenke til kommentar
FullColor Skrevet 9. august 2011 Forfatter Del Skrevet 9. august 2011 (endret) Du beholder garantien, men det er en sjangse for at varen må sendes tilbake til kjøpsstedet for å få den reparert. Derimot mister du 5 års reklamasjonsrett, noe som gjør at du kan klage på fabrikkfeil inntil 5 år fra kjøpsdato. Du må også legge på 25% på totalsummen fra butikken, inkludert frakt, dessuten må du betale ett fortollingsgebyr, som varier fra 200 til 800kr meg bekjent, noe som varierer etter hvem som transporterer varen. Det er mange fallgruver å gå i, og hardware er ikke SÅ mye dyrere i Norge. Skal det ha noe for seg, bør det være over 50% besparelse i mine øyne, og du må kunne tåle å vrake komponentene om noe blir ødelagt. - Mortis Hmm, Jeg må jo vel ikke vrake komponenter hvis har garanti som du sier.... i så fall hvorfor skulle jeg det? Jeg tok og regnet ut at prisen ble ca 2000kr lavere(hvis ikke det var 3-3500 da), 6000kr <amazon | 8000kr <Komplett Om jeg husker riktig, jeg skrev alle detaljene ned i en notisblokk, men den ligger lagret på backupen min for øyeblikket. Og en annen thing, hvordan mister jeg reklamasjons retten hvis du sier jeg ikke mister garantien ? Endret 9. august 2011 av AllColor Lenke til kommentar
PerB Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Reklamasjonsrett og Garanti er to frokjellige ting. Reklamasjonsrett er deinert i norsk forbrukerkjøpslov. Garanti er noe salgssted eller produsent gir deg. Denne er normalt begrenset (tidsmessig) og kan ofte stille krav til hvordan den skal håndteres (ofte ved at du må sende tingen tilbake til forretningen for egen regning og risiko. Hvis du i ditt regnestykke ikke har tatt hensyn til frakt, tollbehandlingsgebyr og 25% moms vil regnestykket ikke være korrekt. NOK 6000,- + frakt + tollbehandlingsgebyr + moms tilsvarer nesten NOK 8000,-. Lenke til kommentar
FullColor Skrevet 9. august 2011 Forfatter Del Skrevet 9. august 2011 (endret) Reklamasjonsrett og Garanti er to frokjellige ting. Reklamasjonsrett er deinert i norsk forbrukerkjøpslov. Garanti er noe salgssted eller produsent gir deg. Denne er normalt begrenset (tidsmessig) og kan ofte stille krav til hvordan den skal håndteres (ofte ved at du må sende tingen tilbake til forretningen for egen regning og risiko. Hvis du i ditt regnestykke ikke har tatt hensyn til frakt, tollbehandlingsgebyr og 25% moms vil regnestykket ikke være korrekt. NOK 6000,- + frakt + tollbehandlingsgebyr + moms tilsvarer nesten NOK 8000,-. Okey det er to forskjellinge ting, men nytten er den samme da i hvertfall at hvis det er noe galt så har jeg garanti for det. Riktig den prisen jeg oppgav var den prisen amazon oppgav, bare omregnet til norsk valuta da. Men etter å ha blitt opplyst om alt dette så tenker jeg som i tillegg liker å være på den sikre siden at jeg bare gjør det enkelt og handler i norge som før. Takker dere all for veiledningen. Endret 9. august 2011 av AllColor Lenke til kommentar
PerB Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Okey det er to forskjellinge ting, men nytten er den samme da i hvertfall at hvis det er noe galt så har jeg garanti for det. Nei det er absolutt ikke det samme og nytten er ikke den samme. En garanti kan være svært kort (også under ett år) og ha vilkår om hva det garanteres for som reduserer garantiansvaret ytterlig. På varer kjøpt etter norske forbukerkjøpsregler og som er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år, er reklamasjonstiden 5 år. Hverken garanti eller reklamasjonsrett sikrer deg mot skader du selv påfører tingen. Reklamasjonsretten kan rettes mot kjøpssted eller importør. Garnati bare mot kjøpssted (her USA) og produsent (hvis denne har gitt garantien). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå