iver89 Skrevet 4. august 2003 Del Skrevet 4. august 2003 Har en telefonsvarer fra USA som jeg skulle fikse ny strømforsyning til. Jeg fant en på 9V 500mA, noe som var akkuratt det den fra USA var på og. Men, det virket ikke. Så oppdaget jeg at telefonsvareren skulle ha vekselstrøm, ikke likestrøm som strømforsyningen min leverte. Men så tenkte jeg; er ikke det da bare å fjerne de fire diodene som gjør AC til DC? Eller blir det feil spenning og slikt da? Diodene gjør vel at spenningen siger litt, eller er det ikke sånn? Lenke til kommentar
ToMmM Skrevet 4. august 2003 Del Skrevet 4. august 2003 Hvis du fjerner diodene blir det ca 7V AC Lenke til kommentar
iver89 Skrevet 4. august 2003 Forfatter Del Skrevet 4. august 2003 søren, det var kjipt. hvorfor blir spenningen lavere egentlig? trodde den skulle bli høyere jeg Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 4. august 2003 Del Skrevet 4. august 2003 Det er jo flere måter å måle spenningen på vekselstrøm. Et voltmeter viser middelverdi. Bruker du et oscilloscope kan du måle spissverdi, altså toppen av sinuskurven. Når du likeretter og glatter får du en DC spenning like under spissverdi. Hver diode tar 0.7V, så du kan ikke få mer enn 1.4V under spissverdi. Men DC blir altså høyere enn AC middelverdi. Lenke til kommentar
GalFisk Skrevet 4. august 2003 Del Skrevet 4. august 2003 Bare prøv og se du, det kan godt hende det fungerer, og gjør det det ikke, så tar ikke apparatet skade av det heller. Hvis det er mer elektronikk etter diodene må denne kobles ut også, siden den lett kan bli grillet av AC. Lenke til kommentar
iver89 Skrevet 4. august 2003 Forfatter Del Skrevet 4. august 2003 uff. vekselstrøm er vanskelig ass. alt for mange formler, begreper, faser, verdier osv, alt for mye for en 14 åring :smile: har en strømforsyning på 24VDC, kan jeg fjerne diodene på den og regulere den ned til 9VAC? eventuelt hvordan kan jeg gjøre dette? Lenke til kommentar
CaNaBiS Skrevet 4. august 2003 Del Skrevet 4. august 2003 Er det ikke mere morro for en elektro entusiast å bygge hele omformeren selv? Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 4. august 2003 Del Skrevet 4. august 2003 Er det ikke mere morro for en elektro entusiast å bygge hele omformeren selv? Alt for mye å beregne på og kan gå galt hvis du dimensjonerer feil... Lenke til kommentar
CaNaBiS Skrevet 4. august 2003 Del Skrevet 4. august 2003 Er det ikke mere morro for en elektro entusiast å bygge hele omformeren selv? Alt for mye å beregne på og kan gå galt hvis du dimensjonerer feil... ok, for på GK elektro så laget de slike strømforsyninger, å de var lette å lage.. :o Å de funka fint. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå