Gå til innhold

Kan rentene øke på avbetalingsordninger?

Jo Are

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er litt bekymret for den økonomiske situasjonen verden er i akkurat nå, men er litt usikker på hvordan den vil ramme meg. Så her kommer litt informasjon om min økonomi før jeg kommer til det endelige spørsmålet.

Jeg er for tiden student og får lån fra lånekassen, dette ser jeg ikke på som noe stort problem da lånet er rentefritt så lenge jeg er student.

Men jeg har noen fler smålån, Master Card og avbetaling på telefon har jeg betalt nå, så det er jeg ferdig med. Men jeg har fortsatt avbetaling på en Mac og et kamera, hvor jeg til sammen betaler 820 kroner i måneden. Planen er å betale inn hele beløpet i januar, og betale 820 i måneden frem til da. Dette vet jeg at jeg får til.

Men jeg er litt redd for at rentene kan øke mye, siden den økonomiske situasjonen for tiden virker å være meget usikker.

Så spørsmålet mitt blir da om rentene kan øke på disse avbetalingsordningene mine? Eller er summen fastsatt?

Setter stor pris på hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser ikke for meg at sånne som deg skal lide av de tidene vi har nå. Det er ingen ting som tyder på at rentene skal øke de neste månedene. Og om du har en avbetalingsordning vil antakelig renten være bestemt

Hvis det er noen trøst så har jeg et papirtap på et par hundre tusen siste uke uten at jeg lar det gå ut over nattesøvnen.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri hørt om at det er faste rente på kredittkort. Muligens i utlandet men her i Norge er jeg helt ukjent med det.

Det er nok flytende rente du har, og ja, da kan de jo øke!

Men slapp av. Renter på kredittkort er skyhøy, og har vært skyhøy lenge. De ble ikke nevneverdig påvirket av at rentene ellers gikk ned, så det er lite som taler for at de skal øke nå.

Og om noe, fører uroen nå til lavere renter i lengre tid for oss i Norge.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri hørt om at det er faste rente på kredittkort. Muligens i utlandet men her i Norge er jeg helt ukjent med det.

Det er nok flytende rente du har, og ja, da kan de jo øke!

Men slapp av. Renter på kredittkort er skyhøy, og har vært skyhøy lenge. De ble ikke nevneverdig påvirket av at rentene ellers gikk ned, så det er lite som taler for at de skal øke nå.

Og om noe, fører uroen nå til lavere renter i lengre tid for oss i Norge.

Er ikke kredittkort jeg har, har tatt varene på avbetaling slik at jeg betaler litt hver måned.

Lenke til kommentar

Er ikke kredittkort jeg har, har tatt varene på avbetaling slik at jeg betaler litt hver måned.

Da kan du ta en titt i avbetalingskontraktene dine. Her vil det stå om renteendringer kan påvirke nedbetalingstiden. For smålån og Mastercard-gjeld kan selvsagt rentene endres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...