Gå til innhold

Opprør i England


Anbefalte innlegg

Som vi har sett pågår det for øyeblikket opprør i England, nok en gang.

 

Grunnen skal være at en mann ble skutt og drept av politiet, for kort tid tilbake.

 

Jeg lurer på hvilke formeninger folk gjør seg om dette, er det faktisk som noen av opprørerne sier; at det hele kunne vært unngått dersom demonstrantene fikk prate med sentrale politimenn.

 

Enkelte eksperter sier at dette ikke er politisk, bare mennesker som plyndrer Londons gater.

 

Hva tenker dere?

 

Live stream (dersom den ikke viser opprørene, vent noen minutter): http://www.vgtv.no/#!id=42718

Endret av Notelitten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kvalmt. Det finnes ingen unnskyldning for opptøyer.

 

Likevel bør man se på grunnene for å unngå lignende i fremtiden. Det står at de som er med, er stort sett arbeidsledig ungdom. Kanskje det er noe politikerene i England burde sette større fokus på? Man har jo sett flere ganger at regjeringen tar avgjørelser som skaper sosial uro.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er det kvalmt i England, mens i Midt-østen er det sett må som positivt?

 

Jeg har egentlig ikke sagt det, men man må jo også skille mellom England som er et moderne vestlig demokrati, imotsetning til disse undertrykkende diktaturene i Midtøsten. Likevel har jeg ikke tro på voldelige revolusjoner i dagens samfunn.

 

Edit: Det er også forskjeller på opptøyer og opprør.

Endret av A H P
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er det kvalmt i England, mens i Midt-østen er det sett må som positivt?

 

Jeg har egentlig ikke sagt det, men man må jo også skille mellom England som er et moderne vestlig demokrati, imotsetning til disse undertrykkende diktaturene i Midtøsten. Likevel har jeg ikke tro på voldelige revolusjoner i dagens samfunn.

 

Nå skal det sies at demonstrasjonene i Libya var så voldelige at folket tok til jagerfly, ak-47, rakett-kastere samt tanks.

 

Videre, hvordan vet du at Englands demokrati er såpass bra? Jeg ønsker å bringe frem filmen "V for Vendetta" dersom du har sett den, denne filmen viser jo hvordan selv et "demokrati" kan være like gale som Gadaffis styre.

 

Edit: Det er også forskjeller på opptøyer og opprør.

 

Opprør begynner alltid med opptøyer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er det kvalmt i England, mens i Midt-østen er det sett må som positivt?

 

Jeg har egentlig ikke sagt det, men man må jo også skille mellom England som er et moderne vestlig demokrati, imotsetning til disse undertrykkende diktaturene i Midtøsten. Likevel har jeg ikke tro på voldelige revolusjoner i dagens samfunn.

 

Nå skal det sies at demonstrasjonene i Libya var så voldelige at folket tok til jagerfly, ak-47, rakett-kastere samt tanks.

 

Videre, hvordan vet du at Englands demokrati er såpass bra? Jeg ønsker å bringe frem filmen "V for Vendetta" dersom du har sett den, denne filmen viser jo hvordan selv et "demokrati" kan være like gale som Gadaffis styre.

 

Englands demokrati er vel ikke noe ukjent? Man vet jo at deres demokrati har blitt kritisert, men det er jo likevel folket som avgjør hvem som skal styre imotsetning til i et diktatur.

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10005479

 

Jeg har faktisk ikke sett V for Vendetta, men den handler vel om et svært undertrykkende land? Gjennspeiler filmen dagens Storbritannia?

 

Edit: Det er også forskjeller på opptøyer og opprør.

 

Opprør begynner alltid med opptøyer.

Enig, men er dette opprør? Dette er jo ikke noe omfattende, selv om de få som er med i opptøyene lager mye ødeleggelse og de gjør mye av seg.

Endret av A H P
Lenke til kommentar

Hæ? V for Vendetta portretterer et totalitært styre.

 

Det stemmer. Storbritannia i dag er ganske autoritært.

Troller du? Tror du virkelig det er derfor en gruppe med nesten utelukkende innvadrere fra den tredje verden driver plyndring? Ikke vits å ignorere den store elefanten i rommet.

Jeg troller aldri. Jeg ønsker bare litt tankegang rundt det. Er selv klar over at mange er innvandrere, men jeg tør ikke utelukke en politisk agenda, dette er jo å ta pøbel-fakter ut av proporsjoner.

 

Det har enda ikke blitt sagt noe bortsett fra en statsviter som sier at det er ikke-politisk, samt at det ble sendt ut en sms hvor det ble oppfordret til plyndring.

Lenke til kommentar

Englands demokrati er vel ikke noe ukjent? Man vet jo at deres demokrati har blitt kritisert, men det er jo likevel folket som avgjør hvem som skal styre imotsetning til i et diktatur.

Dette stemmer. Men flere mener nok at, slik som i Norge er det mye propaganda ute og går. (ønsker ikke ta dette så langt, er ikke noe glad i stråmenn. alt i denne saken så langt er spekulasjon)

 

Jeg har faktisk ikke sett V for Vendetta, men den handler vel om et svært undertrykkende land? Gjennspeiler filmen dagens Storbritannia?

Hvis du er nyliberalist, som signaturen din fremstår, vil jeg anbefale filmen, den omhandler en "voldelig" revolusjon i Storbritannia. Om dagens Storbritannia gjenspeiler filmen kommer godt an på øyet som ser, selv ser jeg likhetstrekk.

 

Enig, men er dette opprør? Dette er jo ikke noe omfattende, selv om de få som er med i opptøyene lager mye ødeleggelse og de gjør mye av seg.

Det er jo omfattende, vi snakker om at flere hundre er arrestert, og at det er flere ute.

 

Forøvrig, om det er opptøyer eller opprør er jeg ikke sikker på, men ønsket å ha en diskusjon rundt det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da er propagandamaskinen i gang for fult:

 

vg: Arbeidsløs ungdom kaster brannbomber på politiet og oppforder andre til å bli med å plyndre butikker. (http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10097443)

 

 

Dagbladet: Storbritannias tapte generasjon har fått nok

Ungdommene uten framtid plyndrer butikker, slåss med politiet og setter London i brann.

(http://www.dagbladet.no/2011/08/08/nyheter/london/ungdomsoppror/utenriks/17603390/)

 

-

 

Selv med alt dette, kommer politiet nå ut og unnskylder for "drapet" på Duggan.

 

- Jeg ønsker å si unnskyld til Duggan-familien, fordi jeg mener både IPCC (det interne etterforskningsorganet, journ.anm.) og Metropolitan-politiet kunne tatt hensyn til familiens behov på en mer effektiv måte, sa polititoppen Stephen Kavanah i kveld.

 

Litt morsomt, i og med at det ikke var politisk aktivert i det hele tatt? De må bestemme seg.

Endret av Notelitten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...