Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forsikring

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så sant du bruker forsikringen, du vil ikke merke noe før du evt trenger å bruke forsikringen, da får du høyere egenandel, man er vel heller ikke pliktig til å innrapportere km årlig, selv om det burde vært det slik at folk fikk det med seg hvis de var gått over.

Men da tjener de jo mindre, så er vel derfor..

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt problemet. Ring til forsikringsselskapet og hør med de hvor langt du kan kjøre. Har du kjørt for langt eller ser at du kommer til å gjøre det ber du de om å øke grensen.

Om du ikke gjør dette vil du ikke få noen bot, men er du skyld i en ulykke må du ut med mer i egenandel enn om du hadde holdt deg innenfor km-grensen.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt problemet. Ring til forsikringsselskapet og hør med de hvor langt du kan kjøre. Har du kjørt for langt eller ser at du kommer til å gjøre det ber du de om å øke grensen.

Om du ikke gjør dette vil du ikke få noen bot, men er du skyld i en ulykke må du ut med mer i egenandel enn om du hadde holdt deg innenfor km-grensen.

Problemet er at jeg ikke har sagt ifra før. Jeg skulle egentlig hatt 7000km mindre enn det jeg har nå. Jeg har vert sein å si ifra at jeg er over, og når jeg oppgir km standen så viser det jo at jeg har kjørt lenge over det jeg har oppgitt tidligere.

Lenke til kommentar

Når jeg har gjort dette har jeg kun sagt at jeg ønsker å øke fra for eksempel 16 000 km i året til 20 000 km, ikke oppgitt faktisk km-stand på bilen.

Ja burde vel gjort noe sånt. Denne karen ville ikke fortsette før han hadde fått km standen bilen stod i nå. Jaja takk for informasjon og hjelp :)

Lenke til kommentar

Det skal vel ikke være noe problem fra det punktet du har gitt beskjed om det. Resten er bare en formalitet i forhold til betaling. Din plikt her begrenser seg til at du har gitt beskjed om at du har kjørt over eller kommer til å kjøre over. Det er ingen problem for deg å oppgi hva du faktisk har kjørt. Det har ingen betydning, og det er bare viktig at du oppgir korrekt verdi.

Bare send inn km-standen du har, og be om å få den oppgradert til hva du ønsker. De vanlige verdiene selskapene opererer med er 5000, 8000, 12 000, 16 000, 20 000 og 30 000. Deretter går de fleste over i ubegrenset, mens noen har også verdier på 40 000 og 50 000. Her er det bare å si hva du skal ha, så ordner det seg, og du får en regning på det ekstra du skal betale.

Det er selvsagt litt dumt om du har betalt for 5000 og du har kjørt 7000 over, men likevel er det bare en formalitet i forhold til at du nå må betale for det. Hadde du derimot fått en ulykke iløpet av perioden, så ville du fått et kraftig trekk for det. Selskapet ville da beregnet hvor mye du skulle ha betalt i forhold til hva du har betalt, og prosenttallet som da kommer ut vil brukes for å trekke på hva du får utbetalt. F.eks har du betalt inn 5000, og du skulle ha betalt inn 10 000, så har du betalt 50% av det du skulle ha betalt. Får du da en skade på f.eks 100 000, så får du kun utbetalt 50 000, og resten må du dekke selv. Rent praktisk på ansvarskade hvor dette beløpet skal utbetales til en tredjepart får tredjepart utbetalt sine 100 000, og ditt selskap vil så kreve 50 000 fra deg. Det er ikke noen fordel at det skjer, så fordel å holde selskapet oppdatert slik at du betaler korrekt sum.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Det skal vel ikke være noe problem fra det punktet du har gitt beskjed om det. Resten er bare en formalitet i forhold til betaling. Din plikt her begrenser seg til at du har gitt beskjed om at du har kjørt over eller kommer til å kjøre over. Det er ingen problem for deg å oppgi hva du faktisk har kjørt. Det har ingen betydning, og det er bare viktig at du oppgir korrekt verdi.

Bare send inn km-standen du har, og be om å få den oppgradert til hva du ønsker. De vanlige verdiene selskapene opererer med er 5000, 8000, 12 000, 16 000, 20 000 og 30 000. Deretter går de fleste over i ubegrenset, mens noen har også verdier på 40 000 og 50 000. Her er det bare å si hva du skal ha, så ordner det seg, og du får en regning på det ekstra du skal betale.

Jeg gitt beskjed om at jeg har kjørt for mye over og sagt at den må økes. Også må jeg betale for de km jeg har kjørt over vist jeg har forstått rett?

Endret av fluffy_1
Lenke til kommentar

Ja, det må du, men det utgjør ingen forskjell i forhold til om du hadde gitt beskjed om det tidligere i antall kroner du må betale. Det eneste er at det uansett blir regnet som å være kjørt siste år (noe som er gunstigere i forhold til prisen, bare så det er sagt).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...