Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

planlegger å kjøpe Kawasaki Ninja 250r


Anbefalte innlegg

Så jeg er fullt i gang med å selge halvparten av eiedelene mine for å få råd til Tung MC lappen.

 

Jeg har mer eller mindre bestemt meg for å kjøpe en Ninja 250r,

 

Jeg har valgt denne av flere grunner.

 

1. Den skal vist være en av de ultimate nybegynner sykler, solid som stein, enkel å kjøre og bruke.

2. Den har litt mer ompf enn 125cc sykkler uten at den er mye dyrere 50k vs 65k.

3. siden den "bare" er 250cc, vil forhåpentlgivis forsikringa være lavere enn kraftigere sykler.

4. Bruker nesten ikke bensin.

5. enkelt og sporty utseende.

 

Det jeg lurer på er om noen absolut mener dette er feil sykkel, noen som har hørt skrekk historier om at de er elendige og dårlige osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utifra hva jeg har hørt så er den faktisk jævlig dyr å forsikre.

 

2009 modell - 250R - 50% bonus hos Storebrand, bosatt i Oslo, 20 år, egenandel 8.000 kroner

årspris: 20627.

 

For meg så er den nesten like dyr å forsikre som min vanlige sykkel, Kawasaki ER6-n.

 

31 år, 70% bonus, 2.år, ingen førere under 24 år, bosatt i Oslo, pris: 3021 med 8.000 i egenandel.

 

Kawasaki ER6-n, samme vilkår; 3763 i året.

Lenke til kommentar

Var det en skrive feil,

 

20 000 i året for 250r mens bare 3763 for din sykkel?

 

Eller var det en skrive feil et sted?

 

 

Var ikke skrevet feil noe sted, men jeg gjorde regnestykket slik det hadde sett ut for min egen del.

 

Den sykkelen jeg eier idag hadde for en på 20 endt på ca. 26.000 kroner i året, altså 500 kroner mer i måneden enn for en 250R, men det er ikke tvil om hva jeg hadde valgt.

 

edit: Det er ganske mange rimelige sykler i prisklassen 50-65.000 der ute, så jeg ville vel heller gått for noe brukt noe istedenfor en helt ny sykkel.

 

editedit : en Honda Hornet 600 2002 mod. lå ute til 59.000, forsikringen på den er ca. 10.000 i året for en på 25 med 30% bonus, et like bra kjøp som en 250R.

 

Bensinforbruket kommer du antageligvis ikke til å bry deg om da du fint kan kjøre en sykkel økonomisk nok, jeg kjører stort sett t/r jobb hver dag (ca. 3 mil pr dag) + småturer og fylte i juli for ca. 400 kroner, samt at jeg sparte ca. 1000 spenn i bompenger.

Endret av Hachon
Lenke til kommentar

Hvordan er det med alder og vedlikehold?

 

Jeg har hørt at sykler holder seg bedre i sine gammle dager enn biler, pga. enklere motor og deler. Jeg kan ikke mekke så at sykkelen er i kjørbar stand i flere år fremover er et must.

 

Jeg vil ikke pluttselig måtte ut med 10-20 000 i reprasjoner.

Lenke til kommentar

Siden motorsykler stort sett ikke blir brukt på vinteren så slites den jo ikke så mye som en bil.

Jeg ville vært nøye med å kjøpe en sykkel som har fått vedlikehold, samt at det var skiftet motorolje + filter hver høst før vinterlagring (eller etter, de lærde strides om hva som er riktig.)

 

Stort sett så er de store merkene veldig holdbare, men for å være på den sikre siden så hadde jeg holdt meg unna brukte italienske sykler.

Det kan jo hende du har uflaks, men det finnes ikke noen mulighet å forsikre seg mot det om du ikke kjøper brukt fra forhandler.

 

Jeg ville anbefalt deg å registrert deg på bike.no, der er det folk med mye erfaring på alle merker.

 

Jeg ville også hatt ABS som et krav på en eventuell sykkel, for det er ekstremt greit å ha.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...