Gå til innhold

Skytespill etter 22/07-2011


Spille skytespill etter 22. juli  

140 stemmer

  1. 1. Skal man spille skytespill etter Utøya-massakren?

    • Ja
      136
    • Nei
      4


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter tragedien på Utøya 22. juli 2011 har min far bestemt at det ikke lenger

skal spilles skytespill i huset vårt. Han sier at det er av respekt for ofrene

og de rammede.

 

Synes dere dette er rett eller gal vei og gå?

 

Hvor lenge gjelder det? En uke? Ett år? Ti år? Jeg har all respekt for offrene og de pårørende, og tør ikke engang tenke på hvordan det ville ha vært om jeg kjente en eller flere av de døde. Men å droppe skytespill bare pga den hendelsen er for dumt. Beklager å si det, men om en måned eller to er det svært få som nevner den tragedien igjen. For å ta et eksmpel: Husker du Benjamin Hermansen? Han ble drept i 2001 av nynazister, og drapet fikk svært stor oppmerksomhet. Faktisk så stor at Michael Jackson dedikerte albumet Invinciblee til ham (ifølge Wikipedia), og folk gikk i fakkeltog her i Norge..Men en liten stund senere var nyheten "oppbrukt", og han ble glemt av de fleste. Det samme vil nok skje med Utøya-tragedien.

Lenke til kommentar

Du kan ikke sammenligne Benjamin Hermansen og Uteøya-terroren. Det er to helt forskjellige ting. Jeg tviler på at Utøya og bomben i regjeringskvartalet blir glemt like fort som Benjamin Hermansen. Såklart, en del blir glemt men det kommer for alltid til å bli bært av landet vårt i enda større grad.

Lenke til kommentar

Eg har da spelt skytespel på data så lenge eg kan hugse, bur på ein gard, så eg har tilgang til kunstgjørdsel. Eg har internet her, så eg kan lese og finne fram bombeoppskrifter.

 

 

Men sjølv om alt ligger til rette for det, så betyr det da for faen ikkje at alle her på jorda er klin glane og sprenger bygninger til helvete.

Det er langt mellom å skytespel og faktisk skyte som ein villman.

 

Kva med internet i heimen din? Er det fritt fram også? Spør far din om han ikkje er redd for at du driver og lager ei bombe på gutterommet ditt.

 

Eg er også aktiv skytter, men det og skyte i spel vs virklegheita er 2 forskjellige ting.

Endret av rvenes
Lenke til kommentar

Du kan ikke sammenligne Benjamin Hermansen og Uteøya-terroren. Det er to helt forskjellige ting. Jeg tviler på at Utøya og bomben i regjeringskvartalet blir glemt like fort som Benjamin Hermansen. Såklart, en del blir glemt men det kommer for alltid til å bli bært av landet vårt i enda større grad.

 

Jo, jeg kan sammenligne dem. Men poenget er at selv om Utøya ikke blir glemt like fort blir det glemt av nyhetene og folk flest straks vi får noe annet å tenke på. Noen som husker når jordskjelvet i Japan var? Eller vulkanen på Island? Straks folk slutter å snakke om det blir det glemt. Personlig er jeg drittlei alt pratet om Utøya allerede, og jeg har vært det ganske lenge. Det har ingenting med ofrene å gjøre, men at det blir så ekstrem fokus på det over lang tid, Senest i dag var det en dokumentar om den greia. Livet går videre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir feil om det som skjedde på Utøya skal ha innvirkning på livene våre. Jeg har så smått begynt å spille litt forskjellige skytespill, men jeg merker fort at jeg rett og slett ikke takler det lenger. (ja, jeg var der.)

Om du har noen i nærheten som ikke liker lyden av skyting så vil jeg anbefale å skjerme personen(e) fra det, men ellers burde det være fritt fram.

Lenke til kommentar

Det blir feil om det som skjedde på Utøya skal ha innvirkning på livene våre. Jeg har så smått begynt å spille litt forskjellige skytespill, men jeg merker fort at jeg rett og slett ikke takler det lenger. (ja, jeg var der.)

Om du har noen i nærheten som ikke liker lyden av skyting så vil jeg anbefale å skjerme personen(e) fra det, men ellers burde det være fritt fram.

 

Om du var på Utøya blir det selvsagt noe annet for deg, og jeg er veldig glad vi faktisk kan ha denne diskusjonen nå. Men for å si det på en litt spiss måte kjenner jeg deg ikke, så hvorfor skal tragedien du var med på ha noen som helst innvirkning på livet mitt? En kamerat var i en bilulykke der han var eneste overlevende. Betyr det at du skal slutte å spille bilspill i respekt for ham? Det blir helt feil.

 

Dette er selvsagt ikke rettet mot deg, men jeg bruker bare deg som et eksempel. Håper det går bra. ;)

Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar

Jeg forstår at du, som ikke kjenner noen som var der har lyst til å spille som før, og det har du all rett til. Selv om man kjenner noen som var der burde man ikke slutte å spille om man synes det er gøy. Jeg har sett meg lei av de største skytespillene som er kommet, og jeg kommer heller ikke til å anskaffe Cod mw3 og BF3 etc. etc. Det blir nok mer fiksjonelle spill fra nå av, men det er jo ikke rent lite å velge av der heller. :)

Lenke til kommentar

Tankegangen at noe må skje i Norge før man reagerer på skytespill er egentlig ganske egoistisk. Er vi spesielle her oppe? Hvor mange titalls tusen sivile, kvinner og barn, er ikke drept i midtøsten de siste 10 åra. Hvor mange HUNDRE tusen (les:millioner) er ikke slakta ned i Afrika. Likevel har det aldri vært noen seriøs debatt over MW, Battlefield, Far Cry eller andre spill i den settingen. Eller filmer og TV-serier. Ikke på samme måte.

 

Er det for å vise respekt for menneskeliv er nå en gang et liv et liv. Er det kun for å vise respekt for Norske menneskeliv glir det over i en tankegang ikke ulik den man sannsynligvis prøver å distansere seg fra.

 

Det har sultet ihjel 29.000 unger i Somalia de siste 3 månedene. Om folk skal vise respekt så slutt å vær feite. Dataspill er ikke problemet her i verden.

Lenke til kommentar

Etter tragedien har jeg hatt mange ekle tanker. Tanker hvor mennesker i mengder blir plafret ned av AKen jeg har holdt så mange gang i Counter-Strike. Igjen, når AUF lederne stod samlet på podiet i rekke, tenkte jeg det på firedobble headshotet man kunne dratt med AWPen. Det er ikke nødvendigvis jeg som fører disse handlingene, bare skytingen tar plass kan du si. Men det er helt virkelig i hodet mitt. Noen ganger er det selv jeg som skyter... Noe motiv fins ikke. Bare tanken på å skyte hodeskudd, slike hodeskudd jeg har kost meg med i Couner-Strike så alt for mange gang ...

 

I det virkelige liv har jeg verken interesse for våpen eller voldshandlinger av noe slag. Tenk om noen andre, litt galere enn meg hadde fått slike tanker?

 

Det er helt skrekkelig at jeg har disse tankene, selv når det bare er en sjelden gang. Hvorfor? Hater det så inderlig...

Lenke til kommentar

Mange av oss har fantasert om spill i virkelige situasjoner. Jeg tør påstå det er ganske normalt. Det som er viktig å huske på er at vi vet det bare er en absurd tanke, og at det er en stor forskjell mellom spill og virkelighet. At du har sett for det et firedobbelt headshot er bare fordi du har spilt counter-strike lenge. Det er ikke verre enn å tenke på Carmageddon når vi sitter i bilkø eller en hadouken når en gammel kjerring har grodd fast foran deg i køen på Rema. Morsomt å tenke på, men det er bare en absurd tanke som ikke har noe med virkeligheten å gjøre.

Lenke til kommentar

Har fått så og si ensidige meninger her. Muligens siden dette er postet på et "gamer-forum". Vil takke så mye for all respons, synes diskusjonen er av bra kaliber. Vikingkylling, "forbudet" gjelder ikke flere år, forsåvidt har han sagt at jeg ikke skal invitere til lan med skytespill, men får lov til å spille det hjemme - ikke at det er det går mest i. Min far er ikke av det kristne-fundamentalistiske slaget, heller ei en konservativ gubbe som sitter i gyngestolen å røyker pipe. Han er en far som stiller opp på det meste, men nå skal denne tråden først og fremst ikke handle fattern, men heller om folks reaksjoner og meninger etter 22.07.11.

 

Er personlig ganske lei av alt "maset" og hadde vært greit om noe annet - en gladnyhet - hadde rammet verden.

 

Jeg husker godt Holmlia-drapet, Vikingkylling. Men det blir litt feil og sammenligne dette med det. Det er forsåvidt en av de verre episodene i Norge i nyere tid, men dette er mye verre, kanskje mer likt 9.11? Og den datoen husker alle, fremdeles.

 

Takk for god respons og tankevekkende meninger.

Lenke til kommentar
Etter tragedien har jeg hatt mange ekle tanker. Tanker hvor mennesker i mengder blir plafret ned av AKen jeg har holdt så mange gang i Counter-Strike. Igjen, når AUF lederne stod samlet på podiet i rekke, tenkte jeg det på firedobble headshotet man kunne dratt med AWPen. Det er ikke nødvendigvis jeg som fører disse handlingene, bare skytingen tar plass kan du si. Men det er helt virkelig i hodet mitt. Noen ganger er det selv jeg som skyter... Noe motiv fins ikke. Bare tanken på å skyte hodeskudd, slike hodeskudd jeg har kost meg med i Couner-Strike så alt for mange gang ...

 

I det virkelige liv har jeg verken interesse for våpen eller voldshandlinger av noe slag. Tenk om noen andre, litt galere enn meg hadde fått slike tanker?

 

Det er helt skrekkelig at jeg har disse tankene, selv når det bare er en sjelden gang. Hvorfor? Hater det så inderlig...

Det er vel ikke uvanlig å ha denne typen tanker, det hender jeg fantaserer om spraye vei med automatgevær, snipe noen ned på lang avstand og lignende. Forskjellen er at i fantasien så finnes ikke samvittigheten, og jeg skal vedde på at i det jeg hadde fått et ekte våpen i handa så hadde jeg sikkert begynt å grine på sekundet :p

Jeg regner med at personer som gjør massakre og lignende begynner med sånne tanker, forskjellen er at de ikke klarer å kontrollere det og at samvittigheten stegvis kobler ut fordi de brenner så for det eller at de tror det blir såååå kult

Lenke til kommentar

Jeg synes fps er veldig gøy, men foretrekker urealistiske spill hvor man skyter mutanter, demoner og aliens. Får en liten moralsk bismak av å plaffe ned realistsik fremstilte mennesker som ren arkadeunderholdning i spill.

 

Det er ikke fordi jeg tror spill fører til vold, men fordi det er en liten smule usmakelig. (På samme måte som noen filmer og bøker er usmakelige)

Lenke til kommentar

Har fått så og si ensidige meninger her. Muligens siden dette er postet på et "gamer-forum". Vil takke så mye for all respons, synes diskusjonen er av bra kaliber. Vikingkylling, "forbudet" gjelder ikke flere år, forsåvidt har han sagt at jeg ikke skal invitere til lan med skytespill, men får lov til å spille det hjemme - ikke at det er det går mest i. Min far er ikke av det kristne-fundamentalistiske slaget, heller ei en konservativ gubbe som sitter i gyngestolen å røyker pipe. Han er en far som stiller opp på det meste, men nå skal denne tråden først og fremst ikke handle fattern, men heller om folks reaksjoner og meninger etter 22.07.11.

 

Ensidige meninger er kanskje fordi fatter'n din kanskje ikke alltid har rett. Drapene på Utøya, men vi kan ikke slutte å leve normalt av den grunn. Selvsagt er det grusomt at så mange ble drept her i Norge, men hva med alle de andre som blir drept rundt omkring? Senest i dag leste jeg på vg.net at fire personer ble skadet da noen begynte å skyte mot en israelsk buss. De overlevde denne gangen, men sånne episoder er alt for vanlige der borte, dessverre. Men det teller vel ikke siden det "bare er i midt-Østen" og ikke i Norge? Hva med land i Afrika som er herjet av krig? Og du kjenner vel til "episoden" i Rwanda? Vi snakker full krig der mellom 500.000 og en milllion mennesker ble drept. Der verste var at vestlige journalister der nede så folk ble drept og dumpet i massegraver hver eneste dag i flere måneder, men når de kom hjem var det ingen som brydde seg. Selv nyhetskanaler som aviser og TV brydde seg knapt. Og dette skjedde så sent som i 1994. Det er ikke akkurat "nyere tid" vi snakker om. Så beklager om jeg ikke synes tragedien på Utøya er så alvorlig at den får styre livet mitt.

 

Er personlig ganske lei av alt "maset" og hadde vært greit om noe annet - en gladnyhet - hadde rammet verden.

 

Helt enig, men dessverre er det tragiske nyheter som selger. Det skjer mye bra her i landet og i resten av verden, men ingen kjøper en avis fordi overskriften sier en personbil ikke kræsjet inn i et vogntok.

 

Jeg husker godt Holmlia-drapet, Vikingkylling. Men det blir litt feil og sammenligne dette med det. Det er forsåvidt en av de verre episodene i Norge i nyere tid, men dette er mye verre, kanskje mer likt 9.11? Og den datoen husker alle, fremdeles.

 

Takk for god respons og tankevekkende meninger.

 

Hvordan blir det feil å sammenligne en av de verste episodene i Norge i nyere tid med drapene på Utøya? Var det ikke mange nok som ble drept?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...