Delvis Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 (endret) Har tenkt på å få meg et eller annet keyboard. Og har egentlig ikke peiling på slikt i det hele tatt. Men tenkte på et eller annet som kan lage alle slags lyder og går an å spille låter på (om man vil) Og gjerne noe sånt som kan lage lyder som andre instrumenter (feks bass og kanskje noe rytmeopplegg) Og som kan kobles til PC så det kan spilles inn der. Ikke noe særlig dyrt helst, men noe som er noenlunde brukbart. Noen som har tips? Endret 9. august 2011 av groenn Lenke til kommentar
fluff Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 El-Pianoer finnes i alle prisklasser, men den typen du sikter til (Som har innebygde komp og slikt), finnes det et stort hopp. Du har de som går for 2000-5000, som vanligvis har billige, uvektede tangenter, også har du de som går fra 20 000 og opp, som er en fryd å jamme på. Man slipper dessverre aldri helt unna den litt billige MIDI-sounden. Til tross for dette er de svært gode pianoemulatorer, og tangentene føles gode å spille på. Jeg kan jo anbefale deg å ta en titt på Yamaha CVP-serien. De har et helt drøss med innebygde komp, og hundrevis på hundrevis av forskjellige lyder. Du kan selvfølgelig også ta opp det du spiller på dem. Om du bor i Akershus kan jeg anbefale deg å komme innom butikken jeg jobber på. Vi spesialiserer oss på el-pianoer, og er Norges fremste på akkurat dette. Jeg kan vise deg litt forskjellig og eventuelt gi deg en hyggelig pris. Send meg en PM om du er interessert. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 9. august 2011 Forfatter Del Skrevet 9. august 2011 Mange takk, men bor nok veldig langt fra Akershus..hehe Bor på vestlandet jeg. Det må nok bli noe rundt den første prisklassen du nevner for meg. Hvertfall inntill videre. Og tenker meg noe litt lett og lite egentlig, noe man bare kan ha på bordet feks. Men nå tror jeg ikke det nøvendigvis må være komp og slikt på det heller da. Det er ikke det viktigste for å si det sånn. Det viktigste er at det er greit å spille låter på, at en kan lage noe forskjellige lyder. Sånn som synth lyder også kanskje? Nå vet jeg ikke særlig om hva som er forskjell på keyboard og synth engang jeg..hehe Men hadde sett for meg at det var et eller annet på nettet som vært noe å sett nærmere på. Lenke til kommentar
Clarkson Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 (endret) Hold deg unna keyboards med autokomp, de er ikke annet enn leketøy, og du lærer ikke å spille. Hvis du vil ha mye lyd for pengene bør du kjøpe en brukt klassisk synth, sjekk litt på nettet for lister, det har ikke skjedd så mye interessant de siste 20 årene, og i motsetning til annen teknologi har ikke keyboards blitt billigere og bedre i større grad. I hvert fall ikke når det gjelder lyd. Du kan koble en gammel Midi-synth til en PC gjennom et eksternt lydkort. Endret 9. august 2011 av Clarkson Lenke til kommentar
fluff Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Hold deg unna keyboards med autokomp, de er ikke annet enn leketøy, og du lærer ikke å spille. Hvis du vil ha mye lyd for pengene bør du kjøpe en brukt klassisk synth, sjekk litt på nettet for lister, det har ikke skjedd så mye interessant de siste 20 årene, og i motsetning til annen teknologi har ikke keyboards blitt billigere og bedre i større grad. I hvert fall ikke når det gjelder lyd. Du kan koble en gammel Midi-synth til en PC gjennom et eksternt lydkort. Skal være enig i at det å bruke autocomp ikke gjør en til en bedre pianospiller. Det at en maskin med autocomp til 20-30 tusen er et leketøy blir derimot for dumt å si. Harry? Ja. Leketøy? Nei. Keyboards HAR blitt billigere og bedre i svært stor grad de siste årene. Men jeg kan nesten garantere deg at det å kjøpe synth ikke er veien å gå her. Er veldig greit om du allerede spiller i et band, men det virker som at du egentlig er ute etter å lære deg å generelt spille piano, men med litt flere lyder å leke deg med. Da er det et elektrisk piano med vektede tangenter du er ute etter. Mange av disse har både synthlyder og analoge lyder innebygd. Selv bruker jeg en Kawai MP5. Den kan kobles til en PC gjennom et eksternt lydkort og brukes som en MIDI-kontroller. Den har noen helt kickass pianoer innebygd, den har synther, el-pianoer, orgler og mye mer. Hør for eksempel på denne nydelige Hammond-etterligningen. Dog en Kawai MP5 er nok noe over den prisklassen du ser etter. 13-15 tusen. Da kan med fordel sjekke ut Roland RP201, som du får for rundt 10 000. Dødsheftig elektrisk piano med en hel drøss med lyder, dog noe mindre valgmuligheter enn MP5. Fordelen ved denne modellen er at den har noen ganske kurrante innebygde høyttalere, og gjør seg godt i stua. Har spilt veldig mye på dette også, og kan helt klart gå god for det. Fant ikke en film som viste de andre lydene i pianoet. Om du ser etter noe enda billigere kan du sjekke ut Casio Privia PX-130. Her merker man at kvaliteten på tangentene begynner å dale litt, men i og med at du er helt fersk på feltet er det ikke sikkert at du merker noe særlig til det. Har et greit utvalg lyder, og koster deg bare 5000. Dessverre kan ikke denne brukes som MIDI-kontroll, men kan kobles til PC via USB og brukes rett inn. Håper noen av disse forslagene hjelper deg Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 9. august 2011 Forfatter Del Skrevet 9. august 2011 Jo takk, det var en grei innføring. Kan si av de der, ville det i såfall blitt den nederste. Det er max av hvor høyt i pris jeg kunne gått. Helst bør det være enda laver, 2-3000 eller noe sånt. Er ikke så høytidlig dette her med meg, så det blir ikke så nøye. Kan ikke spille i det hele tatt, men kunne bare tenkt meg å lært litt og så "eksprimentere" med å spille inn litt lyder og sånn. ("Midi" har jeg bare hørt om, og vet egentlig ikke hva er ) En annen ting er at selv det nederste blir i sværeste laget for meg. Har rett og slett ikke plass til noe som skal stå på gulvet sånn som det, her i disse rotekottene mine Tenkte meg noe sånt som de på siden her jeg: Casio Noe sånt en bare kan legge på bordet for seg, og stue bort når en ikke bruker det. Men å kunne lage synthlyder høres fristende ut. Man bør kanskje ha to forskjellige instrumenter i såfall? Lenke til kommentar
Clarkson Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 (endret) Skal være enig i at det å bruke autocomp ikke gjør en til en bedre pianospiller. Det at en maskin med autocomp til 20-30 tusen er et leketøy blir derimot for dumt å si. Harry? Ja. Leketøy? Nei. Nå snakker vi ikke om maskiner til 20-30.000, vi snakker om hva en som vil begynne å spille kan skaffe seg. Jeg har blant annet en Ensoniq SQ-1 plus, 2.500,- og låter bedre enn det meste. Du kan få en Korg Wavestation til under 5.000,-. Skal du kjøpe noe nytt som kan måle seg med disse når det gjelder lyd må du minst opp i 10-15.000,-. groenn, hold deg unna Casioene hvis du skal ha keyboard/synth. Jeg har en WK-6500 selv, den mangler helt elementære programfunksjoner, og låter bæsj sammenlignet med Ensoniqen som jeg betalte under halvparten av hva en WK-6500 kostet da. Casio har bra digitale pianoer til en rimelig penge, men hold deg unna keyboardene deres. Endret 9. august 2011 av Clarkson Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå