Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis jeg spør noen kompiser om de vil være med på kino, så er det underforstått at alle betaler sin egen billett. Ingen forventer at jeg skal betale min egen billett og billetten til for eksempel tre andre, selv om jeg spurte om de ville være med. Hvis man ikke har råd for øyeblikket, så får man heller takke nei.

 

Jeg inviterer av og til folk hjem på filmkveld. Da gjør vi det sånn at alle tar med noe. Det kan være en pose potetgull, sjokolade eller ei flaske brus. Ingen holder regning på hvem som har bidratt med mest penger i varer. Det er jo aldri snakk om store beløp. Hvis noen forventer at jeg skal kjøpe inn alt fordi jeg inviterer, så kan de komme seg på huet og ræva ut døra mi.

 

Det er greit at man mener at den som inviterer bør spandere, men det skal man aldri ta som en selvfølge. Spør heller før dere gjennomfører noe, hvis det er uklart.

Lenke til kommentar

Jeg tar alltid utgangspunkt i at jeg betaler, hvis det er en date og spørsmålet ikke er avklart på forhånd. Slik er jeg oppdratt. Siden det normalt er jeg som inviterer så blir det slik uansett fremgangsmåte, men jeg er konservativ av meg, så jeg velger den betraktningen som passer med mine verdier. (At jeg iht skattelistene tydeligvis tjener dobbelt så mye som kullgjennomsnittet mitt er også en relevant faktor.)

 

 

Hvis jeg ender opp med at servitøren bruker meg som talsperson for "gruppa" der vi er flere venner som er ute og spiser, foreslår jeg enten "splitt summen på X" eller at regningen blir beregnet individuelt, litt avhengig av hva som ble bestilt.

Lenke til kommentar

Den som inviterer skal betale synes jeg bare er tull. Nå er det ofte mennene som må ta initiativ til møte. Jentene sitter som oftest på sidelinja og "venter" på invitasjonen. De inviterer sjeldent til møte, med mindre de er ganske interessert.

Og enda viktigere: Har det noen gang i historien skjedd at en jente både har invitert óg uoppfordret tilbydt seg å betale for mannen også?

 

Postet av anonym: acbfcce0ed6ea47980559a2d7dfd76ba

Lenke til kommentar

Og enda viktigere: Har det noen gang i historien skjedd at en jente både har invitert óg uoppfordret tilbydt seg å betale for mannen også?

 

Postet av anonym: acbfcce0ed6ea47980559a2d7dfd76ba

 

Jeg gjorde det med ham som nå er samboeren min. Flere ganger.

 

Det har skjedd én gang i historien!

Lenke til kommentar

Jeg betaler helst ikke for andre hvis jeg ikke føler at jeg skylder dem det, men likeledes ville jeg se det som et nederlag hvis jeg lot noen andre betale for meg. For noen uker siden spiste jeg middag med kusine, tante og onkel. Da tante sa at de ville spandere, føltes det så dårlig at jeg måtte nøye meg med en av de billigste rettene og takke nei til dessert.

Lenke til kommentar

Jeg betaler helst ikke for andre hvis jeg ikke føler at jeg skylder dem det, men likeledes ville jeg se det som et nederlag hvis jeg lot noen andre betale for meg. For noen uker siden spiste jeg middag med kusine, tante og onkel. Da tante sa at de ville spandere, føltes det så dårlig at jeg måtte nøye meg med en av de billigste rettene og takke nei til dessert.

Der har du et eksempel hvor det oppstår en komplisert situasjon. Jeg skjønner ikke hvorfor man ikke bare gjør det så enkelt og rettferdig som mulig. Del regningen eller betal for det dere selv har spist..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...